WRC

Rally WRC: WRC seizoen weer van start

Deze week gaat met de Rallye Monte Carlo het WRC seizoen 2018 van start. Sinds de seizoensfinale van 2017 in Australië is er wel zo het een en ander gebeurd dus tijd voor een update.

TGR 0040
De klas van 2018

Tekst: Harry van Veenendaal

Foto's: PR

De teams
In de loop van de afgelopen weken is langzaam duidelijk geworden wie er allemaal mee doen dit jaar. Een paar verrassingen maar het meeste was al bekend. Toch nog even alles op een rijtje:


WRC Launch Ford-20180111012
De vaste rijders van het nieuwe Ford team, met links teambaas Malcolm Wilson, daarnaast Daniel Barritt en Julien Ingrassia en aan de andere kant naast de auto Sebastien Ogier en Elfyn Evans.

M-Sport Ford World Rallyteam
We beginnen met de regerend wereldkampioen, zowel bij de constructeurs als bij de rijders. Het M-Sport Ford World Rallyteam. Het grootste nieuws zit hem eigenlijk in de naam. Vorig jaar ontbrak de naam Ford aan de team naam. Vlak voor de sluiting van de inschrijftermijn van de Rallye van Monte Carlo werd bekend dat de uitgebreidere steun van Ford Performance zich nu dus ook vertaald in de naamgeving van het team. Nog steeds is het een privéteam met uitgebreide steun van de fabriek, maar Ford manifesteert zich dus nu dus wel duidelijker als constructeur. Die steun was hard nodig om Sebastien Ogier aan het team te binden. De Franse Wereld kampioen was heel duidelijk geweest: "Er moeten meer middelen komen om de Fiësta verder te ontwikkelen," bleef hij steeds roepen. Kennelijk heeft een bezoek aan de technici van Ford Performance hem ervan overtuigd dat die middelen er nu zijn. Tijdens het kampioenschap feest van M-Sport eind vorig jaar kondigde hij dan ook aan dat hij opnieuw voor het Britse team zou uitkomen. Daarmee was hij meteen kandidaat voor de wereldtitel van 2018. Naast zich vindt hij Elfyn Evans die in 2017 zijn ware potentie toonde met twee tweede plaatsen in Argentinië en in Finland en in de Rally Wales GB bewees hij dat hij ook rally's kan winnen. Een goede 'wingman' voor Ogier dus. De Fin Teemu Suninen krijgt dit seizoen acht keer de kans om te bewijzen dat hij werkelijk kan uitgroeien tot een wereldtopper. In Monte Carlo en Corsica komt Bryan Bouffier aan de start voor het team. De onbetwiste specialist op deze twee soorten ondergrond moet tijdens deze evenementenzorgen voor de teampunten. Voor drie wedstrijden is nog geen derde rijder aangesteld, Argentinië en Australië. In de loop van het seizoen zal duidelijk worden of we een derde auto zal komen en zo ja wie er dan in zal gaan rijden.

BouffierMC
Bryan Bouffier zal twee wedstrijden voor het Ford team rijden

HyundaiTeam
Het Hyundaiteam: v.l.n.r.: Seb Marshall, Anders Jaeger, Nicolas Gilsoul, Carlos del Barrio en aan de andere zijde van de auto: Thierry Neuville, Andreas Mikkelsen, Dani Sordo en Hayden Paddon

Hyundai Motorsport
Vorig jaar waren zij de voornaamste tegenstander in het kampioenschap. Thierry Neuville was lange tijd weg Ogier van de troon te stoten. In Finland kwam hij langszij en door zijn grotere aantal overwinningen op dat moment voerde hij het klassement aan. Toen ging het een aantal keren mis voor de Belg en zijn Koreaanse team. Zowel Neuville als Hyundai bleven steken op een tweede plek. Het zal duidelijk zijn wat het doel is voor komend jaar: Een kampioenschap binnen halen en bij voorkeur allebei. Neuville is daarbij een belangrijke speler maar het Koreaanse merk verzekerde zich ook voor het hele seizoen van de diensten van Andreas Mikkelsen, die door velen, niet ten onrechte, wordt gezien als een kandidaat voor de titel. De aanstelling van Mikkelsen gaf wel een probleem voor teambaas Michel Nandan. Hij heeft drie auto's en vier contractueel vast gelegde rijders. De oplossing was al gevonden in 2017 toen dezelfde situatie was ontstaan. De auto met nummer 6 zal afwisselend worden bestuurd door Dani Sordo en Hayden Paddon. Sordo trapt af in Monte-Carlo en Paddon rijdt in Zweden voor de rest liggen de programma's nog niet helemaal vast.

unnamed 14
Een deel van het Toyota team bij de nieuwe Yaris. Met rechts naast de auto Jari-Matti Latvala, Ott Tanak en Esapekka Lappi,  teambaas Tommi Mäkinen hurkt voor de Yaris, Naast hem ook op zijn hurken, Kaj Lindstrom de nieuwe teamanager daarachter van links naar rechts: Martin Järveoja, Janne Ferm en Miikka Anttila. 

Toyota Gazoo Racing

Misschien wel het meest verrassende team van het vorige seizoen, alhoewel de resultaten in de tweede helft van het seizoen wat inzakten. Toch moet het team onder leiding van Tommi Mäkinen zeker niet worden uitgevlakt als een van de kanshebbers voor de titel. Jari-Matti Latvala onderging in 2017 een metamorfose en toonde ineens weer de reden waarom hij wordt gezien al een van de snelste rijders in het huidige WRC. Voor dit jaar contracteerde Mäkinen een extra kanshebber in de vorm van Ott Tänak. Na een lange aanloop bewees hij vorig jaar het gelijk van Malcolm Wilson de baas van het M-Sport team en tevens zijn ontdekker. Hij werd derde in het kampioenschap en wist twee maal de hoogste trede van het podium te halen. Met deze twee rijders heeft het team al een heel sterke 'line-up' maar ook de nieuwe Finse belofte Esapekka Lappi mag niet worden uitgevlakt. De jonge Fin wist in Finland de winst te behalen en is in het algemeen heel snel. Hij mist nog wat ervaring maar dit drietal is toch een zeer sterk team.

1904207-r3anfl2kvr-whr
Ook Citroën was aanwezig tijdens de WRC Launch, met van links naar rechts: Paula Nagle, Craig Breen, Kris Meeke en Yves Matton

Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team

Voor Citroën was 2017 niet het gedroomde jaar, in tegendeel! Weliswaar haalde Kris Meeke twee overwinningen (in Mexico en Spanje) maar het team ging door een diepe crisis. Na een lange strijd wisten zij Sebastien Ogier uiteindelijk toch niet te strikken voor een plekje in een Citroën. Toch is het team vol goede moed. Kris Meeke rijdt alle wedstrijden en Craig Breen is voorlopig vast gelegd voor tien wedstrijden. Al lange tijd gingen de geruchten dat Sebastien Loeb zou terug keren naar het team en eind vorig jaar werd inderdaad bekend dat de negenvoudig wereldkampioen inderdaad terugkeert bij het team waarmee hij al zijn overwinningen vierde. Hij zal aantreden in Mexico, Corsica en Spanje. In deze evenementen zal Craig Breen niet rijden. Er is geen vaste derde auto voor het team, maar Sheik Khalid Al Qassimi zal bij een beperkt aantal rally's wel een derde auto besturen. Tijdens de presentatie van het WRC seizoen, kort geleden in Manchester, was er nog een verrassing: Mads Østberg zal in Zweden voor minimaal één keer terugkeren in het Citroen nest. Hij zal daar de derde C3 WRC besturen. Hij was blij weer in een fabrieksstoel te kunnen zitten. "Ik ga er hard tegenaan om meer wedstrijden te verdienen," meldde de Noor strijdlustig. 

WRC launch 2
Mads Ostberg zien we dit jaar minstens 1 keer in de Citroën C3

Wisseling van de wacht
Inmiddels werd bekend dat Yves Matton per 1 februari het team zal verlaten. Hij kreeg het eervolle verzoek van de FIA om de plaats in te nemen het hoofd van de FIA rally commissie Jarmo Mahonen, die vorig jaar zijn functie zoals gepland neerlegde. De nieuwe baas bij het WRC team van Citroën is Pierre Budar, die tot voor kort de klanten afdeling van het merk runde.

180116 Pierre Budar Citroen
Vanaf 1 februari zwaait Pierre Budar de scepter bij Citroën

Kalenderwijzigingen
De kalender is bijna identiek aan die van de laatste jaren. Monte Carlo verschoof een weekje en Wales Rally GB en de Rally van Spanje wisselden van plaats. In Wales starten de auto's nu begin oktober en Spanje staat twee weken later op de kalender. De grootste verandering is echter de Rally van Turkije. Deze rally in de omgeving van de Turkse badplaats Marmaris wordt gehouden in september. Eigenlijk was dit een extra rally, maar het verdwijnen van de Rally van Polen door veiligheidsproblemen maakt dat de kalender nog steeds uit dertien rondes gaat.

WRC kalender 2018
Rallye Monte-Carlo  25.01. - 28.01.2018
Rally Sweden 15.02. - 18.02.2018
Rally Guanajuato México 08.03. - 11.03.2018
Tour de Corse 05.04. - 08.04.2018
YPF Rally Argentina 26.04. - 29.04.2018
Vodafone Rally de Portugal 17.05. - 20.05.2018
Rally Italia Sardegna 07.06 - 20-06 2018
Neste Rally Finland 26.07 - 29.07.2018
ADAC Rallye Deutschland 16.08. - 19.08.2018
Marmaris Rally Turkey 13.09. - 16.09.2018
Dayinsure Wales Rally GB 04.10. - 07.10.2018
RallyRACC Catalunya - Rally de España 25.10. - 28.10.2018
Kennards Hire Rally Australia 15.11. - 18.11.2018

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet