Open Nederlands Rally Kampioenschap

Rally - ONRK: Weijs geeft Fiesta R5 afscheidsoverwinning

Emmeloord - Hans Weijs en Tim Rietveld hebben de openingmanche van het Internationaal Nederlands Rallykampioenschap gewonnen. De Fiesta R5 had aan het einde van de wedstrijd een marge van 38,8 seconden op de Hyundai van Bob de Jong. Laatst genoemde pakte daarmee de volle punten voor het kampioenschap. "De hele rally hebben we een mooi ritme gehouden. Het liep zoals ik het in mijn hoofd had zitten " aldus Weijs aan de finishboog.

Tekst en foto's: Dré Galiart

D63E7403


Moeilijk op gang
De Zuiderzeerally kwam dit jaar maar moeilijk op gang. De vele vertragingen gedurende de hele rally maakte nog maar eens pijnlijk duidelijk hoe de organisatie belangrijk de vele vrijwilligers zijn voor de rallysport. Het zorgde af en toe voor frustratie bij deelnemers en toeschouwers. Toeschouwers die, ondanks dat het overwegend droog was op de proeven, wel de harde polderwind moesten trotseren. Al met al was het opnieuw niet erg warm vertoeven was langs de proeven. Op vrijdagavond schoot Weijs het snelste uit de startblokken met twee scratches. Op de derde proef meldt ook Kristian Poulsen zich vooraan met de Skoda Fabia R5. Op de laatste proef van de dag is er ook het eerste slachtoffer van naam te noteren. Roald Leemans, die in de Zuiderzee Rally zijn nieuw verworven DS3 R5 kwam uitproberen, crashte de auto. Later zou hij melden dat een afgebroken onderdeel aan de ophanging als oorzaak viel aan te wijzen, nadat er eerder remproblemen waren.

D63E6756
De harde wind teisterde zowel publiek als organisatie

Van Deijne solide
Weijs ging op vrijdagavond slapen als leider met De jong op 8,4 seconden en Kevin van Deijne op 11,2 seconden. Van Deijne is dit jaar voor het eerst op weg met de Skoda Fabia R5, een ex Rovanpera auto. "We hebben een opbouwende rally. We kijken alvast positief vooruit richting de ELE. Daar willen we gaan scoren" laat Van Deijne weten. De zaterdagochtend worden van de vier geplande proeven er maar twee ook daadwerkelijk gestart, vanwege logistieke problemen. Weijs ziet zijn voorsprong langzaam slinken naar 3,4 seconden. Gaat Bob de jong na een pechseizoen in 2019 starten met een verrassing? Nee, vooralsnog niet, want na de tweede boucle van vier proeven is het verschil weer terug bij waar het was op vrijdagavond; 8,4 seconden. De Jong blijft positief en reageert op het feit dat hij het tempo van Weijs kan volgen; "We hadden wel gehoopt een beetje bij Hans in de buurt te kunnen blijven. Daarbij komt dat we gisterenavond wat problemen met de pop-off valve hebben gehad. Dat heeft ons toch zo'n tien seconden gekost. We zitten lekker in de auto en die doet het super " laat hij weten.

D63E6582 Van Deijne rijdt dit jaar in een Skoda Fabia R5

Poulsen valt weg
Opnieuw vertrekken de rijders voor een ronde van vier proeven. De top drie zit inmiddels op slot. Kristian Poulsen zat nog op schootsafstand van Kevin van Deijne tot hij af te rekenen krijgt met pech. "Het ging best goed tot we op proef 11 een lekke band kregen. Ondanks dat, is het fijn om weer in het ritme te komen na een lange periode van inactiviteit " aldus Poulsen. Verrassend vierde is dan Jesper Bisted in de Fiesta S2000. De Jong verliest wat op de eerste twee proeven van de boucle, maar kiest succesvol de aanval in de laatste twee en noteert zijn respectievelijk vierde en vijfde scratch van de wedstrijd. Enkel het industrieterrein rest nog en dus is het woord aan Weijs en De Jong. Eerst Weijs. Hij bekijkt het nuchter. "We hebben een mooi gat. Tien seconden zijn veel " meent Weijs. Hij kampt nog wel met wat blessures "Het is vijf weken geleden dat de boel brak, dus dat voel je wel. Maar ik ga 't sowieso redden " voegt hij toe. Bob de Jong is ondertussen strijdbaar; "We gaan geen grote risico's nemen, maar we zijn de auto nog wel aan 't aanpassen voor industrieterrein. Op papier is mijn auto nieuwer en sneller. Als ik het goed doe, is het haalbaar. We gaan 'm zoeken. Of we 'm vinden weet ik niet " lacht hij.

D63E6781
Bob de Jong maakte het Hans Weijs moeilijk

Koning van de polder
Na de eerste omloop op industrieterrein is er toch wel sprake van een ouderwets Duitse 'vorentscheidung '. Weijs verdubbelt de marge op De Jong. Hij geeft zelfs tijd toe op beide Skoda's. De tweede proef blijkt een formaliteit als Weijs de stijd nog maar 's aanscherpt door bijna 10 seconden (!) af te halen van de tijd van de eerste doorkomst. Hij laat er geen twijfel meer over bestaan wie er (opnieuw) de koning van de polder is. "We hebben nog even een tandje erbij gezet. We krijgen zometeen de Polo's R5, de Fiesta gaat de verkoop in. Dit was de laatste keer met de Fiesta, helaas eigenlijk. De twee Polo's gaan we inzetten, daar waar er maar interesse is " zo geeft Weijs aan. Hij blijft stevig aan de weg timmeren met Hans Weijs Motorsport.

D63E7494
Met de overwinning gaf Hans Weijs zijn Fiesta een passend afscheid

Parren snelste Nationaal
In het Nationaal Nederlands Rallykampioenschap is Lambert Parren de snelste. De regerend Nationaal kampioen ziet al vroeg op de zaterdag speelmaatje Roel van der Zanden wegvallen (beide Mitsubishi Evo X). Dat Kristian Poulsen hem nog net op de laatste proef naar plek vijf verwees mocht geen naam hebben. "Het is goed gegaan. We zijn rustig gestart en daarna hebben we de snelheid wat opgebouwd. We konden vlak achter de R5'en meedoen en dat is toch leuk " vond Parren. Zesde werd Bisted met de Fiesta S2000, maar de verrassing in de top tien was toch wel Duco Hoekstra met de Volvo 240 Turbo. "We zijn behoorlijk gelukkig ja. Een vrij bijzonder resultaat. Dat hadden we niet verwacht! Het ging buitengewoon " vertelde Hoekstra. Achter hem, Henk Vossen. Ook hij had een verhaal. "Ik heb wel van de proeven genoten, maar we hadden op de eerste proef al een lekke band. Meer zat er daardoor niet in " aldus Vossen. Tot slot vond er op het randje van de top tien nog een boeiend familiegevecht plaats. Pierre Brouwer keek gedurende de hele wedstrijd aan tegen een achterstand op zijn vader Gerben. Gerben in de vertrouwde Audi, Pierre inmiddels met de Evo X. Zij maken op plaats negen en tien, de top tien vol.

D63E7104
Duco Hoekstra bracht zijn Volvo op een prachtige zevende plaats thuis

Monschouwer nipt in de Shortrally
In de Shortrally was er ook een gevecht om de zege, maar werd er wel van leiding gewisseld. Janjur Monschouwer, dit jaar onderweg met de BMW M3, pakte de eerste scratch, maar zag dat Wolves (Opel Manta) zijn tempo kon volgen. Ook Robert Kleinlugtenbeld mengde zich in de strijd, maar viel later weg. Op de tweede proef op snelheid (ook de shortrally moest het doen met een geschrapte proef), greep Wolves de macht en hield die vast tot aan de voorlaatste proef. Die was net te lang voor Wolves, want Monshouwer kwam met 1,1 seconden marge langzij om de overwinning op te eisen. In de drukst bezette klasse, de 206 cup, ging de zeg naar Schenkeveld. Hij hield slechts ruim een halve tel over op Dakarganger Jasper Riezebos. Tot slot ging de zege in de Historic Rally naar Wouter Koenderink in de BMW CSL. Jan Nijhof won de 130i Challenge.

D63E7388
Jan Nijhof won de BMW 130i Challenge

Uitslag Zuiderzeerally
1. Weijs-Rietveld Ford Fiesta R5 1.15.15,2
2. de Jong-Degandt Hyundai i20 R5 +38,8
3. van Deijne-Verschuuren Skoda Fabia R5 +1.14,9
4. Poulsen-Frederiksen Skoda Fabia R5 +5.38,7
5. Parren-Coumans Mitsubishi Lancer Evo X +5.52,7
6. Bisted-Larsen Ford Fiesta S2000 +6.29,1
7. Hoekstra-Bosscha Volvo 240 Turbo +7.32,6
8. Vossen-Bouman-Dautzenberg Ford Fiesta R5 +7.47,1
9. G. Brouwer-Kroeze Audi Coupe S2 +8.33,5
10. P. Brouwer-Helmink Mitsubishi Lancer Evo X +9.03,0

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet