Open Nederlands Rally Kampioenschap

Rally – ONRK: Kobus snelste Nederlander in Sulingen

Kobus 2

Voor de tweede ronde van het Open Nederlands Rally Kampioenschap trok de Nederlandse rallykaravaan de grens over. Tussen Bremen en Hanover vond rondom Sulingen de rally met misschien wel de mooiste naam van het seizoen plaats, de ADAC Rallye – Rund um die Sulinger Bärenklaue.

Tekst: Steven van Veenendaal
Foto's: PR

Maar liefst tien Nederlandse equipes maakten de reis naar Duitsland om de concurrentie aan te gaan met onze oosterburen. Hermen Kobus en Kevin van Deijne konden met hun R5's de strijd aan gaan om de eindoverwinning terwijl Roald Leemans en Jan de Winkel zich konden gaan meten met de beste Duitse tweewielaandrijvers . Gerben Brouwer werd voor de gelegenheid vergezeld door een nieuwe navigatrice. Lisette Bakker nam de plaats van Niels Kroeze in, die dit keer zelf zijn BMW M3 van stal had gehaald en achter het stuur plaats nam.

Vorig jaar eindigde Hermen Kobus als tweede in Sulingen en hoewel het deelnemersveld dit jaar misschien nog wel wat sterker was, hoopte hij om die prestatie dit jaar te verbeteren. In de met een nieuwe uitgedoste livery Skoda begon hij dan ook furieus. Een tweede tijd op het onverhard van KP1 wordt gevolgd met een eerste tijd op KP2 waarmee Kobus ook direct de leiding grijpt. Op de afsluitende proef van de avond heeft Kobus last van het stof van zijn voorgangers waardoor hij tien seconden laat liggen, desondanks sluit hij de dag als tweede af, achter de Duitse fabriekspiloot Dominik Dinkel.

Op de tweede dag gaat het direct mis voor Roald Leemans. De jonge Nederlander deed na de openingsavond heel aardig mee in de DIV4 klasse maar reed op de eerste proef van de tweede dag lek. Leemans koos ervoor om de band te wisselen op de proef en zo niet het risico te lopen dat het rubber ernstiger schade zou veroorzaken. Daarmee verloor hij 6 minuten en de kans op een mooie eindklassering, maar bleef hij wel in de wedstrijd om zo de nodige internationale ervaring op te doen.

Voor de Thom de Jong begon de wedstrijd dramatisch. Al voor de eerste proef brak er een koppelingsveer af. De Jong was genoodzaakt de eerste drie proeven aan zich voorbij te laten gaan en kon pas de tweede dag, onder Super Rally regels, echt aan de bak. Op dat moment had hij met alle straftijd al 24 minuten aan de broek. Een goede klassering zat er dus niet meer in, dus besloot de Jong om zichzelf, en het publiek, vooral te gaan vermaken. "De Duitsers hebben de dwarse 240 Turbo nu ook ontdekt!"

Niels Kroeze begon de tweede aan een steke opmars en klom van de 52e plek al op naar de 40e. Op proef acht viel echter het doek, een kapotte cylinder betekende einde wedstrijd voor de oranje BMW.

Kobus 1

Vooraan is Hermen Kobus niet in staat om de Duitse top bij te benen. Vooral op de lange Steyerberg proef levert hij in. "Ik begrijp er niets van. We waren andere jaren juist enorm sterk op dit ontzettend smalle, bochtige terrein. Deze keer verliezen we 25 seconden op een proef. Onze concurrenten rijden beiden met de laatste evolutie motor in hun Skoda Fabia R5. Dit scheelt maar liefst 7PK en 35Nm wat vandaag significant is gebleken. Hoewel ik mijzelf niet graag achter de techniek verschuil denk ik dat de nieuwe evolutie motor wellicht het verschil had kunnen maken voor ons."

Kobus zet de overwinning uit zijn hoofd en voelt dat hij de wedstrijd heeft verloren. Dat gaat ten koste van de concentratie waardoor hij niet scherp heeft dat Marijan Griebel ondertussen ook is genaderd en een bedreiging vormt voor zijn derde plaats. Op de laatste proef zet Griebel een absolute kanontijd neer, waarmee hij met het minimale verschil van 0,1 seconde over Kobus heen wipt en zo de derde plek grijpt.

Uitslag na 13 proeven:
1. Dinkel – Kohl / Skoda Fabia R5 / 1.32.35,6
2. Riedemann – Wenzel / Skoda Fabia R5 / +8,3
3. Griebel – Rath / Peugeot 208 T16 / + 1.04,6
4. Kobus – de Wild / Skoda Fabia R5 / +1.04,7
5. Mohe – Hirsch / Skoda Fabia R5 / + 2.09,9
6. Van Deijne – Botson / Ford Fiesta R5 / +4.04,4
11. Brouwer – Bakker / Audi Coupé S2 / +9.58,7
12. de Winkel – van Hoek / Renault Clio R3 Maxi / +11.06,1
34. Leemans – van Waardenburg / Citroen DS3 R3T / +18.24,4
43. Arendsen – Arendsen / Nissan Micra / +25.14,1
49. de Jong – Weernink / Volvo 240 Turbo / +42.53,9
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet