Nederlandse Rally Kampioenschap

Rally - NRK: Rumoer in Barneveld

ASN VART-7

De Visual Art Rally is afgelopen weekend gewonnen door Bob de Jong en Kees Hagman. Met het resultaat schonken zij Hyundai de eerste overwinning op de Nederlandse rallypaden. Hoewel de deelnemers het erover eens waren dat er mooi evenement was neergelegd, was er toch voldoende om over na te praten.

Tekst en foto's: Steven van Veenendaal

Vrij baan
De wedstrijd zelf werd al snel beslist. Op de eerste proef zat er slechts 0,1 seconde tussen Bob de Jong en Jasper van den Heuvel waarna een mooi duel in het verschiet leek te liggen. Op de volgende proef ging het echter al mis voor van den Heuvel. De stuurbekrachtiging van zijn Fiesta begaf het waardoor het 'game over' was voor van den Heuvel.

Het was de eerste wedstrijd voor van den Heuvel in deze Fiesta, de auto waarme Alexey Lukyanuk vorig jaar nog Europees kampioen werd. Dat de stuurbekrachtiging het begaf was wel zuur, aldus broer Jim "De Fiesta is een oerdegelijke auto die eigenlijk maar één zwak punt heeft, de stuurbekrachtiging. Dan zul je natuurlijk net zien dat die kapot gaat."

ASN VART-1
Jasper van den Heuvel viel helaas al op de tweede proef uit.

Nadat van den Heuvel weg viel had de Jong vrij baan richting de zege. Zijn Hyundai werd afgelopen winter geüpdatet en hoewel de Jong zijn rijstijl wat aan moest passen werpt dat duidelijk haar vruchten af. "Het subframe achter is compleet vernieuwd en er zitten andere veren op. Daardoor beweegt de auto veel minder en voel je wat minder. Het was even wennen maar je ziet duidelijk dat het een verbetering is." Het was voor de Jong sowieso lastig om het juiste gevoel te krijgen. "Ik was gisteren nog behoorlijk ziek. Vanmorgen ging het beter, maar dan is het erg lastig inschatten hoe het zal gaan. Ik was na de eerste proef dan ook blij verrast dat het we zo snel waren."

Zuiderbuur
Achter de Jong knokten de half-Belgische, half-Nederlandse, damesequipe van Melissa Debackere en Marlon Krieger een mooi duel uit met Kevin van Deijne. Debackere noteerde diverse snelste tijden en versloeg van Deijne met ruim tien seconden verschil. Hiermee pakte ze de tweede plaats, een unicum want nog nooit eerder stond een dame als rijder op het podium van een Nederlandse rally. Debackere vormde dus een mooie toevoeging aan het Nederlandse startveld en we kunnen dit jaar nog een aantal keer van haar aanwezigheid genieten. "Ik heb gelukkig een aantal partners die graag de grens over willen. Na een carriere van 17 jaar vind ik het zelf ook erg leuk om wat meer buiten België te rijden" sprak ze enthousiast. Debackere zal dit seizoen nog drie maal in Nederland starten, te weten in de GTC, Hellendoorn en Twente.

ASN VART-5
Een unieke prestatie van Melissa Debackere, de eerste vrouwelijke rijder ooit op het podium in Nederland.

Rundkursen
Kevin van Deijne kwam puur naar Barneveld om ritme op te doen in de lange pauze tussen de voor het ONRK meetellende Zuiderzee en ELE rally's en kon goed testen hoe de voor hem nog relatief nieuwe Skoda zich houdt onder wisselende weersomstandigheden. "Mijn auto staat vrij agressief afgesteld, dat is best tricky met de buien die vandaag vallen. Vooral in de stukken onder de bomen is het erg verraderlijk, dus daar hebben we geen risico genomen."

ASN VART-3
Kevin van Deijne nam geen risico's en leerde zijn auto weer wat beter kennen.

Van Deijne had tevens te kampen met andere deelnemers op de proef. Iedere proef van de Visual Art Rally had dit jaar een rundkurs gedeelte waar de deelnemers dus meerdere keren overheen kwamen. Het gevolg hiervan was dat er af en toe 'circuit achtige' situaties ontstonden waarbij snellere deelnemers hun later gestarte concurrenten moesten passeren. Van Deijne verloor tijd toen hij 'een paar Evo's tegenkwam' en bij Jim van den Heuvel en Pierre Brouwer ging het zelfs helemaal mis.

In een poging Brouwer te passeren tikte van den Heuvel hem aan. Brouwer ging hierdoor van de weg, verboog zijn achterwielophanging en moest opgeven. Van den Heuvel kwam er met lichte schade nog relatief goed van af maar had wel wat uit te leggen aan de zeer ontstemde Brouwer. Nadat de twee elkaar op het serviceterrein hadden gesproken werd duidelijk dat er geen opzet in het spel was geweest, maar het incident wierp toch een smet op een verder mooie wedstrijd. Van den Heuvel had sowieso zijn dag niet. Een aantal verkeerde bandenkeuzes hielpen hem niet en ook zijn startnummer was hoog en dus ongustig op de rundkursen, waar hij tussen langzamere deelnemers terecht kwam "Ik dacht dat ze startlijsten altijd bepaalden aan de hand van waar ze verwachten dat je gaat finishen. Op Kallebroek rijd ik net een tweede tijd, niks ten nadele van de anderen maar dan klopt het volgens mij niet helemaal dat ik startnummer negen heb."

ASN VART-2
Pierre Brouwer begon goed aan de wedstrijd maar viel na het rundkursincident uit. 

De Short en Historic evenementen startten door elkaar heen, wat het voor de snelste Short deelnemers ook lastig maakte. Rick Arendsen reed een dijk van een wedstrijd naar de tweede plaats, maar had onderweg een paar schrikmomenten "Bij sommige van die Historics is het echt net of ze stil staan. Dat is echt link als je op snelheid aan komt. Daar kunnen die jongens niks aan doen hoor, we rijden rally dus je zit niet de hele tijd in je spiegel te kijken. Maar misschien moeten we toch overwegen om baanmarshalls in te stellen met een blauwe vlag want dit levert ongewenste situaties op."

In de Short was Janjur Monshouwer heer en meester. Op de eerste proef kon Mark Brands nog in de buurt blijven maar toen die op de tweede proef uitviel kon Monshouwer op safe naar de finish. Daar had hij zelf overigens gemengde gevoelens bij "De BMW is niet mijn eigen auto, dus ik wilde hem heel graag weer heel inleveren! Maar als je dertig seconden voor ligt is het eigenlijk echt alleen maar thuisbrengen, dat is toch minder leuk dan een gevecht zoals ik dat met Wolves had in de Zuiderzee." Monshouwer deed het overigens bepaald niet rustig aan. Op een verkeersdrempel kwam de achterkant van de BMW omhoog en was hij hem bijna kwijt. "Dat was even heel spannend. Ik kwam na die drempel half in een greppel en moest vol corrigeren," licht hij enthousiast gebarend toe, "dat lukte gelukkig net. Mijn navigator was er zelfs even stil van!"

Kallenbroek
Voor de wedstrijd was er veel te doen om één van de proeven, Kallenbroek. Voor de wat meer ervaren rallyliefhebbers een bekend icoon uit het verleden. De proef vormde in de jaren zeventig en tachtig deel van de Tulpenrally en geldt als een van de mooiste proeven van Nederland. De organisatie kondigde in de aanloop naar de rally dan ook vol trots aan dat de proef weer deel uit zou maken van de rally.

ASN VART-6
Jim van den Heuvel op zijn droomproef, Kallenbroek. 

Enkele dagen voor de wedstrijd verscheen er echter in de landelijke media (Algemeen Dagblad) een bericht over boze aanwonenden. Zij zouden niet goed zijn geïnformeerd, hoewel de procedures juist waren gevolgd, en vreesden voor aantasting van de lokale fauna en hun rust. Wilbert van den Burg, derde in de Short rally en lid van de organisatie, sprak zijn teleurstelling uit. "Het waren uiteindelijk 16 mensen die de petitie hadden ondertekend. Dat komt dan groot in het nieuws en dat is erg jammer, vooral omdat we ook juist zo veel positieve reacties hadden gekregen. Er zijn misschien wel tienduizend mensen die enorm veel plezier uit het evenement halen." Hoewel de klaaggroep al had aangekondigd er zeker voor te zullen zorgen dat er in de toekomst niet meer op Kallenbroek zou worden gereden, maakt van der Brug zich daar weinig zorgen om. "We hebben als insteek met de organisatie om elk jaar drie nieuwe proeven neer te leggen. Als je elk jaar dezelfde proeven hebt, dan mis je toch de sport. De kans was dus sowieso al erg klein dat we volgend jaar weer naar Kallenbroek zouden gaan.

Voor de deelnemers zal dat een teleurstelling zijn want zij waren unaniem positief. Man uit de regio Jim van den Heuvel verwoordde het het mooist "Het was erg leuk om eens een echte thuisrally te rijden. Vooral Kallenbroek, dat was als een droom die uitkwam."

ASN VART-8
Voor de eerste keer in Nederland champagne voor Hyundai!

Einduitslag Visual Art Rally
1. Bob de Jong/Kees Hagman – Hyundai i20 R5; 1:07:50,5
2. Melissa Debackere/Marlon Krieger – Skoda Fabia R5; +12,7
3. Kevin van Deijne/Sander van Barschot – Skoda Fabia R5; +24,5
4. Jim van den Heuvel/Jouri Docx – Mitsubishi Lancer Evo X; +2:27,5
5. Lambert Parren/John Coumans – Mitsubishi Lancer Evo X; +3:35,9
6. Henk Bakkenes/Cindy Verbaeten – Mitsubishi Lancer Evo X; +3:44,1
7. Henk Vossen/Lieke Bouman-dautzenberg – Ford Fiesta R5; +3:52,3
8. Ad Smits/Arie Boertje – Mitsubishi Lancer Evo X; +4:50,7
9. Jan de Winkel/Radboud van Hoek – Renault Clio R3; +5:14,4
10. Roel van der Zanden/Ilse van de Sande – Mitsubishi Lancer Evo X; +5:42,7

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet