Alfa 147 Challenge: Phil Bastiaans blij dat hij als vader voorop rijdt (lang)
Na vijf races in de Pearle Alfa 147 GTA Challenge kan gesteld worden dat er per evenement eigenlijk twee races lijken plaats te vinden. De eerste wedstrijd gaat tussen de vier smaakmakers van de klasse, Phil Bastiaans, Tim Coronel, Rory Bertram en Sandor van Es. Keer op keer weten de twee Cable1- en de twee Tempo-Team"rijders zich af te zonderen van de rest om samen de strijd om de zege aan te gaan. De tweede wedstrijd gaat erom wie de beste is van de rest.
Tekst: Marco Antheunisse
Fotografie: Gerrie Hoekstra en Tim Böhme
Niet dat 'de rest' slechte coureurs zijn, verre van dat zelfs want ook daar vinden prachtige gevechten plaats en geeft niemand cadeautjes. Maar de 'top vier' weet vaak eerst een gaatje te slaan, om vervolgens onderling de strijd uit te vechten. Dat het hierbij om twee rijders van Tempo-Team en twee van Cable 1 gaat maakt het voor het publiek nog wat spannender. Bovendien schijnt er op de achtergrond tussen beide teams nog wat met modder naar elkaar gegooid te worden. Niet vreemd wanneer er op hoog niveau gepresteerd moet worden, maar wel jammer dat het zo moet.
Klein veld
Met 21 rijders in het klassement is het teleurstellend om te zien dat er slechts 14 rijders naar Assen waren gekomen. Een aantal dat de ongekroonde koningsklasse van de nationale autosport onwaardig is.
Kersverse vader
Phil Bastiaans, leider in het klassement, zal met gemengde gevoelens naar Assen zijn afgereisd. Dinsdag 27 juli jl. werd hij namelijk vader van zoon Yves. Een prachtige gebeurtenis die doorgaans het leven van de kersverse ouders volledig op zijn kop gooit. En om dan meteen je koffer te pakken om drie dagen naar het hoge noorden te gaan is dan niet iets dat echt op je verlanglijstje staat. Zelfs niet als het gaat om het rijden van een race.
Ook Phil was diep onder de indruk van alles wat de geboorte teweeg brengt. Wie zijn Cable 1 Alfa zag kon er niet omheen, de bestickering was volledig aangepast. De grote stickers aan de zijkanten waar normaal op zijn Alfa 'Cable 5' staat was voor deze gelegenheid omgedoopt tot YVES 1. De web-verwijzing www.yvettebedankt.nl eronder blijkt helaas geen actieve website, zodat we op de foto's van Yves nog even moeten wachten. En als klapstuk stond er op de achterbumper een wel heel gedurfde kreet: 'Oh wat ben ik blij dat ik als papa voor je rij'.
Bastiaans koesterde die attenties van zijn team: 'Ik voel me bij Cable 1 echt geweldig, het voelt aan als een warm nest en dat is voor een coureur erg belangrijk.'
Kwalificatie
De veertien coureurs maakten er een mooie kwalificatietraining van. Zelden zullen de onderlinge verschillen tussen een groep rijders zo klein zijn geweest als die van de nummers twee tot en met zes: Slechts 0,14 seconde was het verschil tussen Tim Coronel op de tweede en Berend Gesman op de zesde plaats!
Phil Bastiaans had lak aan de stelling dat nieuwe vaders een stuk voorzichtiger worden op de weg en behaalde zijn derde pole position dit seizoen. Oscar Middeldorp maakte indruk door Sandor van Es voor te blijven. De enige niet Cable 1 of Tempo-Team coureur in de top tien was Automotive Systems' Melvin de Groot. Zijn teamgenoot Terence Mader wist zijn stijgende lijn in prestaties door te zetten met een elfde tijd, nog voor Wilbert v.d. Burg, John Vos en Evert Bolderheij.
Opwarmronde
Na al het geweld van de karters en motoren tijdens de Rizla Racing Day waren om 14.40 uur eindelijk de Alfa's aan de beurt om het 42.000 koppige publiek te gaan vermaken. Zelfs de opwarmronde zorgde al voor spektakel, jammer genoeg voor Terry Mader. Bij het opwarmen van de banden verloor hij de controle over de met handgas bestuurde Alfa en ging hij erg hard de vangrail in. Zo hard zelfs dat de auto bijna op de zijkant ging en met erg veel schade langs de kant moest blijven staan. Mader werd uit de auto geholpen en bleek gelukkig ongedeerd.
Het publiek was klaar voor de eerste autorace van de Rizla Racing Day.