WRC

Rally WRC Finland: Tanak vs Ostberg

De vrijdagmorgen stond al in het teken van de strijd tussen Ott Tanak en Mads Østberg. Zoals te lezen staat in het vorige verslag op deze site, pakte de Toyotarijder uiteindelijk, vlak voor de middagpauze de leiding. Na de pauze ging de strijd gewoon verder.

TGR 0022
Ott Tanak in de Toyota Yaris is de leider na vrijdag en hoopt die voorsprong zaterdag verder uit te breiden door een betere startpositie


Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: PR

Service op vrijdag
Vooral bij Hyundai was het een drukte van belang. Andreas Mikkelsen had aan de kant gestaan nadat op zijn kant was terecht gekomen en Neuville had rechtsachter een deel van het bodywerk in het struweel achter gelaten. Beide schades konden, voor een deel met gaffertape, weer hersteld worden. Voor de rest van de teams was het vooral het 'gewone werk'.

2051485-9j53j4vmtb
Mads Østberg profiteerde in zijn Citroën C3 optimaal van zijn gunstige startpositie en staat op een redelijk stevige tweede plek op net geen 6 tellen van Tanak


De strijd gaat verder
Op Oittila (de zesde proef) sloeg Østberg weer toe en passeerde Tanak opnieuw. Zijn voorsprong was nu 0,1 seconde! De mooiste uitspraak van de dag kwam na proef 7 en hij kwam uit de vrolijk lachende mond van Østberg. "Ik zag dat ik bij de vorige proef aan de leiding kwam met 0,1 seconde, dus ik heb deze proef maar een veiligheidsmarge ingebouwd." De klokken vertelden inmiddels dat de Noor exact dezelfde tijd had gereden als zijn rivaal uit Estland. Lachend wees hij daarna op zijn bezwete voorhoofd: "je kan wel zien dat ik hard heb gewerkt, er zitten zweetdruppels op mijn hoofd." Beide rijders reden dan ook in een eigen klasse want Latvala op de derde plek lag toen al meer dan 20 tellen achter op de leider. Tanak was vol zelfvertrouwen in zijn commentaar. "Vandaag is mijn dag niet. Ik moet relatief vooraan het veld (als derde, HvV) starten. Morgen begint het pas echt want dan heb ik een goede startpositie. In de tweede helft van de middag nam Østberg wat gas terug. "De ondergrond is heel ruig geworden en ik wil geen risico lopen met lekke banden," verklaarde hij. Aan het einde van de dag was de voorsprong van Tanak gegroeid naar net geen zes tellen. Achter de Noor reed Latvala met een achterstand van ruim 17 seconden.

NK2018008234
Sebastien Ogier is met zijn aangepaste Ford Fiesta volop in de strijd met Neuville en heeft voorlopig een flinke voorsprong o zijn Belgische tegenstander


Ogier vs Neuville
De strijd tussen Ogier en Neuville ontwikkelde zich verder in het voordeel van de Fransman. Hij heeft nu bijna een minuut voorsprong op zijn grote rivaal, bovendien liet Elfyn Evans zijn teamgenoot voorbij waardoor hij een plekje steeg in het klassement (zesde). Daardoor heeft hij op zaterdag een (iets) betere startpositie.

PaddonFinland18
Hayden Paddon is voorlopig de best geklasseerde Hyundai. Hij ligt nu vierde .


Zaterdag
Op zaterdag staan er acht proeven op het programma over een totale afstand van ruim 140 kilometer. Daarmee is het de langste dag van de rally. Weliswaar waren er vrijdag meer proeven maar de totale afstand was toch zo'n 10 kilometer korter. Dit jaar zit de beroemde proef Ouninpohja niet in de rally, maar een grot deel van die proef zit wel in de Kakaristo proef die met zijn ruim 23 kilometer ook meteen de langste proef uit de rally is. Net als alle rally's van het kampioenschap wordt ook Finland live gevolgd door het speciale videokanaal WRC+. Alle proeven zijn live te volgen met daar tussendoor commentaar en analyses vanuit de studio op het serviceterrein.

Tussenstand Neste Rally Finland na vrijdag
1 Tänak-Järveoja Toyota Yaris WRC 1:04:14.9
2 Østberg-Eriksen Citroën C3 WRC +5.8
3 Latvala-Anttila Toyota Yaris WRC +23.1
4 Paddon-Marshall Hyundai i20 Coupe WRC +36.4
5 Suninen-Markkula Ford Fiësta WRC +46.1
6 Ogier-Ingrassia Ford Fiësta WRC +58.9
7 Evans-Barritt Ford Fiësta WRC +1:01.1
8 Lappi-Ferm Toyota Yaris WRC +1:01.4
9 Breen-Martin Citroën C3 WRC +1:34.1
10 Neuville-Gilsoul Hyundai i20 Coupe WRC +1:57.7

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet