WRC

Rally WRC Turkije: Lappi ontwijkt voorlopig de stenen het best

De Rally van Turkije wordt vrij algemeen gezien als een van de zwaarste evenementen uit het WRC seizoen. De ruige paden rond Marmaris liggen vol met vervaarlijke stenen. Het vervelende voor de rijders is dat je ze niet in je notes kunt zetten ze verplaatsen steeds. Om stenen heen rijden is het devies, maar dat is meestal niet de snelste route. Het lezen van de weg is dan ook het belangrijkste onderdeel van het rijden in deze omstandigheden. Naast dat dat fysiek moeilijk is vraagt dat ook mentaal een hoop. "Kan ik die steen pakken of moet ik er omheen?" Dat is de constante vraag die de rijders in split seconds moeten beantwoorden.

Tekst: Harry van Veenendaal
Foto’s: PR


DDE0BEF2-8B7C-4DB7-A777-FD2D8E8ECC40
Esapekka leidt na de eerste dag in Turkije

Ook de startpositie in dit evenement is weer van groot belang. De eerste rijders rijden de losse bovenlaag, inclusief de wat kleinere stenen weg van de ideale lijn. De volgers profiteren hier van. Op vrijdag werd dat al snel duidelijk. Leider in het WK Ott Tänak heeft moeite om de rest bij te houden en scoort als hoogste klassering een aantal vijfde plaatsen. Sinds vorig jaar heeft Toyota de nodige versterkingen aangebracht in de wielophanging maar als eerste starten is toch erg lastig. Maar vorig jaar was de man uit Estland de eerste dag ook niet erg op dreef. Toen lag hij aan het einde van de eerste volle dag op de vijfde plaats maar was toch als eerste aan de finish op zondag. In 2019 lag dat wat anders. Dit jaar was hij aan het einde van de dag achtste. Zijn achterstand op Esapekka Lappi is ruim anderhalve minuut. Vorig jaar was dat ruim een halve minuut op de toenmalige leider Thierry Neuville.

011A578C-EE38-4BB5-BD42-2A2D5ABC3CC5
Thierry Neuville zit Ogier op de hielen

De vrijdag in Turkije was voor Toyota geen goede dag. Zij bezetten met Meeke, Tänak en Latvala de zevende achtste en negende plaats. Het best scorende team was vrijdag Citroën. Lappi profiteerde, volgens eigen zeggen, optimaal van zijn startpositie en Sebastien Ogier wist de schade van een lekke band aan het begin van de dag beperkt te houden. Thierry Neuville klaagde aan het begin van de dag over de afstelling van zijn Hyundai maar kwam na de lunch lekker op stoom. Op 0,7 seconde van Ogier werd hij vandaag derde.

DBE66CA5-9B90-471F-B67A-821C6F993596
Teemu Suninen hield de Ford eer hoog door zich voorlopig als vierde te klasseren.

A1CC8DDC-D626-4410-8384-7F0F70A8E1AA
Kris Meeke is tot nu de beste Toyotarijder 

Felle strijd
De afstanden in de top zijn niet groot en er is niemand die met kop en schouders beven een ander uitsteekt. Er zijn maar liefst vijf rijders die op één van de zes op vrijdag gereden proeven als snelste over de finish komt. Jari-Matti Latvala wint er twee, Lappi, Meeke, Neuville en Sordo elk eentje. Uiteindelijk is Esapekka Lappi dus de snelste man aan de vrijdagse finish. Maar hij relativeert die positie. Ik ben blij dat ik de leider in de rally ben maar die 17 seconden voorsprong is niks. In Finland zou dat een mooie voorsprong zijn, hier is een minuut al bijna niks."

Voorlpige tussenstand Rally Turkije na proef 77

1. Lappi
2. Ogier +17.7
3. Neuville +18.4
4. Suninen +44.4
5. Mikkelsen +1:04.1
6. Sordo +1:25.2
7. Meeke +1:32.1
8. Tänak +1:37.4
9. Latvala +1:42.5
10. Tidemand +3:45,4




Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet