Clio Cup

Clio Cup: Mysterie van Mister X houdt gemoederen bezig (lang)

Kort voor het Marlboro Masters weekend werd bekend dat 'Mister X' zijn opwachting zou maken in de ID&T Clio International race. Wie dat precies is was zal in principe nooit bekend worden, alleen laat deze snelheidsfreak overal zijn sporen na. In de paddock konden bezoekers aan de Marlboro Masters het tegen deze snelle rakker opnemen gedurende een ritje met de simulator. Daarbij bleek de tijd van de onbekende held voor velen een stap te ver.  

Tekst: Jakob Dekker - Fotografie: Gerrie Hoekstra, Tim Böhme en Raymond de Haan 

Geruchten

Mr 'X' hield de gemoederen danig bezig. Hij gold als de hoofdpersoon in een reclame-en marktingactie van Renault. Op vele plaatsen zag je verwijzingen naar de grote onbekende. Navraag bij mensen van Renault bracht geen opheldering over wie er achter het stuur van die blauwe race Clio zat. In pits gonsden vele namen rond. De meest waren die van Donald Molenaar en Jaap van Lagen. Goede coureurs, die beiden ook wel iets met het Franse automerk hebben.
 
Communicatiefout
Goed, Mr 'X' deed mee en zijn komst werd dus ook kort voor het evenement bekend gemaakt. Zijn rol werd misschien iets te gering belicht. In haar eigen persbericht heeft Renault het over 'een communicatiefout, waardoor de rol van de gastrijder niet helemaal duidelijk was'. Maar dat hij snel was bleek al tijdens de training. Rijders wisten inmiddels te melden dat zij vastgesteld hadden dat er op die ene Clio, Michelins van het type S 8 a gemonteerd waren en daarvan is bekend dat die een snellere rondentijd opleveren. Maar ook in technische zin moest er duidelijk iets meer zijn. Want, na de tijdtraining werden de genoemde banden vervangen door de reguliere exemplaren en de opmars die Mr 'X' vervolgens in de race maakte, sprak nog steeds boekdelen.



Straf

Zeker nadat hij van pole position was vertrokken en met hoge snelheid op de Tarzanbocht aanstormde. Daar werd volgens kenners wel erg vroeg geremd. Schrok Mister 'X' van zijn eigen snelheid, of was er iets anders? Feit was wel dat de hem volgende Sebastiaan Bleekemolen, die op de startgrid de tweede plek bezette, hem aan de achterzijde raakte. Waardoor het naastgelegen grindbed van de Tarzanbocht voor de grote onbekende snel naderbij kwam. Sebastiaan Bleekemolen had vanaf dat moment het heft in handen, gevolgd door zijn vader Michael, Bernhard ten Brinke, Luca Casadei, Joost en Paul Vahstal, Marcel Kesseler, Martin de Kleijn en Wim van Genderen. In totaal telde het veld 22 rijders, waarvan er twee in de eerste ronde afvielen.







Ronduit spectaculair was de koprol die Gilbert Esmeijer in de Gerlachbocht trof en hem gedesillusioneerd en met heel veel schade achterliet. Ook voor Willem Cornelissen viel het doek in de opening van de race.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet