Clio Cup

Clio Cup: Allard Kalff verrassende winnaar tweede Clio race Sachsenring

 

Allard Kalff heette de verrassende winnaar van de tweede race van de ID&T Clio Renault Sport Cup op de Sachsenring. Hij hield het hoofd koel toen het na 16 heftige ronden in de allerlaatste bocht tot een fascinerende ontknoping kwam. Daarbij kwam het tot een treffen tussen Sebastiaan Bleekemolen en Frans Verschuur, waaruit de laatste als, voorlopige, winnaar tevoorschijn kwam. Uiteindelijk trok Bleekemolen toch aan het langste eind, maar dat had meer met de technische keuring achteraf te maken.
 

Tekst en foto: PR 

Het wachten was op het moment dat de vlam ouderwets in de Renault Clio Cup-pan zou slaan. Dat gebeurde in de tweede race op de gave Sachsenring. In de eerste bocht ontstond al gedrang toen Paul Vahstal binnendoor kwam en Sebastiaan Bleekemolen op de horens nam. Die viel daardoor een paar plaatsen terug. Allard Kalff, die van pole-positie was vertrokken, profiteerde maximaal en nam meteen afstand van de achtervolgers Vahstal, Frans Verschuur en Bernhard ten Brinke. De laatste werd in de tweede bocht het slachtoffer van die verhitte strijd.Clio Cup: Allard Kalff verrassende winnaar tweede Clio raceKalff Kalff werd al snel achterhaald door Verschuur, die echter geen kansen kreeg om hem te passeren. Sebastiaan Bleekemolen had zich inmiddels ontdaan van Paul Vahstal en reed richting Verschuur. Vanaf de vierde ronde tot de laatste bocht ging het drietal als aan een touwtje verbonden over de Sachsenring. Met zo ontzettend veel ervaring in die kopgroep was het duidelijk dat zelfs het kleinste foutje direct tot plaatsverlies zou leiden.  Verschuur werd in de race naar de laatste bocht een beetje door Kalff opgehouden waardoor hij de buitenkant van de bocht moest kiezen. Sebastiaan Bleekemolen stuurde slim binnendoor maar maakte toen de fout zijn auto te ver naar buiten te laten drijven, waar Verschuur nog steeds zat. Met als gevolg dat Bleekemolen over diens neus de baan af vloog en in de banden raakte. Toch wist hij nog als zesde de finish te bereiken. Bij de technische keuring na afloop bleek de brandstof in Verschuurs tank niet conform het reglement. Bij Equipe Verschuur had men er per abuis gewone Nederlandse handelsbenzine in gegooid, in plaats van de hoogwaardige brandstof die verplicht op dit evenement moest worden gebruikt. "Ik heb er dus eerder nadeel dan voordeel van gehad. Maar daar koop ik niets voor. Ik ben mijn zuur verdiende punten kwijt en het kampioenschap is nu nagenoeg beslist. In Sebastiaans voordeel welteverstaan", erkende Verschuur.
In de Michelin Renault Junior Cup haakte Joost Vahstal nagenoeg af, want die moest uitwijken voor een spinnende concurrent en kwam vast te zitten in het grind. Bertus Sanders finishte weer als eerste, Otto Kragt als tweede. Die heeft nog steeds de leiding maar Sanders heeft het gat tot één punt gedicht. 

Uitslag van de achtste race van de ID&T Clio Renault Sport Cup

1. Allard Kalff, 16 ronden in 26'03"869;
2. Dillon Koster op 3"393;
3. Sandra van der Sloot op 5"748;
4. Bertus Sanders op 5"960;
5. Sebastiaan Bleekemolen op 10"622;
6. Michael Bleekemolen op 20"325;
7. Otto Kragt op 21"701;
8. Paul van Splunteren op 24"310;
9. Niels Bouwhuis op 24"700;
10. Martin de Kleijn op 27"627

Uitslag van de Michelin Renault Junior Cup
1. Bertus Sanders, 16 ronden in 26'09"829;
2. Otto Kragt op 15"741;
3. André van Wonderen op 35"122;
4. Dennis de Borst op 35"446;
5. Gilbert Esmeijer op 1'19"728

Stand algemeen klassement na acht races
1. Sebastiaan Bleekemolen 152;
2. Frans Verschuur 115;
3. Paul van Splunteren 101;
4. Michael Bleekemolen 81;
5/6. John de Vos en Sandra van der Sloot 79;
7. Dillon Koster 72;
8. Allard  Kalff 54;
9. Bertus Sanders 51;
10. Bernard ten Brinke 48

Stand van de Michelin Renault Junior Cup
1. Otto Kragt 52;
2. Bertus Sanders 51;
3. Joost Vahstal 44;
4. Dennis de Borst 29;
5. André van Wonderen 21;
6. Peter Veening 17
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet