SEAT Cupra Cup

SEAT Cupra Cup maakt veel vrienden op TT Circuit Assen (lang)



Niet alle 42.000 toeschouwers waren natuurlijk blijven wachten tot de SEAT Cupra Cup de Rizla Racing Day afsloot. De blijvers kregen daar geen spijt van. Sheila Verschuur, Marcel Duits, winnaar Marc Koster en deels ook Niek Jansen vochten een zeer spannend duel om de ereplaatsen uit. De race op zaterdag eindigde in een zege voor Michel Schaap en Sheila Verschuur.
 

Tekst: Roy van der Laan - Foto's: Tim Bohme en Gerrie Hoekstra 



Voor de zevende en achtste race van de SEAT Cupra Cup trok de klasse naar TT Circuit Assen, waar de Rizla Racing Day werd verreden. Het mooie weer, het afwisselende programma en niet in de laatste plaats de gratis toegang leidden tot volle tribunes.



Voorafgaande aan de dubbele race van de SEAT Cupra Cup kregen de equipes de beschikking over de beloofde camberverstelling voor de voorwielen van de Ibiza's. Nog niet alle rijders maakten er gebruik van. Sommige hadden geen tijd, zoals Orbit Autosport dat daags voorafgaande aan de Rizla Racing Day een 24-uursrace op Oschersleben had gereden met een auto uit de SEAT Endurance Cup (resultaat: uitgevallen). De monteurs van het team bouwden de SEATs op TT Circuit Assen om. Team Haagsche Olifant wil eerst testen voordat het team de auto's ombouwt. Marc Koster: "Onze afstelling is nu goed. We willen eerst een goede afstelling met de verstelbare ophanging vinden, voordat we overstappen."

 

Het wachten is nu nog op de van binnenuit verstelbare remdrukverdeling tussen de voor- en achteras en de hoogteverstelling van de achteras. Vooral van de remdrukverdeling verwachten de deelnemers veel.



Snelle pitstop
Tijdens de Zolder Super Prix was er veel onduidelijkheid over de verplichte pitstops annex rijderwissels. Iedereen dacht dat de auto's anderhalve minuut stil moesten staan, achteraf bleek dat de deelnemers volgens het reglement een zo snel mogelijke rijderwissel hadden mogen uitvoeren. Op TT Circuit Assen was er geen misverstand: iedere equipe mocht zo snel wisselen als mogelijk. Aangezien de zaterdagrace 'slechts' 50 minuten duurde, hoefde er niet getankt te worden en kon een bandenwissel achterwege blijven. Daarmee was er geen reden om de pitstop langer dan noodzakelijk te laten duren.

Pole Duits - Frankenhout
In de tijdtraining, bepalend voor de startopstelling van de eerste race van het weekeinde, waren Christiaan Frankenhout en Marcel Duits de snelste. Zij werden gevolgd door Sheila Verschuur en Michel Schaap. De tweede rij was voor Niek Jansen - Mello Nieuwenhuis en Pim Hoekzema - René Oudshoorn.



Bij de start nam Frankenhout de kop, voor Jansen-Nieuwenhuis en Verschuur. Marc Koster, als zesde gestart, klom snel door het veld naar voren. In de vierde ronde nam hij al de tweede plaats in, achter zijn teamgenoot bij Team Haagsche Olifant. Mede omdat Frankenhout en Duits de belangrijkste titelkandidaten van het team zijn, liet Koster het tempo iets zakken. Hierdoor kon Frankenhout een gaatje slaan ten opzichte van zijn achtervolgers.



Gastrijder van de Autoweek wagen was art director Arnold Ritter die een een aantal jaren geleden in de Citroen Saxo Cup uitkwam. Zaterdag had de combinatie al de grindbak gezien. Zondag maakte Arnold het helemaal bont door zonder remmen een aanslag op Prins Pieter-Christiaan van Oranje te plegen. Einde oefening Autoweek auto.
De prins reed nog een paar ronden verder (zie vervolg) 








Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet