WRC

Rally WRC Monte Carlo: Typisch Monte

De Rallye Monte Carlo staat bekend als een uniek evenement. Uniek in de zin dat alles net even anders gaat. Maar vooral dat de omstandigheden continue wisselen. Daarmee is het een van de meest onvoorspelbare rally's in het WK.

Ogier02 Sebastien Ogier is ook in zijn nieuwe auto nog steeds meester in zijn eigen achtertuin

Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: PR

Donderdag in het donker
Donderdagavond ging de wedstrijd van start, niet zoals bij de meeste andere evenementen met een showproef voor de toeschouwers maar met twee serieuze proeven in het donker in de omgeving van Gap. Deze keer geen speciale showstart op het Casinoplein in Monte Carlo maar vanuit het centrum van Gap waar al vele jaren het rallycentrum is gevestigd. Meteen daarna ging het dus de bergen in door de listige weggetjes van de Alpen.

De eerste proef was op deze manier nog nooit gereden in de rally. Bovendien zaten er halverwege een paar verraderlijke plekken met ijs en sneeuw. Niet onverwacht nam Ott Tanak hier de leiding. Net als de meeste rijders had hij een veilige banden optie gekozen met vier banden met spijkers. Thierry Neuville was de enige die maar twee banden van spikes had voorzien met daarnaast vier supersofts. Meeke en Ogier volgden niet ver van Tanak. Neuville verloor wat doordat hij in het ijzige stuk maar twee spijerbanden had. Hij verloor op Tanak maar liefst 26 seconden maar de volgende proef was grotendeels droog dus hier kon hij weer wat terugpakken. En inderdaad de tweede proef was hij 11 tellen sneller dan de eerstvolgende rijder Ogier. Maar Tanak bleef leider en gaat dus de geschiedenis in als de leider aan het einde van de eerste dag van Rallye Monte Carlo 2019. Ogier volgde op 9 tellen en Neuville weer 5 tellen daarachter. Daarmee waren de eerste kaarten dus geschut want Esapekka Lappi, voor het eerst in een voor hem nieuwe Citroen C3 was vierde maar had al een halve minuut achterstand. Teemu Suninen en Kalle Rovanperä waren de belangrijkste slachtoffers van de Alpen nacht. Zij gingen beiden van de weg af en konden niet op eigen kracht verder.


2019MONTECARLO AUS 0055
Thierry Neuville geeft het nog zeker niet op en volgt op korte afstand

Vrijdag verkeerde banden
Het begon de volgende ochtend al goed want de eerste proef, met aanzienlijke hoeveelheiden sneeuw en 'black ice' in de middensectie werd geannuleerd vanwege de grote hoeveelheden toeschouwers op onveilige plaatsen. Met uitzondering van Sebastien Loeb, net terug uit Dakar en nu al weer actief voor zijn nieuwe (Hyundai) team, was iedereen ontstemd. Iedereen had gekozen voor banden met spijkers vanwege de eerste proef. De tweede proef was echter veel droger dus waren spijkers dus juist niet de goede keuze. Zoals verwacht door zijn bandenkeuze, won Loeb hier de eerste proef voor zijn nieuwe werkgever. Maar Neuville en Ogier hielden de schade beperkt. Neuville nestelde zich, na Tanak, wel aan de kop van het klassement.
2019MONTECARLO HEM 204
Ook Sebatsien Loeb is het nog niet verleerd en pakt voorlopig de derde plek. 
 
De hele dag staat in het teken van het gevecht tussen Ogier en Neuville. Ondanks een zware aanval van Neuville houdt Ogier de leding, zij het met een zeer smalle marge van slechts twee tellen. Tanak was ook zeker in de strijd maar viel terug door een lekke band. Zijn plaats werd ingenomen door Andreas Mikkelsen die het naar zijn zin heeft bij deze rally. Op zeven tellen wordt hij gevolgd door teamgenoot Jari-Matti Latvala. Aan het einde van de dag blijkt Esapekka Lappi het enige slachtoffer te zijn. Hij breekt zijn wielophanging op een stuk steen en moet voor vandaag opgeven.

Latvala02
Bij Toyota is Jari-Matti Latvala voorlopig de snelste man.

Zaterdag: de strijd spitst zich toe.
De zaterdag begint slecht. Op de eerste proef gaat Andreas Mikkelsen heel goed, maar in de laatste bocht voor de finish stond in zijn notes dat het een 'flat' bocht was. Helaas bleek dat onder de huidige omstandigheden iets te optimistisch. De Hyundai breekt uit en wordt gestuit door de hoge wegkant. Bij de finish enkele meters verderop, blijkt pas wat de schade is. Het linker achterwiel is compleet met ophanging en aandrijving achter gebleven op de plek des onheils. Eind rally voor hem want de regels maken een herstart op zondag niet meer mogelijk. Ook Esapekka Lappi haalt de finish niet. Hij zet zijn Citroen met motorschade aan de kant. Slechts een paar kilometer in de volgende proef glijdt Elfyn Evans van de weg op een stuk van het beruchte black ice in een schaduwrijke bocht. Hij probeert door gas geven weer op de weg te komen maar moet zijn meerdere erkennen in de sneeuw en ijs in de berm. Uiteindelijk komt hij op een helling tot stilstand. Zelfs zonder de toch nog aanzienlijke schade was het niet meer mogelijk tegen het hellinkje omhoog naar de weg terug te komen. Ook voor hem dus geen Monte finish. Ogier en Neuville doen weer hun best en geen van beiden weet een gat te slaan. Toch is het Ogier die als eerste op weg mag naar Monte Carlo voor de laatste dag. De afstand is nog steeds marginaal met net iets meer dan vier tellen. Op een respectabele afstand volgen de twee kemphanen Sebastien Loeb en Jari-Matti Latvala. De afstand tussen de twee is niet meer dan twee tellen dus ook die strijd is nog niet gestreden.

Suninen01
Na het uitvallen van Elfyn Evans moet Teemu Suninen de eer van M-Sport hoog houden

Op zondag worden er nog vier proeven gereden onder andere over de beroemde Col de Turini. Maar eerst meyen de deelnemers nog 200 kilometer over de gewone weg van Gap naar Monte Carlo rijden.

Voorlopige tussenstand Rallye Monte Carlo 2019, na proef 12 (zaterdagavond)
1 S. Ogier J. Ingrassia Citroën C3 WRC 2:38:30.0
2 T. Neuville N. Gilsoul Hyundai i20 Coupe WRC +4.3
3 S. Loeb D. Elena Hyundai i20 Coupe WRC +1:58.7
4 J.M Latvala M. Anttila Toyota Yaris WRC +2:01.0
5 O. Tänak M. Järveoja Toyota Yaris WRC +2:16.0
6 K. Meeke S. Marshall Toyota Yaris WRC +5:26.8

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet