Nederlandse Rally Kampioenschap

Rally - NRK: Becx oppermachtig in Hardenberg

ASN Vechtdalrally-11

Hardenberg
- Michiel Becx heeft met overmacht de Vechtdalrally gewonnen. In de Ford Fiesta R5 had hij aan twee proeven op snelheid genoeg om de concurrentie al bijna op een halve minuut te rijden. " Het ging eigenlijk vanzelf, lekker gereden! " aldus Becx. Henk Vossen (Fiesta R5) werd tweede en Ad Smits (Evo X) derde.

Tekst en foto's: Dre Galiart

Natte start
De dag begint met donkere wolken boven Hardenberg en er vallen ook de nodige druppels. De wegen liggen er dus nat bij en het is zaak voor alle rijders om direct scherp te starten. "De eerste proeven waren we echt aan 't harken, er zat echt niks fatsoenlijks tussen. Maar toen waren we al 15 seconden sneller dan de rest, dus ik denk dat iedereen z'n probleempjes heeft gehad" laat Becx weten. Hij heeft het tempo er goed in zitten al is het gevoel niet zo. Parren volgt op de eerste proef verrassend op de tweede plek en ook Smits zit nog vóór Vossen, al zitten ze binnen 1,2 seconde van elkaar. Dat belooft voor de rest van de wedstrijd!

ASN Vechtdalrally-4
Lambert Parren opent als tweede

Vossen corrigeert
Als de tweede proef wordt geneutraliseerd vanwege op hol geslagen paarden, gebruikt Vossen proef drie om de orde te herstellen. Hij slaat een gat van zes seconden met de Evo's in de algemene stand, die aangewezen blijven op een onderling gevecht. Gedurende de wedstrijd weet Becx zichzelf constant te bewijzen met snelste tijden. Niemand pakt hem een scratch af. "Ik had 't niet verwacht, ik rij pas weer de tweede keer in een autorally. Als je in de Fiesta R5 zit word je op slag weer verliefd. We gaan in Augustus naar WRC Finland, daarna zien we wel weer" verklaart Becx. Vossen behoudt het tempo wat hij vond op de derde proef en dus is plek twee in de wedstrijd voor hem. "Michiel is bijna een seconde per kilometer sneller, dan ben je de winnaar. Het doel was om voor Parren te blijven en dat is gelukt" zegt Vossen met oog op de Nationale titel. "Het is een leuke opsteker, voor mezelf, maar ook voor het hele team. Het zijn allemaal vrijwilligers. Die zijn er elke week, sommigen zelfs elke dag van de week mee bezig en die vinden 't geweldig als je zoiets eruit rijdt" vervolgt Vossen.

ASN Vechtdalrally-5
Henk Vossen op weg naar een mooie tweede plats

Evo cup
Tot voorkort was het duidelijk in de ouderwetse groep N. Je had Van den Heuvel, maar de rest kon over 't algemeen alleen een tweede plaats halen. Sinds vorig jaar veranderde dat en dat bracht een leuke nieuwe dynamiek in de klasse. Smits, Parren, V/d Zanden en Tijink blijken steeds vaker heel erg aan elkaar gewaagd. Ze waren zelfs vorig jaar al in staat elkaar over het randje te duwen. Over zijn duels met Parren zegt Smits het volgende; "De auto's komen beide bij Van den Heuvel vandaan. Ik denk dat de auto's eigenlijk identiek zijn. Vorig jaar ben ik er nog een aantal maal vanaf gevlogen. Begin dit seizoen was ik te voorzichtig. Nu heb ik de balans gevonden. Het is een kwestie van wie de banden heeft of wie de goede dag heeft. We hebben een prachtig mooie strijd en dat is erg leuk." Later in de middag, als de zon is gaan schijnen, meldt ook Tijink zich bij de snelste Evo's. Zo ontstaat er een strijd die zo langzamerhand iets weg heeft van een cupverband. Om elke tiende wordt gevochten!

ASN Vechtdalrally-13
Als Gerard Tijink zich ook vooraan bij de Evo's meldt lijkt het wel een merkencup te worden

Wapenwissels
Voor een van die deelnemers is het wel even aanpassen. Gerard Tijink reed de ELE Rally nog met de Polo R5. "Als ik kijk naar de eerste boucle, dat was 't niet, dat ging gewoon niet. Gelukkig hebben we ons kunnen herpakken en de aansluiting weer gevonden. In Hellendoorn willen we strijden met de snelste Evo's" klinkt Tijink strijdbaar. Toch zijn er wat gemengde gevoelens over de juiste keuze van rallywapen. Het is duidelijk dat de kennismaking met de R5 naar meer smaakt, maar ook dat de twee auto's moeilijk te combineren zijn. "Ik ondersteun al jaren het programma van Deltion, dat vind ik gewoon machtig mooi, samen met de studenten. Voor volgend jaar moeten we gaan kijken, misschien een combinatie met de R5" vervolgt hij. Parren ondertussen, houdt ook het kampioenschap in de peiling. "Tot nog toe was 't iedere keer voor ons, maar deze keer is 't de kant van Henk op gevallen, maar er is nog niets verloren" vindt Parren. In de voormalige standaardklasse is de Subaru van Haverkate, misschien een vreemde eend in de bijt. Immers, de achterwiel aandrijver is toch hét wapen van de regio. "Ik ben super tevreden, we reden met een nieuwe motor. We zijn wel weer een BMW M3 aan 't bouwen. Nog een jaartje wachten en dan ben ik er weer" grijnst Haverkate.

ASN Vechtdalrally-12
Lambert Parren moest dit keer zijn meerdere erkennen in Henk Vossen

Muilwijk tankt vertrouwen
Bij de achterwiel aandrijvers is Wim Muilwijk de snelste met de BMW. Hij keert terug in Nederland om ritme op te doen voor zijn thuiswedstrijd, de GTC rally. "We hebben geen problemen gehad, niet noemenswaardig. Natuurlijk geeft dit vertrouwen, we wilden deze wedstijd rijden, A omdat het een leuke wedstrijd is, maar B vooral om vertrouwen voor onze thuiswedstrijd op te bouwen" Hij eindigt op plaats 6. Martijn Kool is de snelste voorwiel aandrijver met de Clio R3.

ASN Vechtdalrally-8
Wim Muilwijk was weer heerlijk aan het vegen met de M3 en snel bovendien

Historic rally
In de Historic Rally was het een pak spannender dan in de gewone wedstrijd. Vier man strijden om de overwinning. Ludwig pakt de kopstart met de machtige en krachtige Audi, Wouter Koenderink blijft constant in de buurt met de BMW CSL, maar ook de Belg Christophe de Leeuw blijft met Ascona A op het vinkentouw. Dan is er nog lokale held Jan Nijhof met de Manta A. Verder in het veld onderweg, maar daarmee eigenlijk ook door iedereen uit het oog verloren. Aan de finish lijkt de winst voor Ludwig, zo is iedereen het er over eens. Maar dan, als een duveltje uit de doosje, pakt Jan Nijhof op de allerlaatste proef die leiding over van de Audi. Een kanontijd geeft hem een marge van 2,6 seconden op Ludwig. Toch zal Ludwig niet ontevreden zijn. "Ik ben er ingerold bij het bedrijf wat de auto's bouwt en zo is het een passie geworden" vertelt Ludwig.

ASN Vechtdalrally-10
Jan Nijhof wint de spannende strijd bij de Historics

Monshouwer vertrouwd in de Short
Het vertrouwde beeld is weer herstelt. Geen M3 meer voor Janjur Monshouwer, maar de bekende Ascona 400. Tijdens proef 1 lijkt hij nog even te moeten wennen aan de auto en klokt een vijfde tijd, maar daarna herstelt hij de orde en wint de overige proeven. Harry Meijers, ook in een Ascona en nog snelste op KP 1, moet zich tevreden stellen met de derde plaats. Op het onverhard ziet hij de Evo van Molkenboer voorbij komen. Molkenboer wordt tweede algemeen. Rick Arendsen (Civic Type R) is snelste voorwielaandrijver en Ramon van de Lindenloof zet zij navigator, die een thuiswedstrijd rijdt, op plaats vijf. Een mooi resultaat door Lean Potgieter. Ook zij waren onderweg in een Civic.

ASN Vechtdalrally-14

Einduitslag Vechtdalrally
1. Michiel Becx/Sander van Barschot – Ford Fiesta R5; 57:31,7
2. Henk Vossen/Erwin Berkhof – Ford Fiesta R5; +1:48,2
3. Ad Smits/Arie Boertje – Mitsubishi Lancer Evo X; +1:58,3
4. Lambert Parren/John Coumans – Mitsubishi Lancer Evo X; +2:19,9
5. Gerard Tijink/Tim Rietveld – Mitsubishi Lancer Evo X; +2:38,6
6. Wim Muilwijk/Nadia Muilwijk – BMW M3; +2:59,4
7. Bertram Altena/Chris Aaltink – Opel Manta i200; +4:04,7
8. Ger Haverkate/Ingrid Wolves – Subaru Impreza WRX; +4:16,9
9. Martijn Kool/Jean Paul Strijthaegen – Renault Clio R3; +5:53.7
10. Thomas Andersen/Preben Jensen – Peugeot 208 R2; +6:35,7

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet