WRC

Rally WRC Spanje: Spannende seizoensfinale van start

Na een lange pauze van zes weken, gaat vrijdag het uitermate spannende WRC seizoen 2017 de laatste fase in. Met nog drie wedstrijden te gaan leidt Sebastien Ogier het rijders kampioenschap en zijn werkgever M-Sport is de leider bij de teams. Thierry Neuville is op jacht naar Ogier en Hyundai wil erg graag M-Sport als team verslaan. Voor we aan de volgende stap beginnen, de RallyeRACC COSTA DAURADA Rally de España oftewel de Rally van Spanje, eerst nog even een update over de tussenliggende weken.

Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: PR

Spanje17-201712023
Sebastien Ogier is de man waar het in dit deel van het seizoen allemaal om draait. 


Hyundai
Al vrij snel werd bekend dat Andreas Mikkelsen in tegenstelling tot de algemene verwachtingen, naar Hyundai ging. De Noor die dit jaar een aantal rally's voor Citroën koos het zekere voor het onzekere en koos voor Hyundai. Hyundai heeft hem speciaal ingehuurd om punten te scoren voor het constructeurs kampioenschap. Hayden Paddon zal niet in Spanje rijden, maar rijdt wel de overige wedstrijden. Inmiddels is bekend geworden dat Hyundai na Spanje het seizoen zal uitrijden met vier auto's voor Neuville, Sordo, Paddon en Mikkelsen. Ook maakte het Koreaanse merk bekend dat deze vier rijders onder contract blijven tot en met het einde van 2018. Neuville en Mikkelsen zijn zeker van een volledig programma, voor Sordo en Paddon is dat minder zeker. Wellicht gaan zij een auto delen, maar als het kan gaat het team wellicht met vier auto's rijden. Maar dat is volgend jaar we gaan terug naar 2017.

Citroën
Bij Citroën is de situatie er niet duidelijker op geworden. Eén ding is wel duidelijk ze willen heel graag dat Ogier weer terug komt. Daarover zo meer. Meeke heeft een contract voor volgende en de verwachting is dat hij blijft, maar dat is wel mede afhankelijk van zijn resultaten in de komende wedstrijden. Verder worden de geruchten steeds sterker dat Loeb een rentree maakt. Dat zal zeker niet voor het hele seizoen. Verder houdt Yves Matton, de teambaas bij het Franse merk, zijn kaken stijf op elkaar. Of beter hij houdt ze helemaal niet op elkaar maar schreeuwt van de daken dat zijn eerste prioriteit is om Sebastien Ogier binnen te halen. Hij zegt het niet, maar alle andere contacten hangen af van het feit of dit lukt.

Toyota
Rond het Japanse merk is het relatief rustig. Ze houden de markt nauwlettend in de gaten en probeerden naar verluid om Ott Tänak met een flink salaris voorstel te verleiden, maar die liet dat bod schieten. Ook hier hangt veel af van wat er verder op de rijdersmarkt gebeurt. Jari-Matti Latvala mag zich zeker voelen over de toekomst en ook Esapekka Lappi hoeft zich geen zorgen te maken. Voor Juho Hänninen ligt dat iets lastiger, hij rijdt nu redelijke resultaten maar presteerde in het begin van het seizoen onder de maat. Aan zijn stoelpoten wordt dus gezaagd, maar voorlopig laat Tommi Mäkinen niets los over het vertrek van Hänninen.

M-Sport
Alles draait dit jaar eigenlijk om dit Britse team. De beide toprijders Ogier en Tänak presteren ver boven verwachting en het is dan ook duidelijk dat Malcolm Wilson heel graag zijn huidige team wil handhaven voor volgend jaar en dat is dan inclusief Elfyn Evans die ook goed presteert. Ott Tänak heeft inmiddels gekozen voor het team dat hem naar zijn huidige successen bracht, ondanks een aantal lastige seizoenen. Maar hoewel Wilson hem een paar keer uit het team 'gooide' werd hij even zovele malen terug gehaald. Zijn huidige resultaten tonen dat Wilson gelijk had. Dat betekent dat zowel Tänak als Evans min of meer vast liggen. Maar dan de man waar eigenlijk dit jaar de hele stoelendans draait: Sebastien Ogier. Hij wil graag bij M-Sport blijven, maar zegt hij onmiddellijk daarna: "Dan moet Ford wel instappen." Dat laatste leek erg onwaarschijnlijk, maar er is iets aan het gebeuren. Ten eerste heeft Ogier, tegen zijn 'belofte' in nog geen besluit genomen. Hij zou dat vóór Spanje doen, maar een week voor de start zei hij "Ik moet me nu concentreren op de nabije toekomst en dat is het kampioenschap van dit jaar en dus op Spanje, daarom stop ik nu de onderhandelingen. Dat betekent dat Ford nog niet heeft toegehapt, maar ook dat er nog 'iets' is want bij Citroën hoefde hij alleen nog maar een handtekening te zetten onder een (lucratief) contract. Juist deze week werd bekend dat Ford Performance, de autosport poot van het Amerikaanse merk, aan het einde van dit jaar stopt met haar activiteiten voor het World Rallycrossteam van onder andere Ken Block. Komt er nu geld naar het WRC? We vroegen het Malcolm Wilson, maar die wist niet wat de gevolgen kunnen zijn van het afhaken van Ford in het WRX kampioenschap. Kortom we moeten het nog even afwachten.

Maar het kampioenschap gaat nu voor en dat begon vrijdag met de dag onverhard. Op zaterdag zijn alle wagens weer omgebouwd naar asfalt specificaties en worden de resterende twee dagen op asfalt afgelegd.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet