Belcar

Belcar: 24 Uren van Zolder: Stand van zaken rond middernacht

Rond middernacht waren de 24 Uren van Zolder al uitgemond in een veldslag. Na 6 uur racen worden punten uitgedeeld voor de Belcar. De Viper van Anthony Kumpen, Bert Longin, Mike Hezemans en Pedro Lamy lag exact tot en met het 6e uur aan de leiding.

Tekst: Flor Schilte, Fotografie: Tim Bohme en Boudewijn Pieters

Daarna dook de leider meteen na 6 uur de pit in voor een tankstop en wissel. Meteen kon de PSI Porsche van Markus Palttala, Leo van Sande en Marc Duez de kop overnemen. De AD Porsche van de gebroeders Wauters, Albert Vanierschot en Eric Bruyoghe volgden op bijna 3 ronden ruim daarachter.

 

De Chevrolet Corvette van Marc Goossens zette meteen een hoog tempo in na de start, al snel nam Markus Palttala met de Porsche de tweede plaats in voor de Viper van Bert Longin.



Daarachter volgden de Vipers van Kuismanen en Hillebrand. Jos Menten had een zesde plaats. Het klassement zou al snel door elkaar geschud worden! 



Na de eerste tankstop van de Corvette nam de Viper van Kumpen de leiding over, maar niet voor lang. Markus Palttala ging als een viking met zijn Porsche in de aanval en nam na 2 uur racen de leiding over. Een uiterst spannende strijd met een aandringende Corvette van Goossens en co en een Viper van Kumpen erachter. Na 2 uur racen vormde dit trio het voorlopige podium. Na ruim 3 kwartier racen een drama voor Jos Menten. Onder aan de Sacramentsheuvel valt de Porsche stil. De poelie die de pomp aandrijft is er door een afgebroken bout vanaf gelopen. De jonge Limburger weet met de rokende Porsche de pitbox te bereiken en het team van AD tracht de Porsche te herstellen. Een hevig teleurgestelde Menten stapt uit, hij ziet een 5e plaats in het tussenklassement in rook opgaan. Na méér dan ander half uur sleutelen kon de AD Porsche haar weg vervolgen, op weg naar een klassering voor de statistieken. Menten kon aan een inhaalrace beginnen vanaf de 48e plaats. Het was ronde na ronde trappen om een plaatsje naar voren te komen. Maar de nacht duurt nog lang!



Even voor acht uur was Franz Lamot in de de Corvette met een slakkegangetje op weg naar de pitbox. Met David Hart achter het stuur was het vanwege aandrijfproblemen om 20.45 definitief over voor de Corvette. Sebastiaan Bleekemolen kon onverrichter zake naar huis. De Corvette kwam dus ondanks de pole zoals verwacht niet aan de finish.



Na één uur racen het volgende drama. De Viper van Zwaan's Racing met Val Hillebrand achter het stuur stopt met een afgebroken wiel. De baanposten moesten de wagen wegtakelen. Na 55 minuten herstel kon Zwaan's Racing terug de baan op. De race werd steeds meer een lange lijdensweg voor het Zwaan's team. In de warm-up zaterdagmorgen waren er reeds problemen voor de Viper van Zwaan's. De RTM Porsche van Bart Couwberghs verliet de startopstelling en ging terug naar de pitlane, evenals de BMW van het team van Robert Dehoen. Ook de Mini van de meisjes moest starten uit de pitlane. Totaal vertrokken er 5 auto's uit de pitlane. DE RTM Porsche van Bart Couwberghs gaf ook al na 2 ronden de pijp aan maarten.



De BMW van Patrick Beliën, Jan Jakobs en en co werd ook niet gespaard. Zaterdagavond moest de BMW met een kapot cardan langdurig de pits in. Uiterst jammer omdat de BMW op dat moment in de klasse Toerisme aan de leiding ging. Nu konden Donny Crevels, Harrie Stoeltie, Marco Keur en Diederik Sijthoff met de Yab Yum BMW de leiding in de klasse Toerisme overnemen. De Marcos van Bart Moritz, Rob Happé en Cor Brom spinde in de Sterrenwachtbocht het grind in. Ook de Porsche van First met Kevin Leest bleef niet van problemen gespaard. De BMW Compact van Peter van der Kolk, Cor Euser en Calum Lockie verdween ook al snel uit het strijdperk vanwege technische problemen. Ronde na ronde draaiden de teams hun rondjes, deden hun tankstops en maakten rijderswissels. Ook verdwenen diverse teams uit de strijd door ongelukken.



Rond 22.00 uur kwam daardoor geruime tijd de safety-car in de baan om de wedstrijd te neutraliseren, zodoende kon de baan weer worden vrij gemaakt. Niet minder dan één uur hobbelde het deelnemersveld achter de safety-car! De resterende 40 auto's wacht nog een zware nacht.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet