GT

FIA GT: Capellari-Gollin-Bryner-Calderari winnen Spa met BMS Ferrari

Ferrari is de grote overwinnaar van deze Proximus 24 Hours of Spa. Capellari-Gollin-Bryner-Calderari winnen na 558 ronden met een BMS Ferrari 550 de wedstrijd, gevolgd door de GPC Ferrari 575 van Vosse-Salo-Babini-Peter op de tweede plaats. Een prima resultaat voor de  Italianen. BMW, de grote favoriet ging ten onder in Spa. De Saleens, de Lister-Storm en de chevrolet Corvette kwamen adem tekort en moesten opgeven. Ook de Viper's van Zwaan's hadden veel pech, één kon niet starten en de Belgische versie had een geplofte motor. Ook de Viper van US Carworld met de Limburgse bemanning moest voortijdig opgeven. Het blijft nog altijd een strijd van mens en machine.
Ortelli-Dumas-Collard geven Yukos Porsche een schitterende GTN zege.

Tekst: Flor Schilte

Nog een grote winnaar: Freisinger Motorsport. Met 3 auto's op het podiumin de N-GT en alle drie zijn wagens in de top vijf kan tuner Manfred Freisinger happy door het leven. Ortelli-Dumas-Collard waren de snelste Freisinger combinatie, tevens derde algemeen. Toch nog stress voor Freisinger aan het einde van de race. De Porsche nr. 50, leider in de N-GT klasse kwam hals over kop de pitlane met uitlaatproblemen. Tot overmaat van ramp leek ook de sturing electronische bediening van de versnellingsbak het te hebben begeven. Ortelli en co zagen hun teammaten in de nr. 77, Vasiliev-Bernhard-Bergmeister naderen tot op minder dan 2 ronden, maar konden hun derde plaats veilig stellen.Achter hen werd Maassen-Lieb-Luhr vijfde algemeen en derde N-GT.

Troostprijs voor Müller-Müller-Stuck in de Schnitzer BMW
In groep twee kon BMW zijn zesde plaats algemeen toch nog verzilveren. Müller-Müller-Stück wonnen deze klasse, voor twee Belgische combinaties: Penders-Jamar-De Gastines-André in een Porsche 996 en Leinders-Ugeux-Kuppens in de Vertigo..

De laatste uurtjes
Meer dan één ronde verschil geven de leidende Ferrari's elkaar niet en op twee uur voor het einde van deze Proximus 24 hours of Spa lijkt de strijd gestreden. De BMS Ferrari nr.1 volgt op meer dan 20 ronden en speelt geen rol meer van betekenis. Iedereen consolideert en wil met de finish in zicht wel aankomen..
In N-GT aast Freisinger Motorsport op het volledige podium. Bovendien kunnen ze drie N-GT auto's binnen de eerste zes van het algemene klassement. Grote wijziginge in het klassement bleven uit. Slechts 20 van de 41 gestarte auto's bereikten de finish.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet