Open Nederlands Rally Kampioenschap

Rally - ONRK: Emotionele zege voor Van den Heuvel in Hellendoorn

D63E5811

Hellendoorn
- In een monsterveld met 14 auto's uit de R5 categorie, een record voor Nederland, is Jasper van den Heuvel als sterkste naar boven gekomen. De meervoudig Nederlands kampioen kan zodoende de Eurol Hellendoornrally eindelijk op zijn palmares bijschrijven. Een emotionele zege, waar hij al van jongs af aan over droomde. "Toen ik vijf was zag ik in deze manege Erwin Doctor winnen, en later Chiel Bos, en nu... ik, prachtig" zegt Jasper met de emotie duidelijk afleesbaar van zijn gelaat.

Tekst en foto's: Dré Galiart

Drie topfavorieten
De wedstrijd begon met een lijst outsiders om U tegen te zeggen. Toch waren er drie namen die bij eenieder naar boven kwamen als 'de topfavorieten'; Bernhard ten Brinke, Bob de Jong en Jasper van den Heuvel. Elk in een ander type auto, elk hun eigen verhaal en aanloop naar de wedstrijd. Om te beginnen Ten Brinke. Vooral actief in de Dakar series en dus qua wedstrijdritme misschien wel ok, maar niet qua ervaring met een gewone rallyauto op asfalt. Wel op papier de snelste auto met de Skoda Fabia R5 Evo, maar dat is in WK omstandigheden en in Hellendoorn gelden de Nederlandse wetten. Bob de Jong komt eveneens met sterke papieren naar Hellendoorn. De rijder van de Hyundai I20 R5 heeft de titel op zak en kan zich in een vrije rol bezighouden met het winnen van de wedstrijd. Hij heeft ook het meeste ritme. Tot slot Van den Heuvel. Hij zoekt al het hele seizoen naar de juiste afstelling van de Fiesta R5. Waar hij zo'n beetje woonde in de Mitsubishi's, is dat met de Fiesta een ander verhaal en dus is het afwachten waar hij na de GTC Rally staat. Tot slot de lijst met outsiders. Die is bijna oneindig. Voorop Kevin van Deijne; hervindt hij na Ieper het vertrouwen in de Fabia R5? En wat met de twee Polo's R5 van Weijs Motorsport in handen van Van Kamperdijk en De Winkel. Past Debackere weer op het podium met de Fabia? Vragen te over..

D63E6431
Gelukkig voor ten Brinke was er ook het nodige onverhard in Hellendoorn.

Dat ene foutje..
Op de vrijdagavond zijn er in het verleden vaak genoeg edities van de Hellendoornrally beslist. Dit jaar is dat anders. Bob de Jong en Bjorn Degandt pakken resoluut de leiding. Van den Heuvel volgt op 1,5 seconde en Ten Brinke geeft 3,8 seconden toe. Op de tweede proef zit Ten Brinke maar 0,2 seconde achter De Jong en Heuvel volgt op 1,5 seconde. Kortom, De Jong opent het snelste, maar de rest zit op het vinkentouw. Ook op proef drie zitten de drie praktisch binnen een seconde van elkaar, maar op de vierde proef wordt het anders. "Ik geef mijn voorsprong al weer heel snel weg. Eén foutje, ik werd verblind door een verkeersbord. Aangezien we zoveel licht bijhebben, krijg je dat ook heel veel terug. We moesten steken en verloren een goede tien seconden" aldus De Jong. Een cruciaal punt in de wedstrijd, zo zou later blijken. De zaterdag gaat spannender worden dan ooit, zo lijkt het. Waar Van den Heuvel claimt de lagere topsnelheid te hebben ten opzichte van De Jong, Ten Brinke misschien nog niet al het potentieel van de Fabia heeft benut, maar Van den Heuvel krachtig aan de leiding ligt. Wordt vervolgd..

D63E5170
Bob de Jong opent het snelst en wint de eerste drie proeven.

Kabelboom
Toch sluit Van den Heuvel, genavigeerd door Lisette Bakker, de dag af met zorgen. Op zaterdag vertelt hij; "We hadden gisterenavond weer dat de motor oversloeg, dat bleek een kabelbreuk te zijn in de kabelboom, dus die hebben we vanochtend verwisseld. An sich al een hele klus, maar we hadden "'t bij" lacht Van den Heuvel. De zaterdagochtend start in Hoge Hexel om vervolgens de twee klassiekers bij Den Ham aan te doen. Iedereen verwacht een aanval van Ten Brinke, maar die blijft uit. Sterker nog, dit keer is het zijn beurt om in een boucle 10 seconden prijs te geven. Hij moet zelfs twee maal Kevin van Deijne voorlaten die zijn ritme hervonden lijkt te hebben. Bob de Jong kan ook geen vuist maken tegen Van den Heuvel, de marges blijven binnen de twee seconden, maar zijn niet genoeg om druk te zetten. "We missen tractie op onverhard" klaagt De Jong.

D63E6474
Naar mate de wedstrijd vordert komt Kevin van Deijne steeds beter in zijn ritme.

Skoda aanval?
Als de zaterdag de tweede boucle ingaat is het Skoda on top. Kevin van Deijne en Hein Verschuuren blijven op één tiende steken van Bernhard ten Brinke en Van den Heuvel volgt op 1,4 seconde. Is dit een ommekeer? Nee, want de proeven erna pakt Van den Heuvel de marge driedubbel terug. Zo komt Ten Brinke bijna al op een marge die, zelfs mijn zijn circuittalenten, niet meer geacht mogen worden overbrugbaar te zijn op de Luttenbergring. Als het nog spannend mag worden móet er iets gebeuren op de lange Hellendoornproef. Het verschil blijkt een halve seconde tussen de twee snelsten op de proef. Een halve seconde na zo'n afstand op snelheid..! En die marge is in het voordeel van Van den Heuvel. "Dat geeft je vleugels" verklaard Van den Heuvel aan het podium. Zodanige vleugels dat hij op de Luttenberg zelfs nog 0,1 seconde marge overhoudt om ook deze boucle te winnen. Ten Brinke, genavigeerd door Tom Colsoul, staat op 20,3 seconden achterstand. Nee, als er niets geks meer gebeurt gaat Van den Heuvel dit niet meer weggeven. Ten Brinke verklaarde aan de finish dan ook realistisch over zijn optreden. "Ik denk dat Jasper, dit weekend echt heel snel was. Ik was drie keer sneller. Ik heb gebrek aan ritme op het asfalt. Het verschil tussen Jasper en mij zit 'm niet in topsnelheid, bij mij zit het in de rijder. Puur het remmen en het vertrouwen. Daar zat het meeste in. Mijn focus is offroad. Als ik meer naar de rally wil dan moet ik een andere voorbereiding rijden en dan zul je zien dat Jasper geen concurrent meer is" zo is Ten Brinke van mening.

D63E5832
Met meer wedstrijdritme zou ten Brinke vooral op asfalt sneller kunnen.

Debackere tussen de Polo's
In de wedstrijd zit op dat moment enkel nog spanning bij de Polo's die vechten met Melissa Debackere en Marlon Krieger. Zij zit tussen De Winkel en Van Kamperdijk, die beide een zeer verdienstelijke wedstrijd rijden. Ze zet op de Luttenbergring nog één keer aan. "We hadden vanaf de GTC rally niet meer gereden. Gisterenavond hebben we wat foutjes gemaakt, maar nu de laatste proef zijn we uiteindelijk nog van de baan gegaan" aldus de symphatieke Belgische. Zo schoof Van Kamperdijk nog een plekje door. "Ik had van te voren gezegd, tussen vijf en zeven ben ik heel tevreden. De auto is echt wel doorontwikkeld vergeleken met de Fiesta, het stuurt zeer direct, maar er is ook zo verschrikkelijk hard gereden! " meende Van Kamperdijk, voor de gelegenheid genavigeerd door Nadia Muilwijk. Beste Polo R5 was Jan de Winkel, die voor de 20ste verjaardag van het rijden met Radboud van Hoek, de Polo huurde. "We zijn dik tevreden. Van te voren vraag je je af waar je kunt finishen en dan hoop je op top vijf en dat is gelukt. Er wordt een enorm hoog tempo gereden. We remmen zelfs later als met de Clio" aldus De Winkel.

D63E6184
Voor de gelegenheid huurde Jan de Winkel een Polo R5 en genoot met volle teugen.

Van Deijne herpakt zich
Kevin van Deijne heeft op plek vier bijna een minuut marge op Jan de Winkel. "We hadden gisteren misschien de verkeerde keuze qua set-up. We mogen tevreden zijn dat we ons tempo weer hebben gevonden naar Ieper. We hebben wel geprobeerd om erbij te komen, misschien hadden we net iets meer aanval moeten kiezen" verklaarde Van Deijne. Eerste niet R5 is Lambert Parren die goede zaken doet voor het Nationaal kampioenschap en het daar opnieuw spannender maakt. "Vanaf het begin hebben we de aanval gekozen zonder risico's te nemen. De voorsprong was gisteren al groot. Het is jammer dat het alleen Henk en ik is voor het kampioenschap" vond Parren. Henk Vossen moest vanaf de vrijdagavond al in de achtervolging. "Het lag aan onszelf. Onze notes waren te aggressief of te optimistisch. Dan word je onzeker. We hebben alles wat voor ons stond op de zaterdag kunnen inhalen. Als je niet wilt winnen, moet je dit niet doen " lacht Vossen die en passant wel op de powerstage sneller was dan Parren en zo samen met Lieke Bouman toch nog extra puntjes verzamelde. Verdienstelijk tiende, en voor velen al jaren 'man van de wedstrijd' was Edwin Wolves met de Kadett. Tot vermaak van velen nestelde hij zich met zijn spectaculaire rijstijl tussen de R5's.

D63E6235
Lambert Parren nam de leiding in het NRK over van Henk Vossen.

Huiswerk
Zo heeft De Jong huiswerk voor de winter en is de honger van Van den Heuvel gestild. Of toch niet? Op de vraag wat er nu nog op zijn verlanglijstje staat antwoord hij; "Twee keer is ook mooi, het stond hoog op het verlanglijstje en ik wou laten zien dat ik ook kan winnen als iedereen erbij is en op volle oorlogssterkte" terwijl de emotie van zoëven weer plaats heeft gemaakt voor een glimlach.

Nevenevenementen
Natuurlijk was er veel meer geweld rondom Hellendoorn. Terwijl veel lokale helden nog steeds kiezen voor een startplek tussen de reguliere deelnemers, was er natuurlijk de Historic Hellendoornrally. Ook daar werd een helse strijd uitgevochten. Wouter Koenderink pakte samen met Kevin Wever in de BMW resoluut de leiding, maar stukje bij beetje knabbelde Henk Meilink samen met Martin van Thulden in de Ur Quattro aan de voorsprong van de BMW. Op de laatste keer Hellendoorn was, waarschijnlijk geholpen door het onverhard, de coup een feit. De Quattro ging nog eens winnen in Hellendoorn! In de Shortrally was het Dries Bosch die de Corolla naar de zege stuurde. Hij wordt de hele wedstrijd belaagd door Janjur Monschouwer, maar als die op de laatste proef opgeeft sluit Antoine Biesheuvel nog aan voor de tweede plaats. Thom de Jong zette zijn Volvo 240 Turbo nog eens op een podium door derde te worden.

D63E7573

Einduitslag Hellendoornrally

1. Jasper van den Heuvel/Lisette Bakker – Ford Fiesta R5; 1:28:07,0
2. Bernhard ten Brinke/Tom Colsoul – Skoda Fabia R5 evo; +20,7
3. Bob de Jong/Bjorn Degandt – Hyundai i20 R5; +1.01,0
4. Kevin van Deijne/Hein Verschuuren – Skoda Fabia R5; +1.17,5
5. Jan de Winkel/Radboud van Hoek – VW Polo GTI R5; +2.17,3
6. Bas van Kamperdijk/Nadia Muilwijk – VW Polo GTI R5; +2.41,1
7. Melissa Debackere/Marlon Krieger – Skoda Fabia R5; +4.01,0
8. Lambert Parren/John Coumans – Mitsubishi Lancer Evo X; +5.59,6
9. Henk Vossen/Erwin Berkhof – Ford Fiesta R5; +7.40,6
10. Edwin Wolves/Ferdi ter Maat – Opel Kadett C-Coupé; +8.09,7

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet