WRC

Rally WRC Tour de Corse: verrassingen tot bij de finish

Het begon allemaal in de week van de rally. De deelnemers reden hun rondjes over de proeven. Dat was sowieso al lastig omdat er nogal wat veranderd was. 80% van de proeven waren anders dan vorige jaren. Maar het was nog niet zo vaak voor gekomen dat er tijdens de verkenning sneeuw lag!. Corsica kenmerkt zich door een vriendelijk Middellandse Zee klimaat en daar hoort geen sneeuw bij. Tijdens de wedstrijd lag er geen sneeuw meer. Dus ging het meteen hard tegen hard en vanaf het eerste begin kostte dat al slachtoffers. En de winnaar? Ook dat was een verrassing!

Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: PR

Neuville Corsica
Thierry Neuville had zich er al bij neergelegd, deze rally was voor Elfyn Evans, maar de Belg kon iets later toch met de overwinningschampagne gaan spuiten.

Op vrijdag morgen ging het zeer ruime startveld van net geen 100 deelnemers van start uit het zuiden van het eiland. Daar liggen rond het plaatsje Bavella ruim 17 kilometer met een flink aantal van de 10.000 bochten waaruit de Rally Corsica volgens de overlevering schijnt te bestaan. Bij de tweede rijder op de weg gaat het al mis als Sebastien Ogier in een haarspeld in de rondte gaat. Dat helpt niet voor een snelle tijd. Het volgende slachtoffer is Kris Meeke op dezelfde proef loopt hij een lekke band op. Dan zijn we er nog niet want ook Sebastien Loeb haalt het einde van de eerste proef niet onbeschadigd. Hij breekt een beetje uit en knalt met een wiel op een van de overal aanwezige rotsblokken. Ogier lijdt eigenlijk nog het minst. Hij verliest 'slechts' 10 tellen. Meeke ligt al bijna een minuut achterop en Loeb weet dat het zijn rally niet wordt als je op de eerste proef al bijna 2 minuten verliest. In de kop van het klassement zijn het in het begin Elfyn Evans en Thierry Neuville die de dienst uitmaken. Maar Dani Sordo en Ott Tänak volgen zeer kort daarachter.

Ogier corsica
Ook Sebastien Ogier was na een moeilijke rally meer dan tevreden met zijn tweede plek


Aan het einde van vrijdagochtend heeft Tänak de leiding hij heeft een minimale voorsprong van iets meer dan een seconde op Evans en drie en een halve seconde op Neuville. Er is geen reguliere service tissen de ochtend en middag proeven maar er is weel een 'tire fitting zone'. Dat betekent dat de rijders wel verse banden kunnen halen maar er staat geen uitgebreide service crew klaar, die grote reparaties kan uitvoeren. Zo zagen we Sebastien Loeb al na de eerste proef zelf een draagarm vervangen in de achterwielophanging.

Na de pauze heeft Evans zijn strategie klaar. Hij wint de eerste twee proeven en gaat Tanak weer voorbij. Voor de laatste proef van de dag heeft de M-Sportrijder een voorsprong van 4.6 seconde. Maar dan komt Evans vast te zitten achter Kris Meeke die met problemen kampt. Hij heeft t elaat in de gaten dat Evans al achter hem zat. "Ik dacht dat de organisatie hem wel een afstand van drie minuten had gegeven," verontschuldigde Meeke zich. "Niet dus, ik hoop dat dit opgelost wordt, want ik vind het wel heel vervelend voor Elfyn. Dit was zeker niet de bedoeling." Niet veel later krijgt Evans wat bonus seconden omdat hij werd opgehouden. Daarmee staat hij toch weer aan de leiding. Nadat hij door het incident met Meeke naar de derde plek was gezakt.

De langste dag
Zaterdag is in Corsica de langste dag met maart liefst 174 kilometer over allerlei soorten wisselende ondergrond. De eerste twee proeven weet Evans zich nog Tanak van het lijf te houden, maar op de laatste proef van de ochtendloop gaat Tanak hem voorbij. Evans houdt contact en krijgt op de middelste proef de leiding weer in handen als Tanak een lekke band oploopt. Met 11,5 seconde voorsprong, nu op Neuville, gaat Evans op de superlange (47 kilometer!) proef in. Wat er gebeurt is niet helemaal duidelijk maar een ontketende Neuville komt als eerste over de finishlijn van deze proef. Evans komt met zijn hoofd schuddend over de finish. "Ik weet niet wat het voelde wel goed maar de tijd laat dat niet zijn," aldus de man die de leiding net aan Neuville was kwijt geraakt." Maar morgen is er nog van alles mogelijk!"

Evans Corsica
Het werd niet de dag van Elfyn Evans. Hij lag in kansrijke positie voor de winst maar viel in de laatste kilometers terug naar de derde plek.


De laatste verrassing
De mannen van M–Sport hadden er alles aan gedaan. Ze hebben volop door gewerkt en niets aan het toeval over gelaten. Onderdelen werden vervangen door nieuwe onderdelen terwijl de oude officieel nog niet versleten waren, en als het maar enigszins kon werd overbodig materiaal weg gehaald. Dus in de vroege ochtend stond er een spac en span auto klaar voor Elfyn Evans. 'Het enige' wat hij hoefde te doen was het gat van net geen vijf tellen dichtrijden en de PowerStage heel door komen. Opnieuw komt het gehate gezegde boven drijven: "Om als eerste te finishen, moet je eerst finishen." Maar de eerste ochtendproefging het goed. Evans pakte 16 seconden terug, meer dan genoeg om de 5 seconden achterstand goed te maken. Neuville kwam bij de finish aan en gaf toe: "Elfyn was vandaag gewoon te snel!" Toen kwamen de berichten binnen van een langzaam rijdende Evans. Inderdaad met nog zo'n zes kilometer te gaan strompelde de Fiësta over het asfalt. Aan de rechter voorkant van de auto viel een band langzaam uit elkaar. Met heel veel moeite bracht Evans de auto over de finish. De eerste plaats was verdampt, de tweede ook maar gelukkig landde hij nog net op het podium. Iedereen had met de Brit t e doen, maar aan het eind van het liedje doe je dit spel toch om te winnen. Zowel Thierry Neuville als Andrea Adamo (de Hyundai teambaas) spraken hun teleurstelling uit, maar heel kort daarna, zoals dat nu eenmaal gaat in topsport, waren ze beiden heel blij. Neuville haalde zijn eerste overwinning van dit jaar binnen en Hyundai voert de lijst aan van het constructeurs kampioenschap. Ook Sebastien Ogier was niet ontevreden. "Dat is rally, dat kan gebeuren maar ik ga niet zeggen dat ik niet blij met mijn resultaat." Daarmee waren de winnaars hier genoemd. Hyundai haalde alles binnen, Citroën een beetje en M-Sport toonde dat hun auto gewoon me doet in de top. En dat zelfde geldt voor hun rijders. Evans was zeer dicht bij de winst en Teemu Suninen toonde dat hij door ingehouden te rijden de finish te kunnen halen. Voor Toyota ging het allemaal wat minder deze keer, maar toch een opstekertje: Kris Meeke was de absoluut snelste op de PowerStage.

Meeke CorseWRC 2019 Rd4 234
Voor Toyota was er maar een trootstprijs: Kris Meeke won de PowerStage


Voorlopige eindstand Corica Linea Tour de Corse:

1 T. Neuville N. Gilsoul Hyundai i20 Coupe WRC 3:22:59.0
2 S. Ogier J. Ingrassia Citroën C3 WRC +40.3
3 E. Evans S. Martin Ford Fiesta WRC +1:05.6
4 D. Sordo C. del Barrio Hyundai i20 Coupe WRC +1:18.4
5 T. Suninen M. Salminen Ford Fiesta WRC +1:24.6
6 O. Tänak M. Järveoja Toyota Yaris WRC +1:40.0
7 E. Lappi J. Ferm Citroën C3 WRC +2:09.1
8 S. Loeb D. Elena Hyundai i20 Coupe WRC +3:39.2
9 K. Meeke S. Marshall Toyota Yaris WRC +5:06.3
10 J.M Latvala M. Anttila Toyota Yaris WRC +6:44.6

2019 FIA Wereld Rallykampioenschap voor rijders Tussenstand na 4 ronden (van 14)

1 T. Neuville 82
2 S. Ogier 80
3 O. Tanak 77
4 E. Evans 43
5 K. Meeke 42
6 E. Lappi 26
7 S.Loeb 22
8 D. Sordo 16
9 J.M Latvala 15
10 T. Suninen 14
11 A. Mikkelsen 12

2019 FIA Wereld Rallykampioenschap voor constructeurs Tussenstand na 4 ronden (van 14)

1 Hyundai Shell Mobis World Rally Team 114
2 Citroën Total World Rally Team 102
3 Toyota Gazoo Racing World Rally Team 98
4 M-Sport Ford World Rally Team 70

Schildje
Sneeuw
En zo begon het allemaal in de dagen van de verkenning: Sneeuw!


 

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet