WRC

Rally WRC: Veel nieuws in het Wereld Rallykampioenschap

Door het uitvallen van de Rally van Australië is er een relatief lange pauze geweest tussen de laatste wedstrijd in 2019 en de eerste in 2020. Gelukkig gebeurde er genoeg in de tussentijd. Vlak voor de start van de legendarische Monte Carlo nemen we je even mee langs de vernieuwingen. Eén ding veranderde niet: de inschrijving van Henk Vossen. Voor de elfde keer staat hij aan de start van deze klassieker.


WRC 2020 Rd.1 Schild22
Het nieuwe seizoen gaat weer van start


Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: PR

Rijders en teams
In de tweede helft van November van vorig jaar maakte Citroën bekend uit het WK te stappen. Volgens het Franse team kwam dit doordat Sebastien Ogier had aangegeven het team te verlaten. Het lijkt een beetje een 'kip en ei' verhaal maar feit is dat het Franse team uit het kampioenschap stapt.


WRC 2020 Rd.1 040
Sebastien Ogier gebrand op terug halen van titel in een nieuwe auto

Toyota
De in 2019 onttroonde wereldkampioen Ogier kiest eieren voor zijn geld en vertrekt naar Toyota. Daar was inmiddels Elfyn Evans binnengekomen. Na jarenlang voor het team van M-Sport gereden te hebben pakte hij een nieuwe kans en koos hij ervoor het seizoen 2020 ook voor Toyota te rijden. De derde benoeming bij het Japanse team was geen verrassing meer. De als een komeet verschenen Fin Kalle Rovanpera werd als derde man aangesteld. Hij mag de komende tijd bewijzen dat hij inderdaad de belofte kan waarmaken die velen in hem zien. Jari-Matti Latvala is, net als Kris Meeke zijn stoeltje dus kwijt. Latvala heeft al wel aangekondigd dat hij als privé rijder in ieder geval in Zweden en Finland zal starten. Hij rijdt dan net als de afgelopen jaren in een Toyota Yaris. Meeke vreest dat zijn WRC carrière voorbij is maar 'houdt alle opties open'


2020MONTECARLO FD Tanak port Tänak zal er alles aan doen om zijn titel te verdedigen

Hyundai
Regerend wereld kampioen Ott Tänak had al voor het officiële einde van het kampioenschap 2019 bekend gemaakt dat hij in 2020 zou overstappen naar Hyundai. In het team dat afgelopen jaar wereldkampoen werd bij de constructeurs gaat hij samen met vaste rijder Thierry Neuville proberen zowel zijn eigen als het teamkampioenschap te prolongeren. Behalve Neuville en Tänak zullen ook Sebastien Ogier en Dani Sordo deel uit gaan maken vaan het team. De laatste twee delen de de derde auto. In Mont Carlo staat Sebastien Loeb aan de start. Op het laatste moment kreeg ook Dani Sordo nog een belangrijke functie in het team. De Belg Bruno Thiry zou als ijs spion optreden voor zijn landgenoot Neuville. Maar door ziekte moet Thiry verstek laten gaan. Dani Sordo neemt nu zijn plaats in en zal dus de ice notes van Neuville controleren.

Suninen01
De enige auto met een opvallend andere 'livery' is de M-Sport Ford Fiesta, in dit geval die van Suninen

M-Sport Ford
Pas in januari werd duidelijk wie er voor het Britse team zouden gaan rijden. Teambaas Malcolm Wilson en teammanager Rich Millener hadden een ruime keuze van rijders. Jari-Matti Latvala, Kris Meeke, Craig Breen, Hayden Paddon, Mads Østberg, om er maar een paar te noemen, passeerden de revue. Uiteindelijk koos het team voor het jonge Finse talent Esapekka Lappi. Bij Citroën was hij niet goed uit de verf gekomen, maar met name Malcolm Wilson heeft een neus voor jong talent. Onder andere Thierry Neuville en Ott Tänak begonnen hun loopbaan bij het Brits team. De Keuze voor Lappi was dan ook geen verrassing. Teemu Suninen was geen verrassing, hij reed een goed seizoen bij M-Sport en was dus de logische keuze. Derde man is Gus Greensmith. Hij is een voorbeeld van de M-Sport leerschool. Hij reed in alle klassen in Ford producten en is nu toe aan het grote werk. Zoals Rich Millener het samenvatte: een jong en ambitieus team.

Kalender
Dit jaar staan er drie 'nieuwe evenementen op de kalender. Alhoewel zij zijn niet helemaal nieuw. In het verleden stonden ze allemaal al eens op de kalender. Midden in de zomer vertrekt de karavaan naar Kenya waar het WRC in 2002 voor het laatst op bezoek was. Colin McRae in een Ford Focus was toen de laatste winnaar. Na 18 jaar afwezigheid is maakt het evenement dus weer deel uit van het WK. De wedstrijd is aangepast aan de huidige eisen van het WK en bestaat nu uit 'gewone' klassementsproeven. Maar qua karakter, beloven ons de organisatoren, is er veel van het zelfde.
In september strijkt het WRC weer neer in Nieuw Zeeland. Onder andere dankzij een heel sterke lobby van Hayden Paddon werd de plek op de kalender terug veroverd door de Rally van Nieuw Zeeland. In 2012 reed Sebastien Loeb er als winnaar over de finish. Hiermee is ook de vooral door de rijders zeer gewaardeerde rally weer terug. De laatste rally van het seizoen 2020 is Japan. Vooral Toyota heeft hard gewerkt om de rally weer op de kalender te krijgen. De rally wordt gehouden in de buurt van Nagoya in een gebied zo'n 200 km ten oosten van Osaka. De asfaltproeven liggen voornamelijk in het berggebied van Aichi en Gifu.

Oorspronkelijk zouden er 14 rally's worden gereden dit jaar. Door politieke onrust moest echter de debutant van vorig jaar, de Rally van Chili, worden afgelast. Nog een verandering is de datum van de Rally van Duitsland. Van de zomer verhuist het evenement naar de herfst. De rally wordt nu verreden van 15-18 oktober.

Kalender WRC seizoen 2020
Rallye Monte Carlo 22.01. - 26.01.2020
Rally Sweden 13.02. - 16.02.2020
Rally Guanajuato Mexico 12.03. - 15.03.2020
Rally Argentina 23.04. - 26.04.2020
Rally de Portugal 21.05. - 24.05.2020
Rally Italia Sardegna 04.06. - 07.06.2020
Safari Rally Kenya 16.07. - 19.07.2020
Neste Rally Finland 06.08. - 09.08.2020
Rally New Zealand 03.09. - 06.09.2020
Rally Turkey 24.09. - 27.09.2020
ADAC Rallye Deutschland 15.10. - 18.10.2020
Wales Rally GB 28.10. - 31.10.2020
Rally Japan 19.11. - 22.11.2020
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet