Diversen

Rally: Holzer presenteert Corsa R5

Youtube teasers zorgden de afgelopen dagen voor de nodige opschudding. Wanneer de term 'new car' langs komt worden rallyfans al snel enthousiast en toen de tweede teaser duidelijk maakte dat het om een Opel ging en waarschijnlijk een R5, bleek dat het merk veel los maakt bij de Nederlandse liefhebbers.

Tekst: Steven van Veenendaal
Foto's: Harry van Veenendaal

Opel Steven-13

Interesse

Voorafgaand aan de WRC Rally van Portugal werd de auto vandaag dan eindelijk gepresenteerd aan het publiek en kwam er een einde aan alle geruchten.

De naam van de auto verraadt direct dat het om een conceptauto gaat en (nog) niet om een officiële Opel. "Twee jaar geleden zijn we met dit project begonnen en anderhalf jaar geleden gaf Opel ons groen licht om de auto te gaan bouwen" aldus Günther Holzer van Holzer Firmengruppe, de ontwikkelaar van de auto. "We hebben de auto zelf intern gebouwd, zonder Opel."

Iedere ontwikkelaar is vrij om een rallyauto te bouwen, maar de homologatie die nodig is om er daadwerkelijk rally's mee te rijden moet door een constructeur gedaan worden. Tot nu toe kon het project dus voort zonder Opel, maar om de volgende stappen te zetten is medewerking van Opel hard nodig. Portugal is de aftrap van een roadshow van Holzer waarin hij de auto laat zien zien om enthousiasme op te wekken bij het publiek en de media om Opel te overtuigen het project door te laten gaan.

"We zijn hier om de auto te presenteren, om te laten zien wat er mogelijk is en hoeveel enthousiasme er is voor deze auto. Soms moet je eerst laten zien dat je iets kunt, om er tussen te komen. Om in de Formule 1 te komen zijn we begonnen met zelf een koppeling te maken om aan te tonen dat we de capaciteit hebben om op dat niveau onderdelen te kunnen ontwikkelen. Zo zijn we uiteindelijk bij het Spaanse HRT team in de F1 gekomen. Zo moet je dit project ook zien. We laten nu aan Opel zien dat een R5 op basis van de Corsa mogelijk is."

Portugal17-1000598
De Corsa R5 is nu nog een 'Concept'. Voordat er rally's met de auto gereden kunnen worden moet Opel instappen voor de homologatie.

Zonder toezeggingen van Opel over de homologatie is het natuurlijk een risicovol traject om een auto te ontwikkelen waarvan je niet weet of je hem ooit kunt verkopen. Zoals iedereen in de rallysport doet Holzer het dan ook vooral vanuit hun passie voor autosport. "We doen dit natuurlijk ook omdat we coureurs zijn. Een gewone zakenman had deze gok misschien niet genomen, maar wij zijn gepassioneerd over de rallysport. En met al onze ervaring in de autosport, van de rallysport tot DTM en F1, geloven dat dit zal slagen."

In het huidige stadium gaat het dus om interesse opwekken, van het publiek, de media maar natuurlijk ook potentiële rijders. "Van over de hele wereld hebben we e-mails ontvangen van rijders die met de auto willen rijden. Natuurlijk heb je de auto nog niet verkocht als iemand je mailt, maar het toont wel aan dat de belangstelling er is om met een Opel R5 te rijden."

Eén van de geïnteresseerde toehoorders bij de presentatie was Jan van der Marel. "Ik ken ze al heel lang en weet al een jaar dat ze er mee bezig zijn. Het is een heel interessante auto, maar voor je er iets mee kunt moet hij eerst gehomologeerd worden. Ik ben ervan overtuigd dat je met deze auto alles kunt winnen in Nederland, zeker met Timo achter het stuur. Of dat haalbaar is zal afhangen van Opel. Ten eerste of de auto er überhaupt komt en daarna natuurlijk of we een samenwerking kunnen starten om een programma op te stellen met deze auto."

Portugal17-1000605
Wordt dit het nieuwe kantoor van Timo van der Marel?

Homologatie

De recente overname van Opel door PSA zou wel eens roet in het eten kunnen voor Holzer. PSA Heeft met de 208 en DS3 immers al twee R5 auto's, wat voegt een derde daaraan toe? "Ik denk niet dat dat een probleem hoeft te zijn," aldus Holzer, "waarom zou er geen derde R5 bij kunnen? Als een Opel dealer een R5 auto wil laten rijden, wil hij natuurlijk wel dat het een Opel is!"

"We hebben Opel uiteraard geïnformeerd over onze plannen. Anderhalf jaar geleden zeiden ze 'Ga hem maar bouwen'. Maar we hebben geen tijdslijn over of en wanneer er een homologatie komt. Dat is aan Opel. Als ze besluiten om de auto niet te homologeren dan stopt het project, we gaan de auto niet bouwen voor bijvoorbeeld de open klasse in Engeland. Maar we staan in de startblokken om de homologatie te doen. "

Als de homologatie rond komt kan het snel gaan. "Dan kunnen we meteen door met de ontwikkeling van de auto en het bouwen. We hebben in een jaar tijd 45 Adam's R2 gebouwd, dus we kunnen binnen een jaar zeker 15 Corsa's R5 leveren."

"Er moet natuurlijk nog wel veel getest worden. We hebben nu pas 200 a 300 kilometer met de auto getest. Voordat je echt mee kunt met de top moet je veel meer met de auto testen, onder verschillende omstandigheden zoals je ze op de proeven ook tegen komt. Maar van wat we tot nu toe hebben gezien zijn we ervan overtuigd dat de auto competitief zal zijn, anders waren we niet met dit project begonnen."

Portugal17-1000593

Portugal17-1000601


Portugal17-1000603

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 18 mei 2017 20:05

    Laat maar komen! Met de Polo R5 en de Proton R5 wordt dat volgend jaar een mooie aanvulling voor de R5 klasse :)

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 19 mei 2017 20:15

    Jammer dat voor zoiets toestemming van fabrikant nodig is, maakt het onnodig moeilijk.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet