Open Nederlands Rally Kampioenschap

Rally - ONRK: De Jong scoort maximaal in Sulingen

ASN de Jong-1

Bij het eerste buitenlandse avontuur van het Open Nederlandse Rallykampioenschap heeft Bob de Jong de maximale punten mee naar huis genomen. Na een stormachtig begin eindigde hij slechts als zevende, maar daarmee eindigde hij precies een plek voor kampioenschapsrivaal Kevin van Deijne.

Tekst en foto's: Steven van Veenendaal

Summer blues
Waar de "ADAC Rallye – Rund um die Sulinger Bärenklaue", zoals de prachtige naam van de wedstrijd voluit luidt, in voorgaande jaren in mei werd verreden moest de organisatie dit jaar verschuiven naar augustus. Dat merkte men vooral in het beperkte aantal deelnemers. Regelmatig kwamen er meer dan honderd equipes aan de start in Sulingen, dit jaar waren het er slechts zestig. Hoewel de wedstrijd ook meetelde voor het Open Nederlandse Rallykampioenschap (ONRK) verschenen er ook slechts acht Nederlandse deelnemers aan de start, waarvan alleen Bob de Jong en Kevin van Deijne meestrijden om het ONRK.

De grote afwezige was Jasper van den Heuvel, die na de GTC Rally het kampioenschap verder voor gezien houdt. De Omloop van Vlaanderen valt zakelijk gezien erg lastig voor van den Heuvel waardoor hij, na het missen van de Zuiderzeerally eerder dit jaar al feitelijk kansloos is voor de titel. Dat is echter niet de voornaamste reden voor zijn afhaken. "Op dit moment heb ik op mijn werk meer plezier dan met rallyrijden" grapt hij. "Dat is natuurlijk overdreven, maar de kosten wegen momenteel niet op tegen het plezier wat ik ervoor terug krijg." Dat gebrek aan plezier zit in een aantal dingen. Zo zorgen de vele rondkoersen in de Nederlandse wedstrijden tot frustratie, maar misschien nog wel belangrijker zijn de in van den Heuvel's ogen oneerlijke reglementen, waar hij meent dat er met twee maten gemeten wordt. "De R5's moeten de koningsklasse vormen. Dus heb ik zo'n auto gekocht, maar vervolgens kom ik in Achtmaal achter een BMW te zitten die op de rechte stukken makkelijk bij me wegrijdt. Hoe is de R5 dan de koningsklasse?" Een andere oorzaak van onvrede is het gebrek aan competitie die in het huidige Nederlandse rallylandschap is ontstaan. "Er rijden te weinig mensen het volledige kampioenschap waardoor je te makkelijk punten scoort. In Achtmaal verliest Bob [de Jong] een halve minuut doordat hij problemen met zijn stuurbekrachtiging heeft en ik moest ik vier proeven in 'road mode' rijden. Uiteindelijk wint Bob en word ik tweede, dat moet toch niet kunnen?" Van den Heuvel heeft ook een duidelijke visie hoe het beter zou kunnen, waarbij we in een toekomstig artikel uitgebreider stil zullen staan. Voor nu gebied te zeggen dat van den Heuvel niet in Sulingen startte en dat in Vlaanderen ook niet zal doen. Gert-Jan Kobus maakte in zijn kleine Peugeot 208 natuurlijk sowieso al minder kans en besloot, nadat zijn auto vlam vatte bij de GTC Rally eveneens niet in Sulingen te starten. Daarmee is het kampioenschap een tweedstrijd geworden tussen de Jong en van Deijne.

Stormachtige start
Voor aanvang van de wedstrijd hingen donkere wolken al dreigend boven het serviceterrein tot een uur voor de start alle luiken open gingen en het water met bakken naar beneden kwam. Het zorgde ervoor dat de toch glibberige wegen nog gladder werden en bandenkeuzes cruciaal zouden worden.

In deze moeilijke omstandigheden wilde Bob de Jong zich niet blind staren op de snelle Duitse concurrentie. "We gaan gewoon ons eigen ding doen en dan kijken waar we staan. Als we aan kunnen pikken bij de eerste drie is dat mooi, maar als we zevende of iets dergelijks staan dan richten we ons volledig op Kevin." Hij bleek zich echter als een vis in het water in de moeilijke omstandigheden en reed een strakke eerste proef. "Ik had eigenlijk geen idee of we een goede tijd hadden gereden voor we bij de finish kwamen. Toen we daar aankwamen stond iedereen naar het bord met de tijden te wijzen en riepen ze '1 seconde Riedemann!' Ik dacht een seconde achter Riedemann, dat is mooi. Maar toen bleek dat we een scratch hadden gereden en een seconde sneller waren!" Die uitstekende start zorgde er helaas ook direct voor dat de Jong een minder vervolg kende. "We hebben eerst een kwartier zitten lachen in de auto, maar daarna gaat er van alles door je hoofd. Daardoor raakte ik uit mijn ritme en op de volgende proef ging het direct een stuk minder." Een verkeerde bandenkeuze op de twee laatste proeven van de avond zorgde er vervolgens voor dat de Jong de openingsdag als vijfde afsloot.

ASN van Deijne-1 Het was lastig ritme zoeken voor Kevin van Deijne in de gladde omstandigheden in Duitsland.

Kevin van Deijne was op vrijdagavond vooral op zoek naar ritme en vertrouwen. Eerder dit jaar maakte hij in Ieper een flinke klapper waardoor hij de GTC Rally aan zich voorbij moest laten gaan. Hierdoor werd Sulingen zijn eerste wedstrijd sinds Ieper. De verraderlijke omstandigheden maakten het nog moeilijker en van Deijne merkte dat hij tijd liet liggen. "De banden geven veel meer grip dan je zou verwachten in deze omstandigheden. Die grip benut ik nu niet en ik voel telkens dat een bocht harder had gekund. Ik moet ook de juiste rempunten nog vinden. Je wilt een keer de rem intrappen en dan door maar ik ben nog iets te voorzichtig waardoor ik telkens te vroeg rem en hem dan weer los moet laten en nogmaals remmen voor de bocht, daar verlies je gewoon continu tienden mee en dat telt op." Het belangrijkste voor van Deijne was echter om de openingsavond ongeschonden door te komen en daarin was hij geslaagd.

Scherprechter
De ochtendboucle van de tweede dag stond in het teken van de beruchte IVG Gelände. Een militair terrein waar 25 kilometer proef was uitgestippeld met welgeteld drie rechte stukken van meer dan 300 meter. De route voert langs betonnen geulen, gebouwtjes pal aan de weg en bij ieder foutje zijn er diverse bomen in de buurt om deze af te straffen. De proef is al jaren de scherprechter van de rally en dat was dit jaar niet anders. Kevin van Deijne had het duidelijk naar zijn zin en klokte een vijfde en zesde tijd op de twee doortochten. Voor diverse andere Nederlanders was het echter een heel ander verhaal. Bob de Jong schoot rechtdoor en kan gelukkig zonder schade door. Het zorgde er echter voor dat hij voorzichtiger werd en de bochten net iets minder hard aanviel. Als er dan heel veel bochten zijn, loopt het tijdverlies rap op. De Jong verloor bijna 45 seconden op van Deijne en plots was het verschil tussen de twee teruggebracht tot minder dan een seconde met nog vijf proeven te gaan.

ASN Kroeze-1
Niels Kroeze vermaakte het publiek met zijn dwarse stijl maar viel uit op zijn favoriete proef.

Twee andere Nederlandse equipes vonden hun Waterloo op de IVG Gelände. Niels Kroeze haalde nog een keer zijn BMW M3 van stal als (hopelijk tijdelijke) afsluiting van zijn rallycarrière alvorens hij naar de Verenigde Staten verhuist. Het hele weekend keek hij al uit naar de proef waarbij zijn ogen begonnen te glinsteren als hij erover sprak. In zijn enthousiasme probeerde hij op de tweede doortoch helaas net iets te veel waardoor zijn aandrijfas brak, game over. Thom de Jong haalde het einde van de proef wel, maar kon erna niet meer verder. Op vrijdagavond schoot de turboslang tot twee keer toe los en op zaterdag leek hetzelfde euvel hem parten te spelen toen hij drie kilometer voor het einde van de IVG Gelände plotseling vermogen verloor. De dikke blauwe rookwolken achter de Volvo vertelden echter een ander verhaal. Dit keer had de turbo daadwerkelijk de geest gegeven waardoor doorrijden geen optie meer was.

ASN Tde Jong-1
De sterke Volvo van Thom de Jong haalde de finish helaas niet.

Orde op zaken
Hoewel het na de IVG Gelände dus nog even spannend leek te worden, stelde de Jong snel orde op zaken. Op de volgende proef pakte hij direct weer een paar seconden op van Deijne waarna een regenbui op proef tien de nekslag was voor de Skoda rijder. De Jong kwam binnen voor de regen los barstte terwijl van Deijne er midden in zat. Het verschil liep direct weer op naar twintig seconden waarmee de strijd gestreden was. "Het zat niet mee op het eind, eerst kwamen we in een regenbui terecht en daarna reden we ook nog lek," aldus van Deijn, "dan zakt de moed je wel een beetje in de schoenen hebben we de strijd om Bob nog te achterhalen maar opgegeven."

Zo kon Bob de Jong dus wederom een Nederlandse overwinning bijschrijven waarmee hij uitstekende zaken deed voor het kampioenschap. Met nog drie wedstrijden te gaan zit hij op rozen en kan hij eigenlijk alleen zichzelf nog verslaan. Als de Jong de resterende wedstrijd uitrijdt kan de titel hem niet meer ontgaan.

Nederlanders
Als derde Nederlandse equipe kwamen Robert Kleinlugtenbeld en Arjan Reefhuis binnen in hun Mitsubishi Lancer Evo IV. Ondanks deze podiumplek onder de Nederlanders was het een wedstrijd om snel te vergeten. "Drama!" Zo luidde het eerste commentaar bij de finish. "We hebben de hele wedstrijd problemen gehad, hij liep gewoon niet." Het lukte het team helaas ook niet om de problemen op te lossen waardoor ze hele de hele wedstrijd hebben geworsteld met de auto. "Erg frustrerend als de techniek je in de steek laat. Maar goed, we zijn aan de finish gekomen, dat is in elk geval nog iets."

ASN Kleinlugtenbeld-1
Ondanks een moeilijke wedstrijd kwamen Robert Kleinlugtenbeeld en Arjan Reefhuis als derde Nederlandse equipe binnen.

Veel positiever over hun wedstrijd waren Marc en Jordy de Groot. Het was voor rijder Marc de tweede wedstrijd buiten Nederland nadat de Rally van Staden met Hans Weijs jr. had gereden. Zoon Jordy maakte zijn buitenlandse debuut en dus waren de heren vooral in Duitsland om te leren. De Groot is voorafgaand aan de wedstrijd eerlijk over zijn ambities. "We rijden hier natuurlijk omdat deze wedstrijd deel uitmaakt van de BMW 130i Challenge. Helaas is er naast ons slechts één ander team van de challenge, dat is voor de strijd wat minder. Maar eerlijk gezegd is dat voor mij misschien wel goed. Als die andere jongens er zijn, dan kun je nog zo voorzichtig aan willen doen, je gaat toch 'battlen'. Je begint rustig maar dan komen de tijden door en dan wil je toch knokken met die gasten en dan is een foutje hier heel snel gemaakt. Het is voor mij de eerste keer hier in Duitsland en ik moet nog heel veel leren, dus heel eerlijk, het is maar beter dat de rest er niet is, nu kan ik rustig mijn eigen tempo rijden." Bij de finish concludeert hij dat de missie geslaagd is. "Regen, zon, wind, heuvels, asfalt, onverhard, alles hebben we voorbij zien komen!" begint hij lachend "We kwamen punten scoren voorde BMW 130i Challenge en om veel te leren, dat is allebei gelukt. Voor Jordy was het ook een superervaring, dat militaire terrein is voor de navigator misschien nog wel moeilijker dan voor de rijder en hij heeft het perfect gedaan!"

ASN de Groot-1
Niet al te veel gebattled, wel veel geleerd, Marc en Jordy de Groot.

Matthijs Elsinga en Jan Kamphuis kwamen als 37e binnen met hun Peugeot 206 en hadden ondanks de nodige problemen ook veel geleerd. "Het was voor ons de eerste keer in Duitsland, dat is toch wel anders dan in Nederland. Op de eerste dag hebben we ook alle proeven verkend en vervolgens 's-avonds nog vier proeven gereden, dat was best pittig! De tweede keer op het militaire terrein begaven de remmen het, we hebben de stuurbekrachtiging kapot gehad, velgen kapot gereden en zijn een paar keer gespind, dus je kunt wel zeggen dat we een enerverende wedstrijd hebben gehad" lacht hij tot slot.

ASN Elsinga-1
Het was overleven geblazen, maar Mathijs Elsinga bracht zijn Peugeot aan de finish.

Jeroen van Beugen en Bart Woolderink maken de lijst met Nederlanders compleet en hadden eveneens als doel om te leren en veel plezier te hebben. "Ik rijd nog niet zo" licht van Beugen toe "en ben direct begonnen met een Evo. Zo'n auto trekt zo snel weg, dat je eigenlijk altijd wel aardig mee doet en top twintig kunt rijden. Maar eigenlijk is die auto beter dan ik als bestuurder ben, dus ben ik dit jaar over gestapt naar de BMW om beter te leren rijden. En ik moet zeggen, met zo'n auto moet je echt werken. Als je met die Evo een foutje maakte, dan gaf je gewoon gas en ging je weer, hiermee sta je dan meteen overdwars! Maar we hebben veel geleerd, vooral op notes rijden, hier merk je dat dat echt moet. Op de tweede keer over de IVG Gelände gingen we een minuut sneller dan de eerste keer, dat is toch wel lekker."

ASN van Beugen-1
Voor het eerst in de BMW 130i, Jeroen van Beugen en Bart Woolderink.

ASN Riedemann-1
Christian Riedemann was de sterkste in zijn thuisrally.

Vooraan ging de strijd tussen lokale held Christian Riedemann en de leider in het Duits kampioenschap, Fabian Kreim. Riedemann was de hele wedstrijd het snelst en ondanks verwoede poging van Kreim liep hij steeds verder uit. Op de voorlaatste proef ging het nog bijna mis voor Riedemann toen hij te wijd een bocht uit kwam en door een slootje schoot. Hij kwam echter met de schrik vrij en wist zo voor de derde keer zijn thuisrally te winnen.

ASN de Jong-2

Uitslag 32e ADAC Rallye – Rund um die Sulinger Bärenklaue
1. Riedemann-Wenzel VW Polo GTI R5 1.34.53,5
2. Kreim-Braun Skoda Fabia R5 +28,4
3. Gassner jr.-Mayrhofer Hyundai i20 R5 +1.39,5
...
7. de Jong-Degandt Hyundai i20 R5 +3.52,9
8. van Deijne-Verschuuren Skoda Fabia R5 +4.16,3
26. Kleinlugtenbeld-Reefhuis Mitsubishi Lancer Evo IV +21.09,5
31. de Groot-de Groot BMW 130i +23.05,1
37. Elsinga-Kamphuis Peugeot 206 +29.30,0
39. van Beugen-Woolderink BMW 130i +33.10,7

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet