Benelux Racing League

BRL: Grote namen winnen debuutraces BRL (lang)



De eerste races van de Benelux Racing League zitten erop. Donny Crevels won de eerste wedstrijd op Spa-Francorchamps, Duncan Huisman schreef de tweede race op zijn naam. De klasse lijkt een aanwinst voor de autorensport te worden. Afgezien van wat opstartproblemen tonen de coureurs zich enthousiast over de auto's en over het competitieve deelnemersveld. Voor het publiek is het een leuke klasse om naar te kijken en om naar te luisteren. Het veld is nog wat klein, maar daar wordt hard aan gewerkt.  

Tekst: Laura Postma en Roy van der Laan - Foto's: Tim Bohme

 

Een buizenchassis, een vierliter V6 met 325 pk en 440 Nm koppel, achterwielaandrijving en 900 kilogram gewicht. Dat is, in het kort, de Benelux Racing League. Alle auto's rijden met een kunststof body die qua vorm is gebaseerd op de Ford Mondeo. Volgens initiatiefnemer Harry Maessen komt er de komende drie jaar geen andere body voor de BRL. "Iedereen rijdt de eerste drie jaar met deze carrosserie. Onze auto's blijven modern ogen, want de straatversie van de huidige Ford Mondeo blijft tot 2007 in productie." 
Een BRL-auto is niet te koop maar slechts te huur. Maessen: "Daardoor kunnen we goed grip op de klasse houden. Wij als organisatie hebben de touwtjes in handen." Een andere bijzonderheid: na iedere training of race worden de motormanagementsystemen van alle auto's ingenomen en vervolgens willekeurig onder de deelnemers verdeeld. Deze wissel, die de gelijkwaardigheid van de klasse ten goede moet komen, vindt dus enkele keren per raceweekeinde plaats. In principe is een dergelijk ruilsysteem een goed idee, maar helaas zorgde het voor de nodige (opstart)problemen.

 



Debuutraces
Op Spa-Francorchamps reed de klasse zijn eerste races. Maessen: "Ik heb altijd gezegd dat we van start zouden gaan zodra we vijftien auto's hebben. Dat moment is nu aangebroken." Tijdens de volgende races, op 17 en 18 juli op het circuit van Zolder, telt het startveld naar verwachting al zeventien auto's. Gerd Weyenberg, de technische man achter de klasse, is druk aan het werk om meer auto's te bouwen. "We zitten nu op zestien-en-een-halve auto", schetste hij op Spa-Francorchamps de situatie. 
Het startveld is een mix van bekende, ervaren en gelauwerde coureurs en jonge karters met al dan niet enige race-ervaring. In de eerste categorie vallen Cor Euser, Donny Crevels, Donald Molenaar, Duncan Huisman, Phil Bastiaans en Jeroen Reijntjens, tot de tweede categorie behoren rijders als Nelson van der Pol (regerend Van Uitert Formule Ford kampioen), Bas Lammers en Anton van Happen. Een andere bekende rijder is Elran Nijenhuis. De huidige deelnemers rijden in principe allen het volledige seizoen.  
  
Ovalracing
De BRL is eindelijk ontwikkeld voor ovalracing. Initiatiefnemer Harry Maessen is de man achter de ovalbaan in Venray, hij werkt thans aan de ontwikkeling van een nieuwe baan langs de Duitse A57 in het Ruhrgebied.. "We beschikken daar over 61 hectare grond, waar een ovalbaan en een industrieterrein zullen verrijzen", vertelde hij. De BRL rijdt op 14 en 15 augustus zijn eerste race op een ovalbaan: Venray heeft de primeur.
Maessen wil graag een mix van races op ovalbanen en op de bekende autorensportcircuits. Hij denkt aan drie tot vier ovalraces, gecombineerd met vijf tot zes races op circuits. Mocht het qua belangstelling van de kant van rijders en teams uit de hand lopen, dan wordt de klasse mogelijk opgedeeld in een veld voor de autorensport en een klasse voor ovalracing. Maessen benadrukt echter dat deze optie niet zijn voorkeur heeft.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet