Rally - NRK: Van den Heuvel opnieuw baas in eigen regio | Rally

Nederlandse Rally Kampioenschap

Rally - NRK: Van den Heuvel opnieuw baas in eigen regio

Harselaar – Jasper van den Heuvel was zaterdag opnieuw de snelste in eigen regio. Aan het stuur van een recent verworven Ford Fiesta R5 won de rijder uit Achterveld met redelijke overmacht. De tweede plaats was voor jongere broer Jim in een auto met dezelfde aanblik, maar uitgerust met een Mitsubishi aandrijflijn. Het concept is beter bekend als de Proto. Ad Smits greep in extremis plek drie in zijn Evo X.

Tekst en foto's: Dre Galiart

Van den Heuvel gaat vreemd
Met aanvankelijk 1 R5 op de deelnemerslijst, die van Henk Vossen, was het maar de vraag met welke auto's de broers Van den Heuvel aan de start zouden komen. Het antwoord daarop kwam pas héél laat. Het had wat voeten in aarde, maar uiteindelijk was er dan toch het debuut van de Proto; de Mitsubishi Evo X in een willekeurig jasje. Dit maal het jasje van de Fiesta WRC/R5 body. Jim van den Heuvel mocht deze auto laten debuteren. De tweede keuze was minder voor de handliggend. Ook deze had het uiterlijk van een Ford. Jawel; de Ford Fiesta R5 was het wapen van keuze geworden voor Jasper van den Heuvel. Maar omdat de Mitsubishi liefde nog altijd niet roest haastte hij zich te bekennen hoe een en ander tot stand was gekomen. "Het was een spontane actie en het heeft héél goed uitgepakt. Donderdag gehaald, zaterdag gereden, maandag op internet" lachte Jasper.

ASN NL 03 VAR-3

Debuut van de Proto
Vanaf de eerste meters is het duidelijk dat de R5, zoals beloofd, te machtig is voor de Proto. Jasper wist scratch na scratch te rijden, zelfs met aanvankelijke twijfel over de staat van de versnellingsbak van de auto. De Proto van Jim gaf echter ook geen klap verkeerd, al is het voor de doorgewinterde rallyfan nog wel raar om een constante mismatch tussen geluid en body te ervaren. "Hij is wat korter, daar merk je wat verschil uit, maar we hebben 'm aardig stabiel gekregen. De gewichtsverdeling is wat anders, maar eigenlijk is het gewoon een Evo. De snelheid kan daardoor ook niet veel hoger zijn dan een Evo. Het is net wat meer lawaai, wat meer beleving en dat in combinatie met de sequentiële bak. Laat ik 't zo zeggen, ik denk dat het goed is voor de sport" zo beschreef Jim de nieuwe aanwinst.

ASN NL 03 VAR-6

Verbeten strijd om top drie
Terwijl Jasper en Jim samen langzaamaan wegkruipen bij de rest van het veld, ontpopt zich daarachter een leuk gevecht. Het werd een gevecht met zowel Henk Vossen (Fiesta R5) als Henk Bakkenes en Ad Smits (beiden Evo X). Dat gevecht zet zich voort tot op de laatste proef. Het verschil voor het ingaan van de proef is 1,7 seconde in het voordeel van Bakkenes ten opzichte van Smits. "Het gevecht was het leukste, ik ben op proef vier het onverhard afgegleden. Dat heeft me een seconde of zeven gekost. Betekende dat ik eigenlijk voor Bakkenes stond, maar door het foutje weer achter hem stond. Ik heb alle proeven maximaal moeten rijden om hem bij te halen" verklaarde Smits. Op de laatste proef gaan ze er beide nog 's extra voor zitten. "We hebben echt gas gegeven. We hadden twee foutjes en we komen vijf seconden tekort. Het was echt super mooi!" verklapt Bakkenes de uitkomst van het gevecht met Smits. Toch mag Bakkenes dit zien als een mooie return op zijn Europese programma van vorig jaar. En Smits? Die voegde er nog maar één ding aan toe "Uiteindelijk is het gelukt.. ja.. het moest gebeuren!" lacht Smits.

ASN NL 03 VAR-7

Vossen loopt top drie mis
Nipt achter de twee kemphanen zat nog een derde, in de persoon van Henk Vossen. "We hebben zitten klooien met een intercom die het niet deed en daardoor ook een keer moeten steken. Al met al denk ik dat we tweede of derde hadden kunnen zijn" moest de oude vos erkennen. Ook het gat daarachter was miniem. Lambert Parren kon net niet de aansluiting vinden met zijn collega Mitsubishi rijders, maar tikte aan zeven seconden achter Vossen. Het feit dat Smits Parren toch ziet als benchmark, mag dit seizoen vast nog leiden tot meerdere mooie gevechten. De laatste Evo in de top tien was voor Roel van der Zanden. Hij werd zevende. De Brabander had een soort generale repetitie voor zijn thuiswedstrijd en was, als altijd, enthousiast. "Super, voor het eerst op onverhard.. dat is een ervaring met zo'n ding! Ik heb vooral de grenzen van de auto leren kennen. Als 't goed is in de ELE moeten we leuk mee kunnen gaan spelen" grijnsde Van der Zanden.

Altena onbetwist publiekslieveling
Snelste tweewielaandrijver in de top tien was opnieuw Bertram Altena. De 'old style' Opel Manta weet nog altijd veel waardering bij het publiek te vinden als het bestuurd wordt zoals de auto bedoeld is. Dat is bij Altena in vertrouwde handen. Achter hem nog zo'n iconische Opel, de Kadett in handen van Harold Soetens. Nu nog een maagdelijk wit, maar richting thuiswedstrijd zal de auto ongetwijfeld nog een mooi kleedje krijgen! De top tien werd afgerond door Ger Haverkate, die de Subaru N12 nog maar eens van stal haalde.

ASN NL 03 VAR-1

Heuvels tevreden
Gedurende de wedstrijd blijft Jasper tijd pakken op broertje Jim. Die kon dan ook niet anders dan tevreden zijn. "Het resultaat is het maximale wat we konden halen. Toch hebben we wat problemen met de remmen gehad, waardoor we toch nog wel wat tijd hebben verloren. Ja dat was wel jammer" meende Jim. Ondertussen kon Jasper zijn eerste wedstrijd in een R5 ook nauwgezet analyseren. Want hoe is dat nou, zo'n wedstrijd in een andere auto dan een Evo? "Ik vind 't hartstikke leuk en hartstikke mooi, maar ik mis wat... De wegligging is als van een WRC, de motor is iets beter dan een groep N, maar dat is te weinig navenant de wegligging en de remmen zijn. De kick is minder groot. Ik vind het leuk om op haren en snaren te moeten rijden de hele dag" moest Jasper toegeven.

ASN NL 03 VAR-5

Porsche of totaalgevecht? Jasper ziet het zitten
In de nabeschouwing had Jasper van den Heuvel voldoende tijd om ook in te gaan op nieuwe scenario's. Want welke Nederlandse fan droomt er nou niet van het totaalgevecht. Gelijke monniken, gelijke kappen. Dat zou toch prachtig zijn? "Ik ben het met je eens, maar dan wil ik ook tegen Bernard en tegen Hans, Dennis.. Dan moeten die ook meedoen anders weten we nog niks. Ik ben ook niet bang voor ze en ik weet niet of we winnen. Mijn lol is het bouwen en onderhouden, dat heb je niet met een R5" vindt Jasper. Toch heeft hij daar zelf ook nog wel een wens tegenover staan. "Dan is er nog een auto die in Nederland niet mag, maar die begint steeds meer naar me te lonken en dat is de Porsche. Als het niet in Nederland mag, dan maar in het buitenland" aldus Jasper van den Heuvel. Mogelijk zien we hem later dit jaar ook nog terug in de Proto waarvoor al zo'n 3 gegadigden zich hebben gemeld. Hoe dan ook, de uitnodiging staat uit aan Hans, Bernhard en Dennis.. en als dat niet.. dan wel aan de Belgische Porschebezitters!

Shortrally prooi voor Brands, Historic voor Koenderink
Naast de reguliere rally organiseerde de Centraal Nederland Rally ook een Short en een Historische rally. Met het wegvallen van Janjur Monshouwer (Ascona) nog voor de start, leek het vandaag een eenvoudige opdracht te worden voor Antoine Biesheuvel (350Z). Enige voorwaarde is dan natuurlijk wel dat de auto de finish haalt. En dat was wat er helaas voor Biesheuvel aan ontbrak. Notabene op de laatste proef liet de techniek Biesheuvel in steek en zo ging Mark Brands in zijn Kadett lopen met de winst. Het HART team met de Opel Adam tekende voor plek twee en knap derde werd Wilbert van den Burg. De hoofdsponsor van de Visual Art Centraal Nederland Rally, huurde voor de gelegenheid de Nissan 350Z die eerder door Stijn van Bree en Mats van den Brand werd bestuurd en kon duidelijk snel wennen aan de achterwiel aandrijver. Tot slot werd de Historic Rally gewonnen door Wouter Koenderink. Die klassering was tevens goed voor een 15e plaats algemeen in de rally.

ASN NL 03 VAR-2

ASN NL 03 VAR-4

Reacties

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 16 april 2018 19:16

    Door de Proto zullen veel R5 rijders de Nederlandse rallysport mijden. Mensen kopen voor veel geld een R5 en worden door een halve fiesta met evo tecniek voor minder dan de helft van het geld om de oren gereden. Het is daarom een slechte beslissing om deze auto’s toe te laten. In veel andere landen zijn ze daardoor ook niet welkom. Wil je vooraan rijden met een 4wd dan koop je een fia R5 of een fia R4 kit of oude fia group n of a. R5 rijders de loef afsteken met een goedkoop zelfbouwproject zoals de Proto dat hoort niet. Het zou eigenlijk gewoon niet toegestaan moeten zijn.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 19 april 2018 22:19

    Als je het artikel hierboven goed leest, dan voegt zo’n Proto toch niet echt veel toe ten opzichte van een Evo. Ik denk dus niet dat je er veel R5’s mee “om de oren” zult rijden..

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet