Nederlandse Rally Kampioenschap

Rally - NRK: Van Hoof sluit seizoen winnend af in Hengelo

Van Hoof

Hengelo – De laatste rally van het Nederlands rallyseizoen is gewonnen door Piet van Hoof. De rijder uit het Brabantse Wintelre benutte het karakter van zijn Mitsubishi op zaterdag optimaal en schoof voorbij de Fiesta R5 van Kevin van Deijne. Toen Van Deijne transmissie problemen kreeg was het pleit definitief beslecht. Melissa Debackere wist met de Skoda R5 plek twee op te eisen, voor Van Deijne.

Tekst en foto's (archief): Dré Galiart

Stoffig begin
In tegenstelling tot veel andere wedstrijden wordt in Hengelo 'gewoon' nog op de zaterdag en zondag gereden. De start op zaterdagavond zorgde meteen voor problemen die men niet gewend was in Hengelo. Normaal is het onverhard rond deze tijd eerder blubberig, nu was het (te) droog en bij vlagen mistig. "Het is een loterij op het onverhard, er hangt zo veel stof. Wie het gas daar het langst open durft te laten, pakt tijd" verklaarde Hein Verschuuren, navigator van leider Kevin van Deijne, tegenover de persdienst. Zij hadden het heel goed opgeschreven, er waren er die minder geluk hadden met het vinden van hun herkenningspunten. Gerben Brouwer, Hans Weijs, Edwin Wolves en Piet- Hein van der Heijden, allemaal lieten ze zich ergens op de proeven verrassen. Niet bepaald de minste namen!

Van Deijne leider na zaterdag
De strijd lijkt op voorhand te gaan tussen de R5's en Piet van Hoof, maar al op proef 1 valt de grote favoriet, Jasper van den Heuvel, weg. Jasper, voor de gelegenheid nog eens ouderwets door Martine genavigeerd, heeft een probleem met het uitlaat spruitstuk en geeft op. Hij zou op zondag nog voor wat fun terugkeren, maar voor de overwinning was hij uitgeschakeld. De strijd leek het wel ten goede te komen, want met Piet van Hoof die geen fan is van donker kon hij op zondag wel 's wat goed te maken hebben. Dat blijkt ook, maar er speelt nog iets anders. "Ik ben een beetje grieperig, maar het komt wel goed" verklaard Van Hoof. Hij sluit de avond af op 7,6 seconden van Kevin van Deijne, die mag gaan slapen als leider. Melissa Debackere volgt op ruim een halve minuut van de leider.

Deijne

Van Hoof kan vertrouwen daglicht en topsnelheid
Op zaterdag begint Van Hoof, geholpen door het daglicht en 20 km/h meer topsnelheid, langzaam aan het binnenhengelen van Kevin van Deijne. Ok, de eerste scratch is voor Van den Heuvel, maar op Bentelo pakt Van Hoof maximale marge met een scratch. Binnen vijf proeven is de marge het omgekeerde van hoe de zaterdagavond werd afgesloten. Als Van Deijne op de tweede omloop op het industrieterrein een aandrijvingsprobleem krijgt is de strijd om de overwinning beslecht. Melissa Debackere zet in de Skoda R5 weliswaar nog een aantal keren een snelste tijd neer, maar kan Van Hoof niet langer bedreigen. Debackere wordt tweede, Van Deijne derde. "We hebben genoten, mooi gevecht met de R5's gehad" aldus de winnende navigator Max Jacobs.

Van den Hoorn is terug
Naast de Conrad Twenterally, waren er ook een aantal neven evenementen. De Shortrally, maar natuurlijk ook de Historic rally. Dit jaar is de klasse duidelijk van de grond gekomen met meer deelnemers die echt kiezen om in het historische veld te starten. Zij mochten dan ook het spits afbijten op zaterdagavond. Opvallend? De start van Eddy van den Hoorn met een hele originele Escort RS. De rallycrack uit de jaren negentig, toen met de Escort Cosworth, moest aanvankelijk de BMW van Koenderink voor zich dulden. Op zaterdag kon Van den Hoorn, mede geholpen door problemen met de remmen van Koenderink, verder doordrukken richting de leiding. "Het zijn mooie proeven, het is een zware rally, maar het loopt top" laat Van den Hoorn weten, die al sinds 2004 niet meer gereden had in Nederland. Hij leek zich duidelijk te vermaken en mist niets van zijn snelheid.

Leemans aan de champagne bij R5 debuut
In de Shortrally werd, net als in Hellendoorn, de Fiesta R5 van Hans Weijs Motorsport in stelling gebracht. Dit maal in de handen van een Nederlands rallytalent; Roald Leemans. De jonge Brabander was daarmee de favoriet in de Shortrally. Een rol die hij ruimschoots waar maakte, maar ook een rol die pas in het juiste licht komt te staan in vergelijking met tijden uit de rally. Zijn tijden uit de tweede boucle waren goed genoeg voor top vijf resultaten in de rally. Met de minimale meters die hij maakte voor en tijdens de rally beloofd dat voor de toekomst. En natuurlijk, hij maakte de verwachtingen waar en won de Shortrally!

De laatste titel beslissing
Natuurlijk was er naast de strijd om de winst, ook nog de strijd om de laatste algemene titel. Een Opel Manta, een Mégane cup auto, een bom van een Super 1600, allemaal auto's waar het HTS autotechniek rallyteam indruk mee maakte in de Nederlandse rallysport. Vooral de ramp met de Super 1600, die afbrandde tijdens een testrit, leek een potentieel eind van het team. Maar in 2018 schrijft het team geschiedenis. Met de bescheiden Opel Adam in eigen opgebouwde trim scoorden rijder Rick Lubberding en navigator Mark Kuipers regelmatig knappe resultaten. Aan het einde van het kampioenschap is het genoeg voor de algemene titel! Antoine Biesheuvel werd vice kampioen na een seizoen vol pech.

Adam

Het rallyseizoen in Nederland is voorbij, enkel de beslissing van het WRC en de Belgische Condroz Rally zijn nog van groot rallybelang in 2018. In 2019 opent de Nationale kalender met de Zuiderzeerally, maar mogelijk zal de opening weer traditioneel in Zandvoort zijn voor of een testdag of een Shortrally.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet