WTCC

WTCC Oschersleben, race 1: Eerste seizoenswinst voor BMW-coureur Andy Priaulx

De dertiende ronde van het WTCC heeft Alfa-Romeo niet het succes gebracht waar men op basis van de trainingsuitslag recht op had. Na het terugzetten van Jorg Muller (straf voor optreden tijdens race op Spa-red.) mocht James Thomson in de Alfa van pole vertrekken. Maar hij deed dat iets te enthousiast en dat leverde hem in leidende positie een drive through straf op. Direct gevolg daarvan was dat Andy Priaulx de leiding in de schoot geworpen kreeg.

Tekst: Jakob Dekker

De Brit in de BMW (met 60 kilogram strafgewicht) van Racing Bart Mampey bouwde vervolgens zijn voorsprong op de rest van het veld per ronde uit. Daarbij werd hij zeker geholpen door de strijd die zich achter hem voltrok tussen Jorg en Dirk Muller, maar ook de Alfa van Farfus en de SEAT’s van Rydell en Terting. Als eerste moest Farfus zich laten terugvallen. Vervolgens was het Rydell die de strijd met Jorg Muller aanging en die in zijn voordeel besliste. Rydell naar plaats nummer 2 en Jorg Muller naar een derde plaats. Van teamorders was bij het BMW dus geen sprake en Dirk Muller moest genoegen nemen met een vierde plaats.

Peter Terting reed inmiddels een eenzame race met voor zich de BMW van Dirk Muller en achter hem de Team Oreca SEAT van Stefane Ortelli gevolgd door de nieuwe Leon met Jordi Gene. Helemaal zuur was de laatste ronde voor Farfus. Hij verloor in de laatste ronde zijn bijna zekere zevende plaats en finishte als negende. Degene die daar van profiteerde was Alex Zanardi die de achtste plaats voor zich opeiste en zich daarmee de pole voor de tweede race voor zich opeiste.

Zeker opmerkelijk waren de tiende en twaalfde plaats voor de Ford Focussen van Klenke en Funke. Alain Menu, uitkomend met de Chevrolet, klasseerde zich ondanks een schade aan de voorwielophanging, precies tussen deze Duitsers.

In de Privateerklasse ging de winst naar De Micheli, voor lijstaanvoerder Marc Hennerici, Makela D ‘Aste en Tom Coronel. Voor de Nederlander, uitkomend met de Team SEAT Holland Toledo Cupra zat er dus niet meer in dan een vijfde plaats in de klasse.

Titelkandidaat Giovanardi viel in de beginfase gelijk terug, nadat hij werd aangetikt door de best gestarte privateer Ciro.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet