Sportscars

Sportscars: LMES Nürburgring: Opnieuw dubbelzege voor Audi

 

De beide Audi's op weg naar de dubbel: Allan McNish (#8) en Jamie Davies (#88) 

Net als de eerste race van het seizoen op Monza leverde ook de tweede ronde van de Le Mans Endurance Series (LMES) een dubbelzege op voor het Audi Sport UK Team Veloqx. Lokale held Pierre Kaffer won op de Nürburgring samen met Allan McNish, voor zijn merk- en teamgenoten Johnny Herbert en Jamie Davies. Nicolas Minassian en Jamie Campbell-Walter eindigden met de DBA-Zytek van het team Création Autosportif op de derde plaats. Pierre Kaffer kon eindelijk weer eens zijn bekende handstand maken en was dolblij: "Super. Hier voor eigen publiek te winnen is gewoon geweldig!" Teamgenoot McNish loofde: "Wat Pierre hier gedaan heeft was fantastisch. Hij heeft een foutje gemaakt, maar de rest was werkelijk perfect!"

Tekst: René de Boer
Foto's: Tim Böhme
 

 

De strijd tussen de beide Britse Audi's ging evenals in Monza erg gelijk op. In de slotfase viel de beslissing toen de auto van Herbert/Davies na een enorme regenbui kort van de baan raakte en wat achterstand opliep. Zo kon de auto van Kaffer/McNish een ronde uitlopen en die voorsprong hielden ze vast tot aan de finish. De derde Audi, ingeschreven door het Audi Sport Japan Team Goh, reed het grootste deel van de tijd mee in de top drie, maar verspeelde veel tijd toen de Porsche met startnummer 71 (Jordan/Liddell) tegen het linker achterwiel van de auto aanreed. De Audi reed langzaam terug naar de pits, waar de reparatie acht ronden kostte. Typisch beeld van de 1000 km-race op de Nürburgring. Dan weer regen, dan weer zonneschijn. Aan het eind van de regenboog wachtte voor Pierre Kaffer en Allan McNish de spreekwoordelijke pot met goud: de overwinning in de tweede LMES-race van het seizoen  

 

Het podium: vlnr Jamie Davies en Johnny Herbert, Allan McNish en Pierre Kaffer, Jamie Campbell-Walter en Nicolas Minassian 

 

De Larbre-Ferrari op weg naar de overwinning in de GTS-klasse In de GTS-klasse ging de strijd tussen de Vitaphone-Saleen van Uwe Alzen, Michael Bartels en Franz Konrad en de Larbre-Ferrari van Pedro Lamy, Christophe Bouchut en Steve Zacchia. Uiteindelijk was het de Ferrari die met de overwinning aan de haal ging, maar het verschil met de Saleen was slechts acht seconden. Lamy was dolblij en hoopt dat zijn succes morgen wordt bekroond met de Europese titel van het Portugese voetbalteam. De Graham Nash-Saleen met Gianmaria Gabbiani en Phil Benett eindigde als derde.

  

De Barron-Connor-Ferrari van Biagi, Sullivan en Bosch De Barron-Connor-Ferrari van Thomas Biagi, Danny Sullivan en John Bosch eindigde als vierde in de GTS-klasse, met een ronde achterstand op de derde plaats. "We hebben in de eerste stint Biagi te lang op slicks buiten gelaten. Achteraf bezien heeft dat ons een plek op het podium gekost", verklaarde John Bosch, die tevens nog mogelijkheden voor verbetering van de auto zag: "Qua vermogen komen we nog het nodige tekort", aldus de Zaankanter. De andere auto van het team met Mike Hezemans en Jean-Denis Deletraz stond meer naast de baan dan erop, hetgeen vooral te wijten was aan de Zwitser, die teveel onnodige fouten maakte. De Vitaphone-Saleen eindigde nipt geslagen als tweede in de GTS-klasse 


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet