Alfa 147 Challenge: Strakke 1-2 voor Tempo Team (lang)
De training voor de zesde race in de Pearle Alfa 147 GTA Challenge werd als gevolg van het drukke programma al op vrijdag verreden. Aanvankelijk meldde alleen Wilbert van den Burg zich voor zijn geklokte rondjes. Alle kanshebbers bleven relatief lang in de pits staan en wachtten min of meer op elkaar. Althans zo leek het. Kort nadat de eerste toppers zich op de baan begaven, ging het mis voor Wilbert van den Burg. Hij ging er hard af in de Tarzanbocht.
Tekst: Jakob Dekker - Fotografie: Gerrie Hoekstra, Tim Böhme
Code rood
Aanvankelijk werden er gele vlaggen gezwaaid, maar even later werden die door rode vervangen. Daarmee eindigde ook de training, want hoewel er nog de nodige minuten te rijden waren, zouden die niet meer volgen. Vandaar dat de trainingstijden in de derde en vierde ronde van die sessie de startopstelling vormden. In die opstelling zou later nog het nodige gewijzigd worden, omdat meerdere rijders hun snelste tijd onder geel gerealiseerd zouden hebben. Iets dat niet hoort bij het ontzag voor de gele vlag. Die signaleert immers een gevaarlijke situatie en moet de anderen op de baan er toe zetten om van het gas af te gaan.
In de protestserie die op deze beslissing volgde, werden meerdere coureurs (waaronder Bastiaans en Middeldorp) naar de achterste lijnen teruggezet. Met name het Cable1 Team tekende daar weer protest tegen aan en kwam met de data van de betreffende ronden. Daaruit bleek dat beide rijders beslist wel van het gas waren gegaan op de plek des onheils en dat verklaarde uiteindelijk dat beiden weer op de eerste rijen van de startgrid stonden.
Geen remmen
Wilbert van den Burg was inmiddels voor controle naar een Haarlems ziekenhuis geweest. "Ik had geen remmen meer en vloog er in de Tarzanbocht vol af. Ik kon gelukkig nog wel zelf uit de auto stappen, maar zakte daarna even in elkaar. Dat veroorzaakte de rode vlag. Ik werd eerst naar de ziekenboeg op het circuit gebracht en daar vond men het beter om wat foto's te laten maken. Ik zou nog wel wat last van mijn spieren krijgen, maar verder was er niets aan de hand."
Tekst: Jakob Dekker - Fotografie: Gerrie Hoekstra, Tim Böhme
Code rood
Aanvankelijk werden er gele vlaggen gezwaaid, maar even later werden die door rode vervangen. Daarmee eindigde ook de training, want hoewel er nog de nodige minuten te rijden waren, zouden die niet meer volgen. Vandaar dat de trainingstijden in de derde en vierde ronde van die sessie de startopstelling vormden. In die opstelling zou later nog het nodige gewijzigd worden, omdat meerdere rijders hun snelste tijd onder geel gerealiseerd zouden hebben. Iets dat niet hoort bij het ontzag voor de gele vlag. Die signaleert immers een gevaarlijke situatie en moet de anderen op de baan er toe zetten om van het gas af te gaan.
In de protestserie die op deze beslissing volgde, werden meerdere coureurs (waaronder Bastiaans en Middeldorp) naar de achterste lijnen teruggezet. Met name het Cable1 Team tekende daar weer protest tegen aan en kwam met de data van de betreffende ronden. Daaruit bleek dat beide rijders beslist wel van het gas waren gegaan op de plek des onheils en dat verklaarde uiteindelijk dat beiden weer op de eerste rijen van de startgrid stonden.
Geen remmen
Wilbert van den Burg was inmiddels voor controle naar een Haarlems ziekenhuis geweest. "Ik had geen remmen meer en vloog er in de Tarzanbocht vol af. Ik kon gelukkig nog wel zelf uit de auto stappen, maar zakte daarna even in elkaar. Dat veroorzaakte de rode vlag. Ik werd eerst naar de ziekenboeg op het circuit gebracht en daar vond men het beter om wat foto's te laten maken. Ik zou nog wel wat last van mijn spieren krijgen, maar verder was er niets aan de hand."