Open Nederlands Rally Kampioenschap

Rally - NRK: Kobus voltooit trilogie en wint Hellendoorn

D63E5250

Hermen Kobus (Škoda Fabia R5) heeft zijn trilogie voltooid. Na de zege in de ELE Rally en de GTC Rally voegde hij dit weekend ook de Eurol Hellendoorn Rally toe aan zijn palmares. Dat was genoeg voor het vieren van de overwinning in de Eurol R5 Challenge. De internationale titel moet nog twee weken wachten. "Ja super! Helemaal fantastisch! In één jaar drie grote Nederlandse wedstrijden op mijn naam schrijven is denk ik best uniek" aldus Kobus.


Tekst en foto's: Dre Galiart

Nieuwe winnaar
Na vijf zeges van Dennis Kuipers was het vooraf al bekend dat er dit jaar geen zesde zege zou komen voor de thuisrijder. Immers hij, maar ook de andere lokale topper Bernhard ten Brinke, lieten verstek gaan voor hun thuisrally. Wie dan? Kan Hermen Kobus zijn zegereeks verlengen of gaat Jasper van den Heuvel voor ultieme wraak nadat hij in de ELE Rally moeite had het tempo te volgen in de Fiesta R5. De antwoorden over wat mogelijk was, zouden snel volgen. De eerste proef is altijd een mooie graadmeter voor hoe een wedstrijd eruit gaat zien en dat was dit maal niet anders. Kobus pakte op de eerste keer "Notter" de scratch, maar wel met vrijwel de kleinst mogelijke voorsprong. Slechts 0,4 seconde scheidde hem en Jasper van den Heuvel (Ford Fiesta R5). Daarachter was het gat wat groter. Bob de Jong moest in de Hyundai I20 R5 gelijk zes tellen toegeven. Het bleek een trendzetter voor de rest van de avond.

Minimale verschillen
Op de herintredende KP Beuseberg trok Jasper van den Heuvel aan het langste eind. De kleinst meetbare voorsprong stond op de klokken, 0,1 seconde. Bob de Jong gaf 7,2 seconden toe en dus kon al voorzichtig worden geconcludeerd dat de Eurol Hellendoornrally tot een tweestrijd zou verworden. De tweede boucle wist Kobus wat afstand te nemen van Van den Heuvel om de dag te eindigen met 4,5 seconden voorsprong. Na de wedstrijd verklaarde Van den Heuvel zijn verlies op Kobus als volgt. "We hadden ervoor gekozen om vooraf de harde banden op te ruwen. Dat was het eerste boucletje goed, maar voor de tweede boucle had ik zachte banden liggen. Die waren niet opgeruwd. We durfden dat niet op de openbare weg te doen en zijn op de harde band doorgegaan. Bij de Evo weet ik precies wat ik moet doen, bij de R5 is dat nog zoeken. De banden waren iets te hard, maar het verschil met Kobus was te overzien" aldus de rijder uit Barneveld, die voor de wedstrijd testte op tijden dat hij 's-avonds zou moeten rijden. Dit om zo, de situatie zo goed mogelijk te simuleren.

D63E4652

Warm moment
De zaterdagochtend ging de strijd tussen de twee verder. Inmiddels volgde Bob de Jong op ruim een halve minuut. Zijn achtervolgers zagen telkens achter zich vergelijkbare marges, Debackere (Fabia R5) als vierde en Van Deijne (Fiesta R5) als vijfde. De Deen Poulsen volgde op plaats zes in de Fabia R5 van Wevers Sport en had 20 seconden dicht te rijden op Van Deijne. Proef zes zette Van den Heuvel opnieuw een langzamere tijd neer van Kobus, maar gelet op de omstandigheden was de 0,8 seconde verlies een sterke prestatie. "We zaten op de rundkurs achter Kobus, maar daar reden we heel makkelijk naartoe. Ook naar Bob reden we makkelijk toe" verklaarde Van den Heuvel. Kort daarna ontsnapte hij aan een aanrijding. Door een ongelukkige communicatiefout werd Debackere direct vóór Van den Heuvel weg gestart. Een aanrijding werd ter nauwer nood voorkomen, maar het tijdsverlies was wel al een feit. Zo tankte Van den Heuvel op een vreemde manier toch zelfvertrouwen.

Strijd krijgt nieuwe boost, tot..
Op de proef Hellendoorn leek de wedstrijd opnieuw te beginnen. "Deze proef kende ik beter, dus ik wist dat ik daar de aanval kon kiezen" aldus Van den Heuvel. Zo geschiedde. Acht seconden was de marge van Van den Heuvel op de proef en dus was hij 2,3 seconden los van Kobus èn aan de leiding. Kobus op zijn beurt had ook zijn verklaring. Zijn reactie op de tijd van Van den Heuvel; "Ik schrok me kapot! Maar aan de andere kant wist ik dat ik daar tijd liet liggen. Ik zei, als hij 't ergens doet, dan is het hier. Ik denk dat zijn timing daar goed was". Zo lijken de twee elkaar alvast goed aan te voelen en dus is het wachten op de volgende proef, met de volgende krachtmeting. Maar... die komt er niet. Halverwege de Mageleresch zet Van den Heuvel zijn auto stil. Noodgedwongen. "We hadden vandaag echt wel goede papieren om ook te kunnen winnen, maar dan gaat er een brandstofpomp van 100 Euro kapot en dan sta je stil" aldus een balende Van den Heuvel. Vanaf dat moment zit de strijd om de top drie, compleet op slot. Debackere schuift met de Škoda door naar het podium. Kobus vindt het wegvallen van zijn concurrent jammer en pakt het op als een sportman. "Het is gewoon super jammer dat we niet de strijd aan kunnen gaan. Ik denk dat we Jasper kunnen hebben. Het verschil met de anderen was gigantisch. De strijd alleen al was fantastisch geweest en of je dan aan het langste of het kortste eind trekt is om het even. Nouja.. natuurlijk maakt het uit, maar voor de wedstrijd was het wel gaver geweest".

D63E6426

Poulsen rukt op
In de top vijf is het enkel Kristian Poulsen die zich weet te verbeteren. Hij springt over Kevin van Deijne heen en op basis van zijn zaterdagetappe was hij podiumkandidaat geweest. De vrijdagavond en de tijd die hij in het donker nodig had om te acclimatiseren, heeft hem de das omgedaan. Opmerkelijk was nog wel de scratch van Melissa Debackere op Almelo. Een scratch die haar wellicht de kans op de tweede plaats in de Eurol R5 Challenge heeft gekost. "De eerste keer reden we de scratch, maar de tweede keer kwam ik tekort. Het was een heel leuke ervaring dit jaar. Ik vond het dit jaar zeer leuk en met name de aangename mensen bij alle wedstrijden. Ik denk dat dit een goede verkenning was voor volgend jaar" aldus de Belgische die hint op een terugkeer. Onbewust had ze met haar scratch Van Deijne min of meer wakker geschud. "We wilden flink aanzetten, maar op een bepaald moment verloren we vermogen dus was het spannend voor ons op de laatste proef. Gelukkig had ik al met Kobus gesproken en aangegeven dat ik flink zou gaan pushen dus ik wist dat hij er ook voor zou gaan zitten" lachte Van Deijne. Met ook Poulsen als R5 Challenge deelnemer nog met een tweede tijd was het net voldoende voor Van Deijne om ondanks een slechte powerstage de tweede plaats in de R5 Challenge te pakken.

Over de toekomst..
Met zijn recente aankondiging om te stoppen lijkt dit het ultieme moment. "Als ik wil stoppen op mijn hoogtepunt, dan moeten we nu stoppen" grijnst Kobus. "Normaal verkopen wij auto's op het punt dat die spot-on goed is. Dan moeten we 'm nu verkopen" voegt hij er aan toe. Toch zal hij in de East Belgian Rally nog één keer aan de bak moeten om ook de Internationale Nederlandse titel te kunnen pakken. Of hij volgend jaar zijn Hellendoorntitel komt verdedigen? " Ik zeg nooit nooit, vooralsnog hang ik 'm aan de wilgen". Ook Jasper van den Heuvel keek alvast vooruit. De rijder uit Barneveld heeft een uitgesproken mening die op zichzelf alleen recht zou worden aangedaan met een paginalang artikel. "Het liefst rij ik volgend jaar met de Proto. We gaan sowieso weer drie jaar door met onze sponsor Jumbo. R5 of niet, als het te doen is wel, maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik de kosten te hoog vindt voor het extra fungehalte wat ik moet ervaren ten opzichte van de Proto of de Evo. Nu ik de Corolla WRC hier dit weekend heb zien rijden, trekt me een oude WRC ook wel heel erg" laat Van den Heuvel weten.

D63E6260

Parren kampioen
In de wedstrijd waren er nog meer kampioenschappen te verdelen. Na het uitvallen van Ad Smits (Evo X) wist ook Lambert Parren (Evo X) zeker dat hij zijn Nationale titel kon gaan veiligstellen. Dat lukte. "We hebben het vandaag behaalt door het hele seizoen resultaten te scoren. Het was een combinatie van snelheid en uitrijden. Toen ik Smits zag staan vond ik jammer voor Ad, maar we waren er wel blij mee. Het nam een last weg toen ik 'm zag staan" gaf Parren eerlijk toe. Hij moest in het klassement wel de verrassend sterke Fiesta Proto van Bas van Kamperdijk voor zich laten. Het verschil met de ELE Rally was gigantisch. "De remmen zijn beter geworden en dat hadden we wel nodig. Gaandeweg kregen we meer vertrouwen en dan word je zesde. Dit zou een mooie klasse zijn direct achter de R5. Deze auto geeft meer beleving dat een groep N, als de R5 een foutje maakt zit ik erbij" lachte Van Kamperdijk. Bij de tweewielaandrijvers was Edwin Wolves (Opel Kadett) het snelste in zijn thuiswedstrijd. Jan de Winkel (Clio R3) was tweede, maar met name voor Timo van der Marel (Adam R2) was veel respect. Na zijn zware crash in Finland, aan de zijde van André de Vries, keerde Timo terug op de rallypaden. "Finishen was prioriteit. Ik voelde me steeds beter. Dit was een goede training voor Rally du Valais. Gisteren was ik misselijk en duizelig, vandaag ging dat beter" meende Van der Marel. En passent liet hij ook nog weten hoe het met André de Vries gaat. "Hij is aan het herstellen van zijn verwondingen, maar hij komt er wel weer bovenop". Tot slot was de winst in de Historic Rally in extremis voor Jef van Hooft in de Lancia Delta Integrale. Een grote overwinning voor het team na de crash in de Centraal Nederland Rally. De Shortrally werd nipt gewonnen door Dries Bosch in de Toyota Corolla. Een marge van 0,7 seconde kwam er aan te pas om te winnen late inschrijver Martin van den Brink (Evo IX). Antoine Biesheuvel haalde de oude Talbot nog eens van stal omdat de Nissan niet tijdig gereed was en werd derde.

D63E5185

Uitgesproken mening; de WRC moet terug
Nog even keren we terug naar het betoog van Jasper van den Heuvel. Simpelweg zei hij tè veel interessante zaken om deze niet op te schrijven. Zo is Van den Heuvel lovend over het werk van het KNAF BSR. "Ik denk dat we het er met z'n allen er eens over moeten hebben. BSR heeft zijn handen in het vuur gestoken voor projecten. Ik denk dat het niet goed is dat we auto's gaan weigeren. Je kunt pas weigeren op het moment dat je auto's te veel hebt en laten we heel eerlijk zijn, als Dennis hier had gereden; dat was toch mooi geweest. Ik denk dat we ons moeten afvragen of het niet beter is dat we iedereen laten rijden. Het hangt allemaal aan een zijden draadje. Een Chris van Woensel komt een jaar in Nederland rijden als hij volgend jaar met de WRC05 hier mag rijden. Dan hebben we een hele mooie auto erbij. Rijden we elkaar in de weg? Ik denk 't niet. Alles draait om de R5 Challenge, maar hoeveel waren dat er? Vier of vijf? Wij waren hier vandaag met 11 auto's. Ik denk dat we heel breed moeten kijken. Hoe mooi is een auto van Wolves niet of van Dries Bosch. Ook niet goedkoop, maar het is nog te verdienen met normaal werken" vult hij aan. Zo lijkt de discussie over wat we in Nederland wel en niet moeten laten rijden opnieuw een boost te krijgen. Uitgangspunt moet volgens Jasper zijn dat we geen profs zijn, maar het allemaal met een oogmerk van plezier doen.

D63E6534

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet