WRC

Rally WRC Finland: Zomerstop ten einde

UPDATE ONDERAAN DE PAGINA
Na zes weken relatieve rust begon donderdagavond in Finland de tweede helft van het WRC seizoen. De Neste Rally Finland wordt vrij algemeen gezien als de rally van het jaar. De universiteitsstad Jyväskylä zo'n 200 km ten noorden van Helsinki in het beroemde Finse meren gebied, is al sinds jaar en dag het kloppend hart van de rally. De rally heeft wat heen en weer gezworven door het stadje maar is nu al weer geruime tijd gevestigd in Paviljonki, een soort jaarbeurs aan de rand van het centrum van Jyväskylä. Een brug over het spoor verbindt het rally centrum met het stadscentrum. Dit tot grote vreugde van alle horeca ondernemers van dat centrum.

Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: PR


GM201808073
De meest in het oog springende wijziging na de zomerstop is wel de achterkant van Ogier's Fiesta

Het afgelopen weekeinde druppelden hier alle grote teams binnen en bouwden hun tijdelijke hoofdkwartier op. Voor Toyota is het een echte thuiswedstrijd met de hoofdvestiging van het team op een steenworp afstand. De andere teams reden dwars door Europa naar Finland.

Uit Frankrijk kwam Citroën. Zij hadden drie auto's meegebracht voor Mads Østberg, Craig Breen en Sheik Khalid Al Qassimi. Het hoofdstuk Kris Meeke is definitief afgesloten en de focus ligt helemaal op goede prestaties. In tegenstelling tot vorige jaren werd er dit jaar wel door het team getest in Finland. Zowel bij rijders als teammanager zijn de verwachtingen hoog gespannen.

Ostberg finland01
Mads Ostberg doet het goed en staat aan het einde van vrijdagochtend op plek twee algemeen


Alle ogen zijn verder natuurlijk gericht op Hyundai. Met voorlopige lijstaanvoerder Thierry Neuville, Andreas Mikkelsen en Hayden Paddon hebben ze een sterk team. Maar in het verleden bewees Hyundai dat Finland niet hun evenement is. De test resultaten waren bemoedigend en wat dat betreft kan Neuville volop ten strijde om zijn voorsprong in de voorlopige tussenstrijd om de WK titel verder uit te bouwen. De twee andere rijders kunnen daarbij waardevolle diensten verrichten door punten bij de concurrentie weg te kapen.

Neuville Finland01
Neuville heeft het opnieuw niet naar zijn zin in Finland. Na een foutje op de laatste ochtendproef ligt hij tiende


De voornaamst concurrent is natuurlijk Sebastien Ogier. Zijn Ford onderging nogal wat wijzigingen. Na de Rally van Mexico werd zijn Fiësta naar de Verenigde Staten vervoerd. Daar werd de auto, in de windtunnels van Ford Performance eens goed onder handen genomen. Voor het oog zijn de enorme 'cd rekken' het meest opvallend. Ze zijn opgebouwd aan de achterkant van de 'spatborden'. We kennen het principe al van Toyota. Niet zichtbaar zijn, een speciale wens van Ogier, de schokbrekers. Sinds jaar en dag vertrouwt M-Sport voor zijn WRC auto's op de Nederlandse Reiger schokbrekers. Ogier prefereerde de Duitse ZF dempers waarmee hij al zijn successen in de Volkswagen behaalde. Hoewel het team niet stond te springen werd de Fiësta na lang aandringen van Ogier zodanig aangepast dat er nu ZF dempers onder passen. De andere wagens van het team, die van Elfyn Evans en Teemu Suninen zijn nog niet aangepast omdat de onderdelen niet op tijd beschikbaar waren. Dit weekend ligt er een zware druk op de schouders van Ogier. Hij heeft een achterstand van 27 punten op Neuville. Vorig jaar en scoorde de regerend kampioen in Finland. Hij schoot toen van de weg, en navigator Ingrassia liep hierbij een hersenschudding op. Het team kon dus niet verder.

Grote favoriet in Finland is Toyota. In hun gelederen hebben ze de winnaar van vorig jaar, Esapekka Lappi, meervoudig voormalig winnaar Jari-Matti Latvala en de supersnelle Ott Tanak. Drie potentiële winnaars dus. De Yaris is optimaal ingericht voor dit soort terrein omdat de auto vanaf de eerst ontwikkeling hier gereden heeft. Zondagmiddag weten we meer.

De eerste schermutselingen
Op de shakedown van donderdagochtend manifesteerde Citroen zich meteen door de snelste tijden ter rijden. Østberg was de snelste op 0,4 seconde gevolgd door Breen. Op korte afstand volgden Latvala, Tanak Suninen, Neuville, Mikkelsen, Paddon en Ogier. Lappi voltooide de top tien.

De eerste (show)proef van donderdag avond was een prooi voor Ott Tanak die dus nu de eerste leider is in de rally.

Vrijdagochtend
Op vrijdagochtend was er een felle strijd tussen Tanak, Latvala, Breen en vooral Østberg.
Na vijf proeven vlak voor de lunchpauze, passeerde Østberg Tanak in de voorlopige tussenstand. Op de laatste ochtendproef sloeg Tanak weer terug en passerde hij de Noor weer.

Tanak Finland01
Tanak kan als leider op weg naar de lunch in Jyväskylä


In de tweede helft van de toptien vinden we Ogier (7e) en Neuville (10e). Beiden worden natuurlijk enigszins gehinderd door hun positie op de weg. (respectievelijk 2e en 1e) Maar Neuville maakte op de laatste proef van vrijdagmorgen nog een foutje en verloor een hoop tijd. "Ik lette niet goed op," bekende de huidige leider in het kampioenschap. "Ik vond een note een beetje te optimistisch en daardoor was ik even afgeleid. Daardoor miste ik de volgende note en ging rechtdoor."

Naast de uitstekende prestatie van Østberg moeten we ook Jari-Matti Latvala in de gaten houden. Zijn eerste proef liep niet helemaal lekker maar dat is gebruikelijk voor hem. Aan het einde van de tweede proef van vandaag verklaarde hij dit fenomeen: "de eerste proef in Finland is altijd heel lastig voor mij, het is mijn thuisrally en er zijn zoveel fans, daardoor kan ik me niet voldoende focussen. Nu gaat het weer goed, ik heb een goed gevoel met de auto en ik weet hier goed de weg!" Team collega en favoriet voor de overwinning Esapekka Lappi ziet het wat somberder in "Ik ben gewoon niet snel genoeg," constateert hij. "Is de kans op de overwinning verkeken?" zijn antwoord is kort en krachtig: "JA!"

Voorlopige tussenstand Neste Rally Finland na proef 5 (van 23):

1. Tänak Toyota Yaris WRC 27:22.2
2. Østberg Citroën C3 WRC +1.1
3. Latvala Toyota Yaris WRC +10.8
4. Paddon Hyundai i20 Coupe WRC +14.8
5. Suninen Ford Fiësta WRC +16.4
6. Evans Ford Fiësta WRC +25.7
7. Ogier Ford Fiësta WRC +28.7
8. Lappi Toyota Yaris WRC +49.1
9. Breen Citroën C3 WRC +54.0
10. Neuville Hyundai i20 Coupe WRC +1:07.5

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet