DTM

DTM: DTM Shanghai: Winst voor Gary Paffett

Na vijf uur wachten, waarin alle putdeksels opnieuw moesten worden bevestigd, kon de DTM-race in Shanghai dan eindelijk doorgang vinden. Gary Paffett startte vanaf pole en won voor zijn merkgenoot Bernd Schneider en Audi-rijder Mattias Ekström. Christijan Albers eindigde als zesde, Jeroen Bleekemolen werd twaalfde.



De start van de race, inmiddels al met een ver ondergaande zon.

Het lange wachten in de brandende Chinese zon maakte het er voor de rijders en teams niet gemakkelijker op. "Over een half uur gaan we rijden", luidde een aantal keren het verhaal, om vervolgens weer een nieuwe vertraging van het tijdschema aan te kondigen. Het dichtlassen van de 72 putdeksels op het parcours bleek lastiger dan gedacht, en dan moest er ook nog eens een demonstratieprogramma van evenementsponsor Petronas met een Sauber Formule 1-auto, een rallywagen en een Superbike worden afgewerkt. De oorspronkelijk geplande twee races waren al lang tot een race teruggebracht en even voor 18.00 uur werd er dan ook daadwerkelijk gestart.

Tekst: Albert Landman  Fotografie: Boudewijn Pieters

Gary Paffett nam ditmaal bij de start de leiding, maar in de eerste bocht ging het gelijk al mis toen Jean Alesi geen ruimte liet. In de actie werden de drie Audi's van Tom Kristensen, Martin Tomczyk en Emanuele Pirro in een klap uitgeschakeld. Bernd Schneider profiteerde en schoof door naar de tweede plaats. Gastrijder Rinaldo Capello (Audi) sloot daarachter aan, gevolgd door Jean Alesi en Mattias Ekström. Christijan Albers was ook sterk op weg naar voren, na een ronde reed hij al achtste.
 



De Deen Tom Kristensen kwam in Shanghai niet verder dan de eerste bocht.

In de vijfde ronde stak Albers de Tsjechische Mercedes-rijder Jaroslav Janis voorbij en veroverde daarmee de zevende plaats achter Opel-rijder Heinz-Harald Frentzen. Op dat moment waren Paffett en Schneider aan de kop van het veld al zonder problemen uitgelopen, de voorsprong van het tweetal bedroeg al elf seconden. Alesi passeerde Rinaldo Capello in de strijd om de derde plaats, korte tijd later liet Capello zonder mankeren merkgenoot Ekström voorbij. Tussen Alesi en Ekström ontbrandde vervolgens een spannende strijd, die de Zweed uiteindelijk in zijn voordeel besliste.


Terwijl Paffet en Schneider met ruime voorsprong strakke rondetijden neerzetten.

Christijan Albers won een plek toen Heinz-Harald Frentzen zich in de twaalfde ronde verremde. De Duitser hield zijn Opel weliswaar keurig onder controle, maar moest wel toezien hoe Albers doorschoof naar de zesde plaats. Zo bleef uiteindelijk ook de volgorde tot aan de finish: Paffett won voor Schneider, Ekström, Alesi en Capello. Albers werd zesde en was niet tevreden: "Natuurlijk weet ik dat inhalen hier op dit circuit moeilijk is, en zo is de zesde plaats na mijn tiende trainingstijd van gisteren nog niet zo verkeerd. Maar tevreden kan ik hiermee zeker niet zijn." Paffett was dat wel met zijn overwinning: "Dit is een zege waaraan ik nog lang zal terugdenken, want het was een historische race. Ik had een superstart en natuurlijk kon ik wat profiteren van de problemen in de eerste bocht. Ook daarna ging het perfect, ik had geen problemen. De omstandigheden waren wel lastig: het was enorm heet en glad op het circuit."

Heinz-Harald Frentzen eindigde als zevende, gevolgd door de "Jahreswagen-Fahrer" Janis, Winkelhock en Mücke (Mercedes), Terting (Audi) en Bleekemolen (Opel). Laatstgenoemde was wel tevreden over zijn race: "Ik wist van tevoren dat veilig rijden de beste strategie zou zijn, en dat is wel weer gebleken. Door gewoon op de baan te blijven heb ik een aantal posities gewonnen, terwijl anderen er vanaf gingen. Met een 2002-auto zat er gewoon niet meer in, dus ik vind deze twaalfde plek niet zo verkeerd."
 


 

Jeroen Bleekmolen reed verdienstelijk in de Valvoline auto.
 



Uitslag:

1. Gary Paffett (GBr), Mercedes, 22r. in 27.23,509 (gem. 136,858 km/u)

2. Bernd Schneider (Dui), Mercedes, op 0,887

3. Mattias Ekström (Zwe), Audi, op 13,228

4. Jean Alesi (Fra), Mercedes, op 15,583

5. Rinaldo Capello (Ita), Audi, op 32,756

6. Christijan Albers (Ned), Mercedes, op 33,218

7. Heinz-Harald Frentzen (Dui), Opel, op 33,934

8. Jarek Janis (Tsj), Mercedes, op 35,882

9. Markus Winkelhock (Dui), Mercedes, op 41,173

10. Mücke (Dui), Mercedes, op 1.04,036

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet