Benelux Racing League

BRL: Grote namen winnen debuutraces BRL (lang)




Verbazing
De ondernemer kijkt met enige verbazing naar de gang van zaken in de autorensport. Hij verwondert zich over de in zijn ogen relatief geringe belangstelling van de zijde van het publiek en de lange pauzes die er vallen tussen de races. "Tijdens een oval-evenement hebben we circa 25 starts per dag. Als een klasse klaar is, verlaat deze door de ene poort de baan, waarna het volgende veld door een andere poort het circuit op komt. Twee tot drie minuten na het einde van een race volgt de volgende wedstrijd. Een Oval-evenement trekt ook veel publiek."  
Een ander voordeel van ovalracing is dat de toeschouwers alles kunnen overzien. "Gisteren was hier op Spa-Francorchamps een race van Belcar. Je weet als toeschouwer al snel niet meer wie er op kop ligt. Bij Ovalracing is dat anders, daar kan het publiek de hele baan overzien."
Maessen roemt ook de 'open sfeer' bij ovalracing. "In de autorensport zie je veel gesloten tenten. In ovalracing staan de tenten open, de fans zijn welkom om de auto's te bekijken en de rijders aan te spreken. In de BRL is dat niet anders."



Euser op pole
Cor Euser was degene die de allereerste pole position in de Benelux Racing League veroverde. De kwalificatie werd op zaterdagochtend op een opdrogende baan verreden, de snelste tijden werden dus in de slotfase gezet. Euser was ruim drie seconden sneller (!) dan de tweede tijd van zijn teamgenoot Donald Molenaar. Cor is te spreken over de nieuwe raceklasse. "Het is een auto met karakter en het is een plezier om in te rijden. De auto heeft veel weg van Nascar. Ik denk dat het ook voor het publiek leuk is om naar te kijken."
Ook teamgenoot Duncan Huisman is positief over de Benelux Racing League. Huisman: "Het is een goede klasse die erg mooi kan worden. Maar zoiets heeft tijd en promotie nodig. We hebben nu een kalender met vijf raceweekeinden, wat tien wedstrijden betekent. Dat moet omhoog naar acht weekeinden."
Huisman was niet ontevreden met zijn derde startplaats. "Ik had een beetje pech in de kwalificatie, omdat op een gegeven moment mijn auto stuk ging. Dat betekent dat ik de eerste race met een andere auto zal moeten rijden. Ik ben benieuwd hoe de eerste race zal verlopen."
Phil Bastiaans kwalificeerde zich in de Ardennen als vijfde, achter vierde man Donny Crevels.
Nelson van der Pol en Jeroen Reijntjens moesten bij de eerste race achteraan starten. Reijntjens kampte met veel pech. "Tijdens het warmdraaien voorafgaande aan de kwalificatie ging een module van het motormanagementsysteem stuk. Dat betekende dat ik in de tijdtraining geen tijd kon zetten."  
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet