SEAT Cupra Cup

SEAT Cupra Cup: Sheila Verschuur wint race-thriller (lang)



De races van de SEAT Cupra Cup op het circuit van Zolder (B) waren beide spraakmakend. De eerste race stond in het teken van het reglement, dat anders in elkaar bleek te zitten dan iedereen van tevoren dacht. Ronald Morien en Ferry Duivenvoorde wonnen, niet in de laatste plaats tot hun eigen verrassing. De tweede race was niets minder dan een race-thriller, die pas in de laatste bocht beslist werd. Ondanks een spin, waarbij de motor afsloeg, won Sheila Verschuur deze wedstrijd.

Tekst: Roy van der Laan - Foto's: Tim Bohme en Gerrie Hoekstra



Er was veel gebeurd in de SEAT Cupra Cup tussen de Pinksterraces en de Zolder Super Prix. Alle auto's waren voorzien van onder meer een nieuwe rollbar, een nieuwe ECU (motorelektronica), een forse intercooler en een agressief ogende Cupra voorbumper. Vooral door de laatstgenoemde aanpassing ziet de auto er nu 'snel' uit. De rubbers in het onderstel van de SEATs zijn vervangen door stijvere bussen. De auto's krijgen nu nog een verstellingmogelijkheid voor het camber op de voorwielen (dit onderdeel wordt de dagen na de races op Zolder getest) en een door de rijder te bedienen remkrachtverdeler tussen de voor- en achterwielen. Ook komt er nog een verstelling van de rijhoogte aan de achterkant.



6489 Vermeer mediaTevreden
Cupmanager Geert Vermeer toonde zich tevreden over de aanpassingen. "Alle wijzigingen die nodig waren zijn uitgevoerd, en zelfs meer dan dat. We hebben onder meer een strutbar gemonteerd (een verbindingsstang tussen de bovenzijden van de voorste schokdempers) die aanvankelijk niet gepland stond. Pon Car, de importeur van SEAT, heeft ons toestemming gegeven om de auto's in een technisch optimale stand te brengen. 'Zeg maar wat je nodig hebt', zei de importeur. "We hebben dus geen concessies hoeven te doen, de auto's zijn optimaal aangepast."
Alle kosten, een paar duizend euro per auto, worden door Pon Car gedragen.
De deelnemers aan de SEAT Cupra Cup hoeven bovendien geen inschrijfgeld te betalen voor de races tijdens de Rizla Racing Day, op 31 juli en 1 augustus. Dit als compensatie voor de afgeblazen Pinksterraces, die niet doorgingen als gevolg van het trainingsongeval van Mario Vos.  

Bloed, zweet, tranen
Alle betrokkenen hebben de afgelopen weken keihard gewerkt om de auto's tijdig aan te passen. Orbit Autosport, dat onder meer de rollbar heeft gemonteerd, heeft een zware periode achter de rug. Beek Auto Racing heeft zich vastgebeten op het onderstel. Geert Vermeer heeft zich een paar weken bijna fulltime met de SEAT Cupra Cup beziggehouden, zo vertelde hij.
Afgezien van de tijd die nodig was om onderdelen te ontwikkelen en te monteren, speelde de logistiek een grote rol in het gehele verbetertraject. Vermeer:"Als je één beugeltje of slangetje mist, ligt al het werk stil. Het was echt een kwestie van bloed, zweet en tranen."
Vermeer was blij dat de deelnemers zich enthousiast toonden over de aanpassingen. "Ik kreeg een SMS-je van een team met de tekst 'we zijn aan het testen. Onze complimenten, het gaat prima!", aldus Vermeer. "Vorige week hebben enkele equipes op Spa-Francorchamps getest, die belden mij op met enthousiaste verhalen. Dat heeft mij goed gedaan."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet