BRC

Rally - BRC: Princen wint, Abbring derde in Haspengouw

Landen (B) – Kris Princen is zijn rallyseizoen in stijl begonnen. Bij zijn debuut met de Škoda Fabia R5 pakt hij de winst in de rally van Haspengouw, de opener van het Belgisch kampioenschap. Merkgenoot Vincent Verschueren werd tweede en onze landgenoot Kevin Abbring werd derde. De jacht op de titel is daarmee geopend in het BRC wat, in Ieper, ook nog eens bezoek krijg van dat andere BRC; British Rally Championship.

Abbring

Tekst en foto's: Dré Galiart

Abbring met verkeerde banden
De verrassing was groot afgelopen week, toen bekend werd gemaakt dat Kevin Abbring als officiële rijder voor het team van Peugeot BeLux zou gaan rijden. Ook was er direct kritiek vanuit het Belgische kamp op het feit dat een Nederlander de plaats van officieel rijder krijgt, ten overstaan van veel Belgisch talent. Dit weekend was er meteen de kans om sportief te antwoorden, want wat zou Abbring kunnen tegen de Škoda Fabia's? Het antwoord liet niet lang op zich wachten, want al tijdens de eerste boucle werd een flinke kloof geslagen. "We hadden deze ochtend de verkeerde banden. Wij gingen op het zachtste rubber weg. Normaal zou dat moeten, ook Michelin zegt dat deze band het moet zijn als het zo koud is. De band werkte totaal niet en de concurrentie ging allemaal op de hardere band weg. Maar zelfs dan, we moeten realistisch zijn. Dit is een van de minst technische wedstrijden en dan komt het op power aan. We weten allemaal dat deze auto 15 pk tekort komt" verklaard Abbring. Plek drie is zijn deel, achter Verschueren en Princen. Abbring verlies enkele seconden per proef en claimt ook nog dat op een van de proeven een verkeerde tijd is meegegeven die niet wordt teruggegeven.

Abbring4
Terug van weggeweest, Abbring keert terug op 'het oude nest', Peugeot, waarmee hij in 2014 succesvol was in het ERC. 

Achter het drietal
De tweede boucle scheidt het drietal zich nog verder af van de rest van het veld. Achter hun wordt gestreden door Cornelis (DS3 R5) en Kenis (Mini WRC). Benoit Allart (Fabia R5) en Polle Geussens (Fiesta R5) hebben dan al moeten opgeven. Allart vanwege een crash en Geussens met de gevolgen van een warm gelopen motor, nadat hij eerder de radiator lek reed. Franky Boulat volgt daarachter als leider in de M-Cup. De Nederlandse inbreng aldaar, die van Nijhof en Muilwijk, hebben dan beide de strijd al moeten staken. De ene met schade, de andere ingegraven in een weiland.

Abbring doet wat hij kan
In de tweede boucle zet Abbring de aanval in. Hij begint met twee scratches, maar als hij terugkeert op de service heeft hij per saldo toch weer twee seconden moeten toegeven op Princen. Het verzet is definitief gebroken, maar Abbring geeft het nog niet op voor plaats twee. Hij gaat jagen op Verschueren, want in het BRC kan elk puntje doorslaggevend zijn voor de titel. Verschueren slaat de aanval af met enkele scratches en als bij de laatste proeven de verschillen nog eens worden bekeken blijkt alles korter op elkaar te zitten. Heeft Princen een probleem? Hij doet zijn verhaal tegenover de persdienst van het BRC "Nadat ik tijdens de eerste ronde het verschil kon maken, heb ik vervolgens de wedstrijd gecontroleerd. Ik ging bewust niet te diep snijden in de bochten om lekke banden te vermijden. Maar, wanneer je gas lost met dit soort wagen, dan verlies je bakken tijd...," aldus Princen. Hij houdt bijna vijf seconden over op de nummer twee en dertien de nummer drie. Genoeg om de zege te kunnen vieren in Landen. Abbring en Verschueren? Die vochten hard maar behouden hun posities. Abbring is realistisch. "Tevreden, absoluut. Er had niet veel meer ingezeten" laat hij weten.

Princen1
Princen slaat in het begin direct een gat en kan dat vervolgens consolideren.

Groot verschil
Het kwaliteitsverschil tussen het drietal en het overige veld is groot. De nummer vier, Bert Cornelis in de DS3 R5, volgt op ruim drie minuten van de winnaar. Daarachter is het Kenis met de Mini en Melissa Debackere met haar Fabia R5. Franky Boulat blijft de tabellen bij de M-Cup aanvoeren en RACB rijder Guillaume De Mévius pakt de winst in R2 en bij de Junioren. Gunther Monnens bestuurt de snelste historic, wellicht het kampioenschap met de meeste spanning.

Monnens
De dwarse achterwielaandrijvers zorgen voor veel spektakel in het historic kampioenschap.

De twee constructeurs van Abbring
Nog even terug naar Abbring, want.. wat betekent zijn 'extra sportieve programma', zoals hij het zelf zei, voor zijn rol bij Hyundai? "Ik vecht voor mijn carrière. Uiteindelijk rijden we nu een volledig kampioenschap, wat voor mij wel interessant is, want ik rij natuurlijk altijd maar gewoon losse dingetjes. Nu zit je in een kampioenschap en ben je aan het voorbereiden, aan het strijden, je weet precies wanneer je gaat rijden. Dat is voor mij een stuk leuker en het is echt een professioneel programma. In verhouding moet ik natuurlijk wel tien keer zo hard trappen" legt Abbring uit. Of we hem nog terug gaan zien met de Hyundai? "Ik was wel nog van plan met de Hyundai nog wat in het WK te doen, maar op dit moment is daar nog niets van duidelijk. Ze willen gewoon niet als officieel team tegen de klanten rijden. Kijken of we misschien via een privéteam wat kunnen doen, maar zover is het nog niet" vult hij aan. Hij gaat zich nu focussen op de rally van Spa, waar wellicht meer kansen liggen met de Peugeot ten opzichte van de Škoda's.

Abbring3
Deelname aan een volledig kampioenschap zorgt voor een brede grijns op het gezicht van Abbring. 

Einduitslag Haspengouw Rally

1. Princen-Kaspers Skoda Fabia R5 1.14.13,6
2. Verschueren-Hostens Skoda Fabia R5 +4,8
3. Abbring-Tsjoen Peugeot 208 R5 +13,0
4. Cornelis-Debaeke Citroen DS3 R5 +3.02,3
5. Kenis-Vanoverschelde Mini Cooper S2000 1.6T +4.38,6
6. Debackere-Bostoen Skoda Fabia R5 +5.39,5
7. Boulat-De Busser BMW M3 E36 +7.13,3
8. Verstaen-Botson Opel Astra G +7.32,5
9. Vanbellingen-Vanrijkele Mitsubishi Lancer Evo X +7.57,9
10. Rouar-Poncelet Citroen DS3 R3T +7.59,2

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet