DTM

DTM: DTM Norisring: Paffett wint, Albers baalt (lang)



We zagen een ontevreden coureur die de leiding in het klassement pakt, een tevreden rijder die de leiding verliest, Opel-rijders die elkaar het leven zuur maken en de coureur in de langzaamste auto van het veld die uitblinkt. Het vijfde DTM-weekend van het seizoen levert Christijan Albers de titel op van Halbzeitmeister, en staat bovenal in het teken van het eerherstel van Gary Paffett.

Door: Ralf Dennissen   Fotografie: Boudewijn Pieters

Exact drie weken voor zijn zege op de Norisring gaat Gary Paffett ook als eerste over de finish op de Lausitzring. Die overwinning verliest hij echter, als de jury na lang beraad besluit dat zijn wagen naderhand niet de verplichte anderhalve liter benzine in de tank heeft en hij zijn auto niet op de reguliere manier heeft verlaten.
"Ik stond op het vliegveld toen ik het nieuws van m'n diskwalificatie hoorde", vertelt Paffett ons op vrijdagmorgen in de geïmproviseerde pitstraat van de Norisring. "We wisten wel al dat er wat aan de hand was, maar natuurlijk is zo'n beslissing dan toch een grote teleurstelling. Iedereen heeft kunnen zien dat ik de snelste was op de baan, dus dat is een troost. Het is alleen heel jammer dat je tien punten voor het kampioenschap verliest", aldus de man die op negen juli ongetwijfeld gespannen de uitslag zal afwachten van de beroepszaak in deze kwestie.





Historisch
Twee rechte stukken, twee hairpins en een chicane vormen samen het 2,3 kilometer lange stratencircuit dat sinds 2000 deel uitmaakt van de nieuwe DTM. Ook tijdens de oude DTM was de Norisring er al direct bij; al in 1984 werd hier de '200 mijlen van Neurenberg' verreden, overigens gewonnen door Vogt in de BMW 323i. Historisch beladen is de Norisring ook. De stenen hoofdtribune, die deel uitmaakt van een stadion, werd rond de tweede wereldoorlog gebruikt door de toenmalige Duitse leiders om de enorme parades van het Duitse leger te aanschouwen. De exacte plek waar Hitler toentertijd stond, is anno 2004 echter afgeschermd met dranghekken en afzetlinten.



Sterrenslag
Terug naar de huidige tijd. Audi mag de Norisring dan als haar 'thuiscircuit' beschouwen, vanaf de eerste test op de Zuid-Duitse Norisring is duidelijk dat het vijfde DTM-weekend van 2004 een Mercedes-aangelegenheid wordt. Neurenberg ligt op niet meer dan honderd kilometer van de Audi-fabriek in Ingolstadt en het aantal Audi vlaggen is niet van de lucht gedurende het weekend, maar toch zijn de coureurs van Hans Werner Aufrechts HWA direct dominant. Een vierde plek is de hoogste positie die er tussen 25 en 27 juni inzit voor de concurrentie.
Omdat een rondje Norisring gemiddeld niet meer dan 50 seconden duurt, zijn de tijdsverschillen echter gering. Het grootste gat tussen de nummer één en de nummer laatst bedraagt (op de race na) niet meer dan 1,3 seconden. En zoals Jeroen Bleekemolen van tevoren al vermoedde, doen de oude Mercedessen het ook goed. De Joest-Audi's (Pirro en Biela) en de meeste Opel-coureurs lijken het juist weer enorm moeilijk te hebben met het start-stop circuit dat veel vergt van de remmen.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet