WTCC

WTCC: Podium voor Tom Coronel in Oschersleben

Op het circuit van Oschersleben vonden de 13e en 14e ronde van het FIA-WTCC 2005 plaats. De winst in de beide 14 ronden tellende races ging naar de Brit Andy Priaulx (BMW) en Alessandro Zanardi uit Italië, eveneens rijdend met een BMW. Voor SEAT TEAM HOLLAND wist Tom Coronel met de door GR Asia ingezette Toledo Cupra zijn achterstand in de Privateercup verder te verkleinen. Mede door zijn vijfde plaats in de eerste race en een overwinning in de tweede, verkleinde hij zijn achterstand op lijstaanvoerder Marc Hennerici tot 5 punten.

Tekst en foto: PR

 oschersleben_tom


Voorafgaand aan deze race werd Tom Coronel verrast door de mensen van het SEAT fabrieksteam. “Gelet op mijn eerdere prestaties in het WTCC vonden zij het een goed idee om mijn auto van een nieuwe voorbumper te voorzien. Ik reed in Oschersleben dan ook met een bumper die gelijk is aan die van de fabrieksauto’s. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik het nut er van niet echt heb kunnen uittesten. Tijdens mijn geklokte ronde in de training probeerde ik een juiste slipstream te pakken, maar de man voor schoot op het meest belangrijke stukje van de baan. Daarmee was gelijk het beste van mijn banden en kwam ik niet verder dan een 21ste startplek. Dat is niet lekker! Nu wist ik van te voren dat wij het hier met de voorwielaangedreven auto’s zeker niet makkelijk zouden krijgen. Dit is een echt BMW-circuit en de uitslagen geven dat ook wel aan. Toch wilde ik er wat van maken. Maar dat werd mij in de eerste race niet echt gegund. Direct na de start liep ik al de nodige schade aan de auto op door het getik van anderen. Ik wist de zaak op het asfalt te houden en probeerde er de rest van de race nog wat van te maken. Eigenlijk lukte dat heel aardig en op enig moment lag ik tweede Privateer. En dan zul je het altijd zien. Dan maak je zelf een foutje. Ik verremde mij, schoot rechtdoor en verloor in mijn klassement gelijk weer drie plaatsen. Daarna was er weinig tijd meer over om nog iets van mijn achterstand goed te maken. Ik eindigde als vijfde privateer op een plaats in het achterveld.”
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet