Open Nederlands Rally Kampioenschap

Rally - ONRK: Sterk optreden Debackere brengt knappe winst in Twente Rally

Debackere

Hengelo - In Hellendoorn wilde de snelle Belgische Melissa Debackere (Skoda Fabia R5) graag haar navigatrice een podium schenken. Dat lukte niet. In de Twenterally deed ze een nieuwe poging en het werd... het hoogste treetje! "Totaal niet verwacht. We kwamen wel met een goed ritme uit Charlemagne die ook in heel slechte omstandigheden werd verreden. Zonder die wedstrijd was dit misschien niet gelukt" meende de Belgische.

Tekst en foto's: Dré Galiart

De eerste klap is een daalder waard
Traditioneel start de Twenterally de laatste jaren op zaterdagavond. Die staat altijd wel garant voor iets van speciale omstandigheden. Stof, vastgereden auto's, maar vooral.. het donker. Het is namelijk altijd aardedonker als de rally start. Met de nodige regen die in de afgelopen weken viel, immers het is herfst, maakt het de zaterdagavond direct heel tricky. Op de eerste proef is het meteen raak! Debackere rijdt een keurige scratch. Tweede is verrassend Jim van den Heuvel (+13,3 seconden) met een Mitsubishi die aan de tweede race van de afgelopen weken bezig is. "Dit is als een grapje begonnen na de Berkelland. We hadden deze auto ingeruild en er zat nog wat werk aan. Eigenlijk kon het helemaal niet om deze auto in anderhalve week klaar te krijgen, maar uiteindelijk hebben we met z'n allen de schouders eronder gezet en vrijdagmiddag was de auto klaar " verklaart Jim hun eerdere race tegen de klok. En dus is het knap dat de Evo gelijk als tweede op de tabellen staat. Lambert Parren (+15,2 seconden) rijdt een knappe derde tijd met de Evo X. Maar wacht? Stond de winnaar van vorig jaar niet aan de start? Waar is Piet van Hoof in de Evo 4 Lancer? En misschien nog wel verrassender... Waar is Kevin van Deijne in die andere Skoda Fabia R5?? We zijn één proef onderweg en niet alleen de verschillen, maar vooral de namen vooraan, vallen op.

Deijne
Op zaterdagavond raakt Kevin van Deijne direct in de problemen.

De vorentscheidung van zaterdag
Als de symbolische 'stofwolken' van de eerste proef zijn opgetrokken blijkt dat Piet van Hoof de aansluiting mist. "We begonnen niet goed. Te weinig wedstrijdritme en niet alles viel op zijn plaats in het donker " legt Van Hoof uit. Hij volgt op bijna 23 seconden van de leidsters in de wedstrijd. Kevin van Deijne heeft grotere maleur. Hij rijdt lek aan 't begin van de proef en moet zo'n 45 seconden toegeven op de Belgische. Na de eerste klap op de openingsklassementsproef blijft Debackere sterke tijden rijden. Enkel Van Deijne weet haar op de laatste proef ruim te kloppen, maar door de lekke band lijkt hij al uitgeschakeld voor de winst. Het geheim van Debackere? De banden. "Ik heb een bandenkeuze genomen die voor anderen misschien te soft was. Ik wou gewoon een goed gevoel in de auto en die keuze heeft geresulteerd in het resultaat van zaterdagavond " verklaart ze aan de finish. Jim van den Heuvel blijft op zaterdag nog het dichtste bij. Hij sluit de avond af op 43,4 seconden van Debackere. Kevin van Deijne volgt al op plek drie en zou theoretisch, zonder de lekke band, binnen drie seconden van Debackere moeten hebben kunnen blijven. Echter 'als' telt niet in de sport. Zeker niet in de rallysport..

Heuvel
De auto was net op tijd klaar en Jim van den Heuvel doet direct vooraan mee.

Debackere toont vormbehoud
Op zaterdagochtend is de eerste scratch voor Van den Heuvel, maar als het kort daarna al begint te regenen, pakt Debackere haar vertrouwde ritme op. Ze rijdt de rest van de boucle enkel nog snelste tijden. Ook Piet van Hoof komt er nog steeds niet echt aan te pas. "We startte de eerste boucle op slicks, dat leek goed te gaan tot we even spinde. Toen 't op de tweede proef ging regenen viel ook dat weer verkeerd uit" legt Van Hoof uit. Dat blijkt ook als hij de tweede boucle twee maal goed is voor een snelste tijd. De wedstrijd zit op dat moment al volledig in het slot. Debackere maakt geen fouten meer en heeft al anderhalve minuut op Van Deijne te pakken. Hij is inmiddels naar plek twee doorgeschoven. De laatste boucle blijkt een formaliteit. Van Hoof, Van Deijne en Van den Heuvel mogen nog wat scratches verdelen, maar het damesteam gaat overtuigend met de winst lopen. Zij lijken optimaal voorbereid voor nog eens zo'n gladde wedstrijd; de Condroz rally.

Debackere1
Als een vis in het water in de gladde omstandigheden, Melissa Debackere.

Nationale titel naar Limburg, maar wie?
Nog twee algemene titels waren er te verdelen. De Nationale en de Shortrally titel. Van de Nationale titel is al bekend dat die naar de provincie Limburg gaat, maar wie? Lambert Parren of Henk Vossen? Parren rijdt notabene in een Mitsubishi die ooit eigendom was van zijn concurrent Henk Vossen. Het is de Evo X tegen de Fiesta R5. Het verschil is 1 punt voor aanvang van de wedstrijd in het voordeel van Vossen. Parren geeft vooraf zijn strijdplan al bloot. "We moeten in de avond aanvallen". Getuige de tijden op de eerste proef is dat plan geslaagd. Hij pakt ruim een minuut op de zaterdagavond op Vossen en dus lijkt het pleit al beslecht. "We hebben twee kleine momentjes gehad in de avond, maar het was allemaal binnen de grenzen" meende Parren, die toch echt in 'maximum attack modus' reed. Het plan is geslaagd en dus pakt Parren de titel. "Heel blij, hier hebben we het hele seizoen voor gereden. Het was heel mooi met Henk en het is in de laatste wedstrijd beslist" zo zet Parren uiteen. Vossen op zijn beurt neemt zijn verlies. "Het scheelt één puntje. We hebben nog wel de Powerstage gewonnen. Vandaag waren we sneller, maar gisteren heeft hij zo'n marge genomen.. " verklaart Vossen zijn verlies. Toch mag Vossen, gezien zijn leeftijd, ontzettend trots zijn op zijn prestatie. Het is onwaarschijnlijk dat iemand hem dit ooit nog nadoet, op je 74e strijden voor een rallytitel en op een punt die titel missen.

Parren
Lambert Parren haalde zijn tweede nationale titel binnen.

Historicrally prooi voor Donkers
De Twenterally heeft ook al jaren een sterk Historisch deelnemersveld. Dit jaar deed zeker niet onder voor eerdere edities. Met de sterke Belg Christophe de Leeuw (Ascona), een herintredende Hans Stacey (Audi Quattro) en de vaste waarden uit het kampioenschap zoals Luijbregts, Koenderink (voor de gelegenheid met een Escort MK2) en Meilink. Het is De Leeuw die met de Ascona het sterkste opent. Racey Stacey kan het tempo direct niet volgen, maar dat heeft een reden. "Bij de eerste bocht had ik ineens geen eerste en tweede versnelling. Tot overmaat van ramp begon mijn navigator na twee kilometer over te geven" verklaart Stacey. Thom de Jong is met de Volvo zo verrassend tweede, nog vóór Luijbregts in de MK1 Escort. Ook bij de Historics tekent zich een vorentscheidung af. Ook hier is de rijder met de Belgische nationaliteit razend snel, maar daar komt op zondagochtend een eind aan als De Leeuw uitvalt. Thom de Jong, afkomstig uit Delden en dus thuisrijder, wordt kortstondig leider, maar zal later ook uitvallen. Coen Donkers houdt het met de Audi van Audi Sport Veghel langer vol. Hij heeft inmiddels voldoende marge op Luijbregts om de zege te pakken. Stacey tekent nog wel voor de nodige scratches, samen met Luijbregts die er ook een paar mag noteren. Zo maken ze er gezamenlijk een Brabantse zondag van. Het regent scratches onder de Brabanders en met Edwin Wils die zijn Mitsubishi op plek drie parkeert is het podium ook geheel Brabants gekleurd.

Donkers
Met de machtige Audi won Coen Donkers de Historic Rally.

Shortrally
Tot slot is er nog één titel te verdelen. Die in het Shortrally kampioenschap. Daar was het een stuk minder spannend. Janjur Monshouwer deed wat hij moest en finishte de wedstrijd. "Ik ben niet zo'n held in het natte, maar we kregen echt een pak slaag vandaag.. Die Wolves joh.. die ging.. een halve minuut per proef kregen we.. Maar ik liet me niet gek maken, want we wilden finishen en het kampioenschap pakken " lacht Monshouwer die voor de toekomst misschien wel gaat flirten met het sterke historische veld.
In de wedstrijd is het lang spannend om de winst. Wolves neemt brutaal de leiding met de achterwiel aangedreven Kadett tegenover de 4x4 Evo X van Van Ballegooijen. Het is uiteindelijk de proef op het industrieterrein die Wolves de das omdoet, want de 22,5 seconden die hij daar 'aan de broek' krijgt kosten hem de wedstrijd. Van Ballegooijen wint. Wolves wordt tweede en Molkenboer wordt met de Evo 6 derde. De Honda's van Van de Lindeloof en Arendsen vervolledigen in die slagorder de top vijf.

Ballegooijen
Na een mooi duel troeft van Ballegooijen Wolves af in de Short Rally.

Dilemma
We eindigen zoals we begonnen. Met de wens van de rijdster voor haar navigatrice. En we wilden het toch weten. Het voorstel was duidelijk; de zege inruilen voor een podium in Hellendoorn voor navigatrice Marlon Krieger. Ze twijfelt niet.. "Deze is toch specialer. We hebben hier echt voor gestreden. Ik denk dat we nu meer aan het overleven waren. Zoeken naar een ritme, het was moeilijker dan een droge Hellendoornrally" meent Krieger. En gelijk heeft ze. De laatste keer dat een dame in Nederland een rally(sprint) won dateert zover wij ons kunnen herinnneren van de zege van Mascha Corvers in de Zuiderzee rallysprint. Deze historische zege pakt niemand de dames meer af!

Podium
Girls op top!

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet