Open Nederlands Rally Kampioenschap

Rally - ONRK: Van den Heuvel wint enerverende ELE Rally

Heuvel

Son en Breugel -
Er ging een langdurige strijd aan vooraf, maar Jasper van den Heuvel heeft de winst gepakt in de 55e ELE Rally. De rijder uit Achterveld wist op de voorlaatste proef pas dat de buit binnen was. Met zijn Ford Fiesta R5 versloeg hij concurrent Bob de Jong (Hyundai I20 R5), nadat die een foutje maakte in Sint-Oedenrode. "Dit is een heel bijzondere zege " verklaarde Van den Heuvel.

De Jong start het sterkste
Vanaf een druk bezocht Kerkplein in Son en Breugel startte Burgemeester Gaillard de 55e editie van ELE Rally weg. Direct is de strijd om tienden van seconden, de hele top vijf zit binnen vier seconden van elkaar en dus is meteen duidelijk dat het een langdurig gevecht kan worden. Bob de Jong opent het sterkste en Jasper van den Heuvel toont zich direct een te duchten concurrent. Ook Kevin van Deijne en Jeroen Swaanen (beide Skoda) roeren zich in de strijd. Na vijf proeven is het gat tussen de Hyundai I20 en de Ford Fiesta zo'n vijf seconden, maar dan slaat Jasper toe. Hij deelt een mokerslag uit en zet De Jong op bijna 10 seconden op Somerlo. "We zijn een gat in geschoven en kregen een sponzig rempedaal. We hebben 8 kilometer getwijfeld of we niet lek hadden gereden " verzuchtte De Jong bij parc fermé. Aanvankelijk dacht hij aan een kapotte lager, maar enkel de velg bleek stuk.

De Jong

Gevarieerd gevecht
Naast de twee kemphanen meldt zich nog een derde in het gevecht. "We moeten er morgen toch nog een stapje bij doen om toch nog naar voren te kunnen schuiven. Ik ben niet ontevreden, 10 seconden op 74 km " betuigt Kevin van Deijne. Terwijl hij nog aandringt om op eigen kracht naar de hoogste trede van het podium te komen, is voor Jeroen Swaanen (Vessem) de wedstrijd op Spoordonk al over. Na een waarschuwing waarbij het spatbord sneuvelt, eindigt hij uiteindelijk tegen een boomstronk en komt muurvast te zitten. De eerste uitvaller van naam is een feit. Vanaf dat moment start een spel aan de top wat de hele middag en avond doorgaat. Vd Heuvel start het snelst, maar De Jong countert elke paar proeven de tijden en tijdsverschillen. "Bob is steeds een beetje sneller, behalve als er onverhard in zit, dus dat wordt nog niet makkelijk. Ik hoop niet dat het oponthoud van gisteren ons de das om gaat doen " verklaart Van den Heuvel voor de start van de laatste twee boucles. Hij lijkt nog niet zeker van zijn zaak. Als hij op Sint-Oedenrode ondanks een foutje de scratch rijdt, lijkt daar toch echt de sleutel voor de wedstrijd te liggen. Ook Van Loon, Van Hoof en Van Deijne mengen zich in de strijd om de snelste tijden. Als Van Deijne een foutje maakt op Wintelre en Van Loon een tijdstraf krijgt op Best, blijven er twee kanshebbers voor de zege over. De Jong en Vd Heuvel.

Vrijdagavond-11

Haasje over

"We pakken er net 6 en we krijgen er 5,5 terug, dus dat schiet lekker op " lacht De Jong over het verloop van de verschillen in seconden. Zo blijven de twee vechten, tot de tweede keer in Sint-Oedenrode. Het gat van zo'n 10 seconden lijkt nog overbrugbaar. Bob de Jong vertelt wat er gebeurt; "We hebben een uitgereden boomwortel geraakt op Sint-Oedenrode en dat was zo'n dreun, toen zijn we van het gas gegaan. " Hij staat letterlijk 'in een klap ' een halve minuut van Jasper van den Heuvel en dus is met nog één proef te gaan, de strijd beslist. Ook al weet De Jong onder toeziend oog van ruim 10.000 toeschouwers nog de proef 'Ekkersrijt' te winnen, de zege van V/d Heuvel komt niet meer in gevaar. Wel pakt De Jong daarmee de Powerstage punten. "Twee jaar geleden hadden we een super mooie strijd met Piet, dat eindigde toen op twee tienden, nu was het gelukkig iets meer" lacht Van den Heuvel. Kevin van Deijne eindigt keurig op plek drie. "Ik ben er echt superblij mee, we gingen voor meer, maar als je kijkt hoe iedereen op het scherpst van de snede heeft gereden, dan kun je hier alleen maar trots op zijn " zo reageerde Van Deijne realistisch. Van Hoof werd vierde en Van Loon, mede dankzij zijn tijdstraf, vijfde.

Deijne

Van Loon krijgt tijdstraf, maar vindt plezier
Ondanks de tijdstraf was Erik van Loon tevreden. "Piet heeft terecht van ons gewonnen. Wij hebben een fout gemaakt, daar zijn we vrij zwaar voor gestraft. We hebben 't zelf ook aangegeven, ik had 11 seconden meer op z'n plaats gevonden dan 15x2, maar we respecteren de keuze van de wedstrijdleiding. De situatie was ons onduidelijk in de verkenning en omdat er een lintje verdwenen was toen we daar aankwamen, hebben we de route niet gevolgd. Maar.. Ik vind 't weer superleuk om te rijden. " sloot hij af met een positieve noot. De man die 'm versloeg, Piet van Hoof, miste dit jaar zjin scratchtijd in Wintelre. "Tot op de helft ben ik ex-aequo, maar dan gaan we 't bos in en dan kom ik gewoon tekort " verklaarde de garagehouder. Tot slot was er ook opluchting. Bij Roald Leemans meer bepaald. Hij bracht na 3 pechwedstrijden, zij het niet probleemloos, de DS3 R5 aan de finish. "Het is zeker niet makkelijk geweest, maar we hebben lekker gereden. Mooie rally gereden, maar wel moeten vechten met de auto. Ik ben kapot! "zei hij.

Zaterdag-5

Klasses en kampioenschappen
Naast de zege in de kampioenschappen, vielen er tijdens de 55e ELE Rally nog diverse andere prijzen te verdelen. In het Internationaal kampioenschap was De Jong de snelste, terwijl Lambert Parren (Lancer Evo X) de snelste uit het Nationaal kampioenschap was. Hij versloeg Henk Vossen (Fiesta R5) op de laatste proeven. "Voor de laatste boucle zat ik in een secondenduel met (mede Limburger) Parren, maar een paar oude banden hebben de strijd verprutst " jammerde Vossen. Snelste in de conventionele standaardklasse was Antoine van Ballegooijen (Mitsubishi), die blij was; "Mijn enkel deed zoveel pijn dat ik extra voor naar de apotheek ben gemoeten, maar ik zag een Limburger (Parren) voor me en ik kon het niet hebben dat die op het Brabantse klapzand zou gaan winnen. Ik heb mijn beste beentje voor gezet " lachte hij. Gert-Jan Kobus bestuurde de snelste tweewiel aandrijver met zijn Peugeot 208 R2. De BMW 130i cup werd gewonnen door Michael Kamper.

Heijde

Short, Historic en Cross Country Rally
Naast de 55e ELE Rally, waren er ook de neven evenementen een groot succes. Het talrijke publiek kon in een stralend lentezonnetje genieten van de ELE Cross Country, Shortrally en Historic Rally. Bij de korste variant, de Shortrally, won Antoine Biesheuvel. "Eigenlijk hebben we een beetje vals gespeeld door met deze Hyundai R5 in de Shortrally te starten " lachte Biesheuvel, die met overmacht won. In de Historic Rally was het vooral een kwestie van finishen. Nadat de Audi van Ludwig en de Escort MK1 van Luijbregts wegvielen, ging het Deltona Rallyteam er met de zege vandoor. Jef van Hooft stuurde de Lancia Delta HF Integrale met verve over de proeven en was ruim het snelst. Tot slot de Dakarachtige Cross Country Rally. Die werd, opnieuw, gewonnen door Joost Hofmans. Hij verruilde de Yamaha voor een McRae Buggy, maar wist zich kranig te weren tegenover de beestachtige Mitjet Buggy van Michiel Becx. Beiden lieten een sterke indruk achter op de proeven en zorgden voor prachtige passages!

Biesheuvel Biesheuvel en Bleijenberg waren in hun Hyundai i20 R5 oppermachtig in de Short Rally.

Van Hooft
Eindelijk de winst in de Historic thuisrally voor Jef van Hooft en Edith Gevers.

Becx De 4x4's stonden garanti voor spektakel!

In 2020 is de ELE Rally terug rondom Eindhoven en Helmond. Dan op 5 en 6 juni.

Uitslag 55e ELE Rally
1. V/d Heuvel - Bakker Ford Fiesta R5 1h52m09.1s
2. De Jong - Degandt Hyundai I20 R5 +30.0s
3. Van Deijne -Verschuuren Skoda Fabia R5 +1m14.1s
4. Van Hoof - Jacobs Mitsubishi Lancer Evo IV +1m50.9s
5. Van Loon - Scholtalbers Skoda Fabia R5 +1m55.8s
6. Tijink – Rietveld VW Polo R5 +6m48.0s
7. Van Ballegooijen – Findhammer Mitsubishi Lancer Evo X +7m01.0s
8. Parren – Stultiens Mitsubishi Lancer Evo X +8m43.6s
9. Vossen – Berkhof Ford Fiesta R5 +8m56.9s
10. Smits – Boertje Mitsubishi Lancer Evo X +10m11.7s

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet