WRC

Rally WRC Wales: Tänak scoort waardevolle punten


Er zijn nog twee wedstrijden te gaan, dus het is nog te vroeg om conclusies te trekken, maar in Wales verkleinde Tänak de titelkansen voor Ogier weer een stukje meer. Neuville heeft nog mathematische kansen maar eindigde een plaats lager dan hij had gewild. En zoals teambaas Adamo antwoordde op de vraag hoe hij de kansen op de titel voor Neuville zag: "Voor deze wedstrijd was het niet makkelijk, het is er zeker niet beter op geworden."

Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: Steven van Veenendaal

ASN Tanak-8
Ott Tänak was heer en meester, wie kan hem stuiten?


De weersomstandigheden in Wales waren verre van ideaal, maar de gevreesde aanval van orkaan Lorenzo bleef grotendeels uit. Toch was het een echte Wales Rally GB, het was modderig en daarmee 'very slippy'.


Vrijdag
De dag begon met een lange rit van het rally hoofdkwartier in Llandudno naar de proeven. Na zijn winst op donderdag in de publieksproef op het Oulton Park circuit controleerde Kris Meeke (bijna) de hele dag. Tot de laatste proef reed hij aan de leiding van het veld. Toen passeerde Tänak hem die daarmee de leiding overam. Dat wil niet zeggen dat er geen strijd was. In de eerste etappe waren er zes proevenwinnaars (Meeke, Evans (2), Tanak (4) Latvala, Ogier (2) en Neuville. (Op proef 5 waren Evans en Latvala exact even snel). Op de zevende proef verloren we Latvala. In dezelfde bocht waar Elfyn Evans eerder heel veel geluk had dat hij zijn auto nog net op de weg had weten te houden ging de Fin er hard af. Hij kreeg de auto niet meer onder controle en rolde van de weg. Zijn Toyota raakte daarbij zodanig beschadigd dat hij moest opgeven. De voorlopige tussenstand aan het einde van de dag toonde Ogier op de tweede plek, met een voorsprong van 0,2 seconde op 3e man Kris Meeke, hij werd direct gevolgd door Thierry Neuville.

ASN Neuville-2
Thierry Neuville viel volop aan maar haalde het (net) niet en werd tweede


Zaterdag
De strijd ging in volle hevigheid verder. Tanak breidde zijn voorsprong uit tot in totaal 11 tellen voor een aanstormende Neuville. Toch was Tänak er niet gerust op "We hebben nu een voorsprong van 11 seconden, dat is meer dan we de hele wedstrijd hebben gehad maar het is niet genoeg en we moeten dus morgen weer vol aan de bak". Zes tellen daarachter zat Ogier die de antwoorden niet had. "Het was een moeilijke lange dag en we moeten wat sneller worden maar op dit moment zou ik niet weten hoe dat zou moeten". Ook Neuville was niet helemaal tevreden. "Ik was vandaag iets sneller dan gisteren en ik voelde me op mijn gemak in de auto, dat maakt dus dat ik niet precies weet wat ik morgen nog meer zou kunnen doen."

ASN Ogier-2
We mogen Ogier's kansen nooit onderschatten maar die kansen worden wat kleiner


Zondag
En weer regende het, niet alleen regende het maar ook de wind was nog niet gaan liggen. Dit veroorzaakte de afgelasting van de uitdagende Great Orme proef. Deze proef ligt net boven Llandudno aan de kust. De door de wind opgezweepte golfen sloegen zo hard tegen de rotsen dat het niet mogelijk was om de duikers daar te stationeren. Voor de rijders een te groot risico als er iets mis zou gaan. Dat was dus een proef minder. Juist op deze proef wist Sebastien Ogier vorig jaar het verschil te maken. Deze mogelijkheid was er dus dit jaar niet. Na de eerste proef leek hij de strijd op te hebben gegeven en zakte wat terug. Tänak daarentegen zette alles op alles en won de proef, slechts een tiende seconde sneller dan Neuville maar, maar liefste vier seconden sneller dan Ogier. Die 0,1 seconde pakte Neuville op de volgende proef weer terug door 0,2 seconde eerder bij de finish te zijn dan Tänak. Op de voorlaatste proef kwam Neuville nog iets dichterbij maar de achterstand van 9,5 seconde was niet te overbruggen in de alles beslissende PowerStage.

ASN Evans-2
Elfyn Evans reed een sterke comeback na zijn tijdelijke afwezigheid, maar had een pechmomentje


Pechvolgels
Uiteraard vallen er bij een dergelijk moeilijke wedstrijd slachtoffers. Lappi noemden we al, maar hij kon terugkomen. Dat gold ook voor Craig Breen. Hij rolde zijn Hyundai maar kon met vijf minuten vertraging verder. Ook Elfyn Evans had geluk dat hij verder kon hoewel zijn tijden toonden dat hij meer had kunnen bereiken, maar 'wat als' staat niet in de einduitslag. Ook Jari Matti Latvala reed een goede wedstrijd maar kon de zaak in dezelfde bocht als Evans niet meer onder controle krijgen en stond met lege handen. Hayden Paddon had het voor elkaar om weer een auto te krijgen voor deze rally maar ook voor hem liep het niet goed af. Hij eindigde na twee keer uitgevallen te zijn in de diepe achterhoede. Mads Østberg tenslotte moest zijn auto aan de kant zetten met een oliedruk probleem en kon dus niet meestrijden in de WRC2 Pro-klasse waar Kalle Rovanperä duidelijk niet tot de pechvogels hoorde, hij werd in Wales kampioen in deze klasse

ASN Rovanpera-1
Kalle Rovanpera mag zich vanaf nu wereldkampioen noemen in de WRC2 Pro categorie


PowerStage

De wedstrijd leek beslist, maar zou Tänak het onderste uit de kan willen hebben, met de bekende risico's van dien? Het antwoord is ja. De eerder uitgevallen Esapekka Lappi was weer gestart onder de Rally2 regels en was aanvankelijk de snelste man maar toen kwam Ogier. Het was duidelijk zichtbaar dat hij voluit ging. En hij versloeg zijn teamgenoot met een halve seconde. Neuville deed een poging maar haalde het niet. Samen met Elfyn Evans reed hij exact dezelfde tijd, maar verder achter de komma bleek Evans toch iets sneller te zijn geweest. Dus maar twee punten van de PowerStage tegen Ogier vijf...
Of zou Tänak...? En inderdaad in de stijl van een ware kampioen wilde hij ook de winst in de PowerStage. Bij een aantal punten leek het mis te gaan, maar hij haalde het. Een halve seconde eerder dan Ogier passeerde hij het oog van de laatste tijdklok. Met de volle dertig punten (25 voor de overwinning en 5 voor de winst op de PowerStage) kon hij gaan feestvieren. Ogier keek even wat minder blij, liep toen naar zijn grootste tegenstander dit jaar en feliciteerde hen uitbundig. Was dit de wisseling van de wacht? Daarvoor is het nog te vroeg en er zijn nog twee wedstrijden maar Tänak heeft de beste papieren en zou de zaak al in Spanje kunnen beslissen. In zijn huidige vorm is dat zeker geen onmogelijkheid, maar zoals Malcolm Wilson (Ogier's vorige werkgever) zei toe we die kortgeleden spraken: "Je moet nooit de fout maken Ogier te onderschatten". Ook Thierry Neuville verkeert in een goede vorm dus ook hem kunnen we niet uitvlakken. Teambaas Andrea Adamo van Hyundai gaf ons de oplossing: "We moeten gewoon sneller zijn dat is de enige manier om te winnen!" Maar zoals hij al eerder zei: "Het is er niet makkelijker op geworden."

ASN Solans-2
Nog een kampioenschap werd in Wales werd beslist. Bij de junioren werd de Spanjaard Jan Solans kampioen


Voorlopige einduitslag Wales Rally GB

1 O. Tänak M. Järveoja Toyota Yaris WRC 3:00:58.0
2 T. Neuville N. Gilsoul Hyundai i20 Coupe WRC +10.9
3 S. Ogier J. Ingrassia Citroën C3 WRC +23.8
4 K. Meeke S. Marshall Toyota Yaris WRC +35.6
5 E. Evans S. Martin Ford Fiesta WRC +48.6
6 A. Mikkelsen A. Jæger-Amland Hyundai i20 Coupe WRC +58.2
7 P. Tidemand O. Fløene Ford Fiesta WRC +5:23.8
8 C. Breen P. Nagle Hyundai i20 Coupe WRC +9:25.0
9 K. Rovanperä J. Halttunen Škoda Fabia R5 +10:51.1
10 P. Solberg P. Mills Volkswagen Polo R5 +11:36.1

FIA Wereldkampioenschap voor contructeurs na ronde 12 van 14
1 Hyundai Shell Mobis World Rally Team 340
2 Toyota Gazoo Racing World Rally Team 332
3 Citroën Total World Rally Team 278
4 M-Sport Ford World Rally Team 200

FIA Wereldkampioenschap voor rijders na ronde 12 van 14
1 O. Tanak 240
2 S. Ogier 212
3 T. Neuville 199
4 A. Mikkelsen 102
5 K. Meeke 98
6 E. Evans 90
7 J.M Latvala 84
8 T. Suninen 83
9 E. Lappi 83
10 D. Sordo 72
11 S.Loeb 39


ASN Solberg-1
De voormalig wereldkampioen Petter Solberg nam in Wales afscheid. Hij heeft het  nog niet verleerd en won de zwaar bezette WRC2 klasse

ASN Ambiance-1



Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet