WRC

Rally WRC Argentinie: Tweede keer Neuville


Na een felle strijd trok Thierry Neuville in Argentinië aan het langste eind en won zijn tweede WK wedstrijd in successie. Hiermee verstevigde hij zijn koppositie in de tussenstand van het WK. Het seizoen is nog heel jong, toch is de afstand tussen hem en aartsrivaal Ogier nu al 10 punten. Ott Tänak zag het gat tussen zijn twee concurrenten om de wereldtitel iets groter worden.

Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: PR


2019ARGENTINA HEM 088
Thierry Neuville Was goed bij de les en won op overtuigende wijze.


Argentinië staat bekend als één van der ruigste evenementen uit het wereld rally kampioenschap. Sommige delen hebben veel weg van een maandlandschap waar de gortdroge weggetjes van mul zand zich langs kale rotsen slingeren. Dit jaar was dat anders. Al weken voor het evenement begon regende het min of meer constant. De zachte zandweggetjes omzoomd door onvergeeflijke rots formaties, waren veranderd in modderpoelen en soms zelf kleine riviertjes. Het land staat ook bekend om de waterbakken die ontstaan als je als deelnemer een riviertje oversteekt. Dit jaar leek het wel of het een constante waterbak was. Notes van vorige jaren konden zo in de prullenbak omdat de omstandigheden volkomen waren gewijzigd.

ARG 10 Mikkelsen01
Na een lange reeks van middelmatige resultaten meldde Andreas Mikkelsen zich weer aan de kop met een tweede plek.


Maar net als elk jaar waren de fans onverminderd enthousiast en dus gingen de rijders toch vol goede moed van start. Ondanks het slechte weer waren er heel veel fans naar de kletsnatte superspecial in Villa Carlos Paz gekomen. Zij zagen Ott Tänak als snelste over de finish komen. Maar op vrijdag begon de echte strijd. Al voor de stad bleek dat de tweede proef van vrijdag van Amboy naar Vacanto, moest worden afgelast vanwege de slechte staat van de proef. Kris Mee greep op proef 4 de leiding door beide verreden proeven van dat moment te winnen. Aan het einde van de dag had Neuville de leiding. Tanak had nog even de leiding gehad na Meeke, maar op de laatste proef van vrijdag werd hij voorbij gereden door de ontketende Belg. Bij de finish van vrijdag was de Belg dan ook de snelste man. Ogier was tweede met bijna 12 seconden achterstand. Ott Tanak volgde daar vlak achter.

ARG19 Ogier02
Sebastien Ogier klaagde over de topsnelheid van zijn auto, maar won wel de PowerStage en werd derde in de eindstand van zondag


Aan de finish missen we Esapekka Lappi, op de laatste proef van vrijdag gaat hij op hoge snelheid van de weg. De rijders zijn OK maar de C3 kan niet meer opgelapt worden voor een herstart.

Zaterdag staat in het teken van een felle strijd met in de hoofdrol Thierry Neuville. Ogier verliest in de ochtend nogal wat tijd door een defecte stuurbekrachtiging. Na de middagpauze komt hij snel terug met twee proeven overwinningen maar Neuville's voorsprong is te groot. Andreas Mikkelsen is nu tweede op een respectabele afstand van driekwart minuut. Kris Meeke houdt de druk op de ketel en ligt derde. In het begin van de zaterdag verloren we Elfyn Evans. Op weg naar een goede klassering ging het fout op proef 10. Op hoge snelheid kwam hij een rotsblok tegen dat op de weg lag. Hij ging de lucht in maakte een halve pirouette en lande achterstevoren naast de weg in een greppel. De bemanning was ongedeerd aar de Fiesta kon niet op tijd gerepareerd worden. "Wij beginnen nu vast om de auto in optimale conditie te krijgen voor de volgende wedstrijd," verklaarde de teleurgestelde teambaas Rich Millener.

ARG19 Meeke 02
Het was niet het weekend van Toyota, hoewel alle auto's aan de finish kwamen binnen de toptien. Beste man was deze keer Kris Meeke


Links of rechts?
Na afloop van de dag komen echter de sportcommissarissen onder leiding van Waltraud Wunsch bijeen. Zij hebben geconstateerd dat zowel Tanak als Meeke het routeboek niet hebben gevolgd. Na een snelle bocht naar rechts volgde een splitsing die leidt naar een wildrooster. Beide rijders nemen de rechter poot van de splitsing terwijl het routeboek de linker voorschrijft. Het verweer van de rijders ("Vorige jaren was dit niet expliciet omschreven in het route boek,") wordt opzij geschoven en beide rijders krijgen een straf van 10 seconden. Meeke zakt hierdoor naar de vijfde plek, terwijl Ogier Meeke's derde plek in de schoot krijgt geworpen. Voor Tanak maakt het niet veel uit. Hij valt terug door een elektrisch probleem.

ARG19 MSPORT Suninen01
Teemu Suninen hield de eer van M-Sport hoog door, na het uitvallen van Evans als 7e te eindigen


Finale
Neuville had zichzelf de laatste dag maar één opdracht gegeven: win de rally. En dat lukte. Hij deed het op de PowerStage 'rustig' aan en werd 'slechts' derde. Maar hij won we de wedstrijd. Tot grote vreugde van Teambaas Andrea Adamo van Hyundai werd Andreas Mikkelsen tweede dus dat betekende een maximale score in het klassement voor constructeurs. Derde was, toch nog verrassend Ogier. Om Meeke van de laatste plek van het podium te stoten had hij echter zijn winst in de PowerStage (0,1 seconde voor Latvala!) niet nodig. Kris Meeke die Ogier in de vroege ochtend weer gepasseerd was, liep op die laatste proef zes kilometer voor het einde een lekke band op en viel daardoor net weer van het podium.

Voorlopige eindstand Xion Rally Argentina:

1. T. Neuville- Gilsoul Hyundai i20 Coupe WRC 3:20:54.6
2. A. Mikkelsen-Jeager Hyundai i20 Coupe WRC +48.4
3. S. Ogier-J. Ingrassia Citroën C3 WRC +1:04.8
4. K. Meeke-S. Marshall Toyota Yaris WRC +1:06.2
5. J. Latvala- M. Anttila Toyota Yaris WRC +1:21.1
6 D. Sordo-C. Del Barrio Hyundai i20 Coupe WRC +1:26.7
7. T. Suninen- M. Salminen Ford Fiesta WRC + 4:57.1
8. O. Tänak-M. Järveoja Toyota Yaris WRC +14:24.8
9. M. Østberg-M. Eriksen Citroën C3 R5 +14:28.5
10. P. Heller-M. Marti Ford Fiesta R5 +20:14.5

2019 FIA Wereld Rallykampioenschap voor rijders Tussenstand na 5 ronden (van 14)

1 T. Neuville 110
2 S. Ogier 100
3 O. Tanak 81
5 K. Meeke 54
4 E. Evans 43
11 A. Mikkelsen 30
9 J.M Latvala 29
6 E. Lappi 26
8 D. Sordo 26
7 S.Loeb 22
10 T. Suninen 20

2019 FIA Wereld Rallykampioenschap voor constructeurs Tussenstand na 5 ronden (van 14)

1 Hyundai Shell Mobis World Rally Team 157
2Toyota Gazoo Racing World Rally Team 120
3.Total World Rally Team 117
4 M-Sport Ford World Rally Team 78
ARG19 BBQ
Naast rallysport is ook de BBQ met vooral heel grote stukken vlees een nationae hobby







Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet