DTM

DTM: DTM Lausitzring: jury boort Paffett zege door de neus (lang)



De glorieuze overwinnaar van de vierde DTM-race van 2004 werd uiteindelijk de grote verliezer van de dag. Vijf uur na het vallen van de finishvlag raakte Gary Paffett zijn overwinning op de Lausitzring kwijt. Mattias Ekström kreeg zodoende via de telefoon te horen dat hij alsnog een tweede seizoenszege op zijn CV kan bijschrijven.

Tekst: Ralf Dennissen - Fotografie: Boudewijn Pieters

Tot 19.55 uur op de zondagavond hebben de racecommissarissen van de DTM nodig om tot het volgende oordeel te komen: De rijder heeft de auto zonder toestemming van de toezichthouder verlaten voordat hij het parc fermé bereikte. Door deze omstandigheden was het niet mogelijk het exacte gewicht van de auto te bepalen. De tank bevatte niet genoeg brandstof om een hoeveelheid van tenminste 1.5 liter af te nemen.
"Natuurlijk ben ik blij met de punten met het oog op het kampioenschap", meldt de uiteindelijk racewinnaar Mattias Ekström naderhand. "Maar om eerlijk te zijn: Gary heeft vandaag gewonnen op het circuit. Het is duidelijk dat zijn team een fout heeft gemaakt."



Na alle ellende in de Formule 1 heeft Mercedes' hoogste sportbaas Norbert Haug dus nog iets om zich zorgen over te maken. Het erbij laten zitten is overigens niet aan de orde. "Gary won op de baan en dat deed hij zonder verboden voordelen. Zijn diskwalificatie is een straf die het team te zwaar vindt. Daarom hebben we beroep aangetekend en ik hoop dat er een beslissing in het belang van de sport gemaakt wordt", verklaart Haug.





Ook bij Opel ontstaat commotie na de race. Timo Scheider krijgt een forse tijdstraf aan de broek na een duel met Audi-rijder Martin Tomczyk. Scheider zou Tomczyk uit de wedstrijd hebben getikt en valt door zijn straf weg uit de punten. Opel tekent protest aan omdat Tomczyk al vóór de touché in de bewuste spin geraakt zou zijn. Het protest wordt echter afgewezen en zal nu in de komende weken behandeld worden door de beroepscommissie van de Duitse autosportbond. Een protest van Opel tegen het rijgedrag van Bernd Schneider wordt niet in behandeling genomen omdat het zes minuten te laat wordt ingediend.

Weergoden bepalen de startopstelling
Een dag eerder verloopt de kwalificatie op de Eurospeedway nog wel zo spectaculair. Precies een half uur voor de training barst er een regenbui los, waardoor er voor het eerst dit seizoen regenbanden onder de Opels, Audi's en Mercedessen gemonteerd worden. Voor aanvang van het weekend wordt veel verwacht van de Opels op dit circuit, met name van Peter Dumbreck. De Schot beschouwt de Lausitzring als zijn favoriete baan en moet dan ook gebaald hebben dat er geen normale kwalificatie gereden wordt.



Snelste man in  de kwalificatie is Christijan Albers, hoewel hij die positie niet heel makkelijk bereikt. Albers: "De eerste ronde op die nieuwe regenbanden, dat werkte niet echt. De toplaag wilde er maar niet vanaf gaan. Het leek alsof je met normale schoenen over de ijsbaan ging lopen." Al in zijn eerste snelle ronde maakt de Mercedes-rijder daarom een slippertje, net als onder andere Schneider, Dumbreck, Abt, Alesi en Paffett.  

Jeroen Bleekemolen en Laurent Aiello spinnen vlak na elkaar in dezelfde bocht en mogen van geluk spreken dat ze elkaar niet raken. Na een code rood kunnen beide rijders echter gewoon hun weg vervolgen. Uiteindelijk zijn het Albers, Alesi, Ekström en Dumbreck die het veld aanvoeren. Ondanks het slechte weer zit de Schot in Opel-dienst er dus toch goed bij. Dumbreck: "Eerst dacht ik: oh shit, want we gingen heel erg lekker op de droge baan. Het is altijd een gok in het nat en daarom hebben we een set-up van vorig jaar gepakt, van de Astra. Toch lijkt het erop dat de Vectra erg goed is in de regen."

 
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet