Rally - NRK: Revanche van Kobus in GTC Rally met schaduwrandje | Rally

Open Nederlands Rally Kampioenschap

Rally - NRK: Revanche van Kobus in GTC Rally met schaduwrandje

Kobus

Breda – Hermen Kobus heeft zijn revanche in de GTC Rally te pakken! Met Erik de Wild aan zijn zijde stuurde hij de Škoda Fabia R5 naar een riante zege. Tweede werden Kevin van Deijne en Hein Verschuuren in de Fiesta R5 en derde de Deen Hegelund. Maar het verhaal van de uitdagers van Kobus werpt toch een kleine schaduw over een ultieme revanche.


Tekst en foto's: Dre Galiart

Spannende opening
De wedstrijd start, net als vorig jaar, met een showproef rond de service. Hermen Kobus opent het snelst, maar Weijs (Ford Fiesta R5, 2e) en De Jong (Hyundai I20 R5, 3e) geven elk ten opzichte van elkaar maar 0,7 seconde toe. Op de tweede proef is Kobus weer het snelst en komt de Deen Hegelund (Škoda Fabia R5 )verrassend goed uit de verf. Weijs verliest kostbare seconden (+3,3 seconden). En als op proef drie De Jong met de snelste tijd gaat lopen, vlak vóór Weijs, lijkt de strijd ideaal opgewarmd voor een verhitte strijd tot op de lange laatste proef bij Achtmaal. Dat beloofd!

Drama op de vierde proef
Als alle wedstrijden en deelnemers de proef op Breda Airport hebben voltooid is er zorg bij de organisatie. Eigenlijk ligt het onverhard er niet al te best meer bij, zo moet ook een organisatielid constateren. Men besluit de rijders in te lichten, aangezien er geen mogelijkheden zijn om de proef glad te trekken. Die beslissing zal cruciaal blijken. Als Hermen Kobus begint aan zijn proef is meteen duidelijk dat het onverhard is geworden tot wat Kobus zelf beschrijft als een 'tankbaan'. Kobus komt door, wild vliegend onverhard af. De Jong ook, maar net op het punt dat Weijs door moet komen valt er een auto stil. Een hevig vloekende en geëmotioneerde Weijs stapt uit. Zijn hagelnieuwe Evo motor op de Fiesta R5 blijkt al na 200 meter compleet vastgelopen. "Whooa, wat denk je, als je in het stof start.. Ik zie dat niet eens.." foetert Weijs terwijl hij al lopend over de baan zijn woede probeert kwijt te raken. De rijders blijken enkel geïnformeerd over de slechte toestand aan het einde van het onverhard. Weijs is niet alleen.. Ook Bob de Jong parkeert de Hyundai I20 R5. Feitelijk is dit het einde van een potentieel zo spannende GTC Rally.

Arendse

De Jong legt uit
Terwijl Weijs verhaal gaat halen in het wedstrijdcentrum, blijft De Jong achter met duidelijk minder schade, maar de teleurstelling is groot. Zijn thuisrally, zo'n sterke start..hij legt zelf uit; "In het stof van Hermen weggestart.. De gaten zijn zo gigantisch, dat heb ik in mijn achtjarige carrière nog niet meegemaakt. We rijden na 100 meter de radiator lek, gewoon omdat ik 't niet goed zag. Het is ons wel gemeld, maar ze gaven aan dat het 150 meter verder was. Het hele jaar is 't al gedoe en nu dit.. wat moet ik er van zeggen?" Zo is het zonde dat het initiatief om een showproef te doen rond een servicearea, opnieuw zo slecht uitvalt voor de organisatie van de GTC Rally. Want voorop staat dat de locatie en het feit dat er een proef aan de service kan worden opgezet er uiteraard een, die een absolute pluim verdient. Deze combinatie van service, wedstrijdcentrum en klassementsproef is er een waarvan elke organisator droomt!

Subbie

Wedstrijd op slot
Zoals de Tour op niemand wacht, wacht ook de rally op niemand. KP4 wordt geneutraliseerd en de wedstrijd gaat verder. Kobus rijgt vanaf dat moment scratch aan scratch. Piet van Hoof lijkt de nieuwe uitdager. In het warme weer voelt de Mitsubishi zich als een vis in het water en verliest hij veel minder op de effectievere R5's, dan in natte omstandigheden. Toch weet Kobus ook van Van Hoof afstand te nemen. De top drie lijkt zich langzaam te settlen als Van Hoof laat op de avond nog uitvalt met een kapotte koppeling. Van Deijne schuift zo door naar plaats twee. Even lijkt hij nog te moeten vrezen voor een opstormende Hegelund, maar de tien seconden die hij op de voorlaatste proef laat liggen halen de druk van de ketel bij Van Deijne. Zo pakt Kobus zijn revanche maar sluit af met de hoop op nog één maal zo'n strijd. "Het hoort erbij zoals Bob en Hans zijn uitgevallen. Ik denk dat ik Hans kon hebben, ik denk dat ik Bob kon hebben, al liet die een hele gave progressie zien. Hans moest er echt voor gaan zitten. Misschien dat er nog een keer revanche kan komen van Hans en dat we 't nog 's dunnetjes over kunnen doen" zo zet Kobus de zaken nog 's op scherp. Echter aangezien dit het laatste seizoen van Kobus is, zullen de mogelijkheden dun gezaaid zijn. Zo blijft er een schaduwrandje aan zijn revanche zitten.

Smits

Smits nu wel aan de finish
Achter de R5's is het eindelijk weer eens positief 'raak' voor Ad Smits. Hij is weer eens de snelste Mitsubishi na twee wedstrijden met crashes. "Alle vorige wedstrijden zag het er ook goed uit, maar ik word dan blijkbaar iets te overmoedig en wil dan altijd winnen. Nu hebben we de kop erbij gehouden. Deze auto kan veel meer dan wat ik gewend ben en het probleem is dat ik moeite heb om de grenzen met deze auto op te zoeken. Ik denk dat ik 'm nu onder de knie heb" lacht Smits. In de BMW M-cup neemt Mats van den Brand dominant de leiding zoals men in België al het hele seizoen van hem gewend is. Hij houdt zijn dominantie vol, tot het begin van de avond als de versnellingsbak de geest geeft. Wim Muilwijk, de man van de streek, neemt de leiding over om die niet meer af te staan. "Vorig jaar heb ik hier ook gewonnen, maar eigenlijk was Mats dit jaar te sterk. Maar het blijft mechanisch" legt Muilwijk uit. Joachim Wagemans (208 R2) is ook een man van de streek, maar dan net als Bob de Jong een die net aan de andere kant van de grens rijdt. Ook hij domineert, maar dan bij de voorwiel aandrijvers. Hij finisht als tiende algemeen. Hij kijkt vooral uit naar een R5 avontuur. "Meer zat er niet in vandaag. Madeira over twee weken met een R5 is nog iets specialer. We gaan proberen voor volgend jaar weer beter te doen" aldus Wagemans. Tot slot nog een eervolle vermelding voor Stijn van Bree die 12e werd met de BMW M3 van Mats van den Brand.

Wagemans

Winnaars in nevenevenementen
In de Shortrally won Marco Schapers afgetekend. Het gevecht zat 'm vooral in de plaatsen 2 tot en met 4. Verrassend werd Rick Arendsen in de nieuwe Honda Civic tweede. Hij hield één tiende over op de Opel van Brands. Rick Lubberding volgde op vijf seconden. Antoine Biesheuvel viel al op de eerste proef uit en kon zo geen partij bieden. De Historic rally was een prooi voor Rene Walraven in de BMW. Een opsteker was er voor Jef van Hooft, die de Lancia na de crash in de Centraal NL Rally de auto net op tijd klaar kreeg en tweede finishte. Dat gold ook voor Anton Moree die een auto klaarstoomde na zijn crash in de rally van Ieper. Tot slot werd de Legend Rally gewonnen door Udo Korsmit.

Legend

 
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet