Open Nederlands Rally Kampioenschap

Rally - NRK: Bob de Jong wint GTC Rally met overmacht

DeJong

Etten Leur - Bob de Jong is bezig aan een sterk seizoen. Na de Visual Art Rally heeft hij nu ook zijn thuiswedstrijd, de GTC Rally, op zijn naam geschreven. De Hyundai I20 R5 rijder kon profiteren van fouten van anderen, maar was zelf ook sterk bezig. "We hebben 't een beetje cadeau gekregen gisterenavond, maar zijn er wel heel erg blij mee. Vanaf het begin hebben we laten zien dat we snel zijn, vervolgens hebben we het afgemaakt" reageerde De Jong bij het podium.

Tekst en foto's: Dre Galiart

Nacht van Achtmaal
Het is in begrip in Nederland. De 'Nacht van Achtmaal'. Vroeger wist je als rijder dat aan het einde van de wedstrijd, het hele klassement nog op zijn kop kon tijdens 'De Nacht'. Dat gebeurde dan ook vaak genoeg. De laatste jaren zit 'De Nacht' vooraan in de wedstrijd en dit jaar werd er zelfs geopend op 'de Hel'. Voor de wedstrijdspanning een risico en dat bleek dit jaar. Toegegeven, Bob de Jong startte direct sterk met twee snelste tijden en al 7,7 seconden voorsprong op Jasper van den Heuvel (Fiesta R5). Broertje Jim moest al bijna 22 seconden toegeven en Lambert Parren had zich alvast verdienstelijk in de top vijf gemeld. De eerste 'Hel' werd kortstondig afgevlagd door een brandje bij Kobus (208 R2), waardoor de tweede boucle direct lichte vertraging opliep. Genoeg voor koude banden aan de start van klassementproef drie.

Lek, lekker, lekst
Wie de uitslag van proef drie koud gepresenteerd zou krijgen zou direct vragen stellen. Wat is daar in hemelsnaam gebeurt?? In een veld van negen R5 auto's meldden twee BMW's uit de M-cup zich voor de derde en vierde tijd algemeen! Daarvoor De Jong en Leemans. En nee, het was niet Weijs, die al vroeg moest opgeven, maar Boulat met de derde en Monnens met de vierde tijd. Het antwoord? Voor de meesten een lekke band. We schrijven de namen op van Melissa Debackere, Antoine Biesheuvel, Martin van Iersel, maar ook de sterk openende Lambert Parren. Allemaal reden ze lek en Jim van den Heuvel moest wisselen vanwege een kromme velg. "Ik had die plaats bij het verkennen al genoteerd dat ik daar niet moest snijden" lachte Henk Vossen na de wedstrijd. De jarenlange ervaring van de Limburger betaalde zich ruim uit. Maar waar was Jasper dan? Ook hij maakte een foutje op een andere plek. Beschadigde de besturing en kon ruim tweeënhalve minuut achterstand bijschrijven op zijn konto. "We zijn het hele jaar nog niet echt blij met de afstelling, maar we zaten er goed bij op de eerste twee proeven. Toen hebben we de auto terug veranderd, naar de afstelling van vorig jaar. Vanaf de eerste meter ging dat goed. Alleen de auto stuurde zoveel scherper dat ik me misrekende. We raakten een vat, de stuurstang brak af. De meesten zouden dan stoppen. Maar ja, Van Deijne is er niet dus we moesten de punten halen. Zo verloren we twee maal meer dan één minuut " zo verklaart hij het verlies.

Monnens

Ieder zijn portie
Voor de laatste omloop in 'De Nacht' leek er dus niet veel meer te kunnen gebeuren. De Jong had zijn voorsprong en zou geen risico nemen. Toch kreeg hij ook nog af te rekenen met pech. "We kregen problemen met de stuurbekrachtiging. Toen werd 't nog wel even benauwd. We wisten dat we qua tijd ruimte hadden, maar we hadden het onderdeel niet bij. Gelukkig was vervangen niet nodig" aldus een opgeluchtte De Jong. Zijn tijdsverlies is dan direct driekwart minuut. Een verschil wat hij kan hebben. Jim van den Heuvel volgt zijn broer op 11 seconden, getuige de sterke tijd van Jasper. "We zette gelijk een kanontijd. Die was net zo snel als in het licht terwijl de proef veel gladder was en uiteraard donker " meende Jasper. Ondanks het verlies van De Jong en het sterke rijden van de broers Van den Heuvel leek de zaterdag qua verschillen (1m49s) nog steeds een formaliteit. Achter de twee snelsten uit het veld heeft Roald Leemans de erfenis van de lekke banden trots op zich genomen. Hij volgt kort op Jasper, maar weet dat het gat naar de vierde plaats van de Skoda van Debackere bijna 2 minuten is.

Jasper

Snelle start
Op de zaterdag begint Jasper aan een nieuwe missie. Die van druk houden. Proef voor proef ging er wat van de voorsprong af, maar niet genoeg om De Jong bang te maken. Op de showproef op Breda Airport gaat 't vervolgens nog eens mis voor Jasper van den Heuvel. "Ik ging terug in de macht der gewoonte. Bij de Evo hadden we een normale versnellingsbak en bij deze moet je trekken en duwen. Ik schakelde naar 2, wilde naar 3 om de auto in een drift te houden. In de macht der gewoonte schakelde ik naar voren in plaats naar achteren. Zo hebben we de krukaspoulie beschadigd, wat op zijn beurt problemen met de krukassensor opleverde" legt Jasper uit. Zo staakt zijn mogelijkheid om optimaal druk te zetten en moet hij uiteindelijk zelfs proeven in 'road'modus afleggen. Jim is dan al uitgevallen wegens een steen tussen de multiriem. Zijn jacht op de vierde geplaatste Melissa Debackere komt daarmee tot een einde. De Belgische dame liet trouwens gedurende de dag knappe tijden noteren, waaronder een scratch op Roosendaal. "We hadden een super goed gevoel, vandaag zeker. We hebben ons vrijdag laten vangen op 't borduurtje en besloten te wisselen. Normaal gezien rijden we nog in Hellendoorn en de Euregio " besluit de Belgische.

Debackere

Trotse Leemans
Voor zover dat al niet gebeurt was valt de wedstrijd definitief in zijn plooi. Roald Leemans zag 't van een afstand aan en kon zijn eigen wedstrijd rijden. "Eerste jaar in deze R5, ik ben heel tevreden. Het is hard rijden en overleven en dat hebben we voor elkaar gekregen " liet hij optekenen. Er waren meer tevreden gezichten aan de finish, zoals die van lokale held Jeroen van den Heuvel in de VW Polo R5. "Ik heb heel erg afgezien. Ik heb moeten vechten, voorzichtig moeten zijn en moeten wennen aan de spullen. Mijn navigator heeft me daar echt doorheen getrokken. Vanmiddag ging 't eindelijk stukken beter. Ik heb genoten en ben blij dat we gefinisht zijn!" verklaarde Van den Heuvel aan de finish. Als hij volgend jaar nog 's de handschoen opneemt met zo'n topauto zou een testdag hem zeker niet misstaan voor een nóg beter resultaat. Tot slot van de R5's was er het optreden van Antoine Biesheuvel in de Hyundai. "We hebben heel veel plezier gemaakt en als je dan kijkt naar de tijden van vandaag; geweldig dat je al een beetje voorin mee kan draaien" aldus de als achtste gefinishte Brabander.

Leemans2

Vossen terug aan de leiding
Bij de deelnemers aan het Internationaal kampioenschap deden Jasper van den Heuvel en Bob de Jong beide goede zaken, mede door de afwezigheid van de herstellende Kevin van Deijne. In het Nationaal kampioenschap is de strijd het meest spannend. Henk Vossen (Fiesta R5) vecht zijn Limburgs onderonsje uit met Lambert Parren (Evo X). Parren was een van de 'slachtoffers' van de lekke banden. Vossen was kritisch op zichzelf. "We hadden niet het tempo wat ik graag had gezien, maar met resultaat kan ik niet ontevreden zijn. We zijn zo Parren zeker voorbij qua punten in het kampioenschap, maar... er zijn nog twee wedstrijden dus Parren heeft nog kansen zat" zo belooft Vossen nog een spannend einde van het seizoen.

Sterk M-cup optreden
Midden tussen de R5's nestelde zich een BMW. Met name die van Gunther Monnens. "Ja dit had eigenlijk niemand verwacht en ik zelf ook niet. We hebben hard gereden en het heeft geloond. Voor te kunnen winnen moet je een betrouwbare auto hebben en dat hebben we bewezen " vertelde Monnens doelend op het uitvallen van Weijs en de electronische problemen bij Boulat.

Brands

Ook bij de Historics was er een snelle Belg onderweg. Christophe De Leeuw (Ascona) had bijna een 'clean sweep' tot hij op proef 10 pas de eerste keer de scratch moest afgeven aan Koenderink. De overmacht was er een van zo'n zes en een halve minuut op de BMW van Koenderink. In de shortrally was de zege (eindelijk) voor Mark Brands in de Millington aangedreven Kadett Coupé. Hij haalde het voor Janjur Monshouwer in de Ascona 400. De Cross Country rally werd gewonnen door Dave Klaassen in de Toyota.

DeLeeuw

Einduitslag GTC Rally
1. De Jong-Degandt / Hyundai i20 R5 1.40.30,8
2. vd Heuvel-Bakker / Ford Fiesta R5 +2.57,5
3. Leemans-van Waardenburg / Citroen DS3 R5 +3.35,3
4. Debackere-Krieger / Skoda Fabia R5 +4.18,4
5. vd Heuvel-Rietveld / VW Polo GTI R5 +6.41,1
6. Monnens-van Damme / BMW M3 E46 +6.47,7
7. Vossen-Berkhof / Ford Fiesta R5 +7.40,9
8. Biesheuvel-Bleijenberg / Hyundai i20 R5 +10.21,9
9. Parren-Coumans / Mitsubishi Lancer Evo X +10.34,1
10. de Bruyn-Vos / BMW Compact M3 +12.46,4
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet