DTM

DTM: Interview met Peter Dumbreck, expert op de Lausitzring

Peter Dumbreck rijdt voor het vijfde jaar in de DTM. Na drie jaar Mercedes, is hij nu bezig aan zijn tweede seizoen bij Opel. Na een redelijk goed eerste jaar bij die renstal lijkt het nu allemaal wat minder te gaan bij het team.
In 2002 " met Mercedes " won de sympathieke Schot echter op de Lausitzring, vorig jaar was hij tweede en ook dit jaar gooit hij hoge ogen. Morgen start de dertigjarige namelijk vanaf de tweede startrij. Na zijn knappe vierde plaats in een moeilijke kwalificatie spraken we hem uitgebreid over zijn ervaringen.
 

Tekst: Ralf Dennissen   Fotografie: Boudewijn Pieters 

 

Hoe ging het vandaag in de regen?

"Eerst dacht ik: oh shit, want we gingen heel erg lekker op de droge baan. Het is altijd een gok in het nat en daarom hebben we een set-up van vorig jaar gepakt, van de Astra. En het werkte, ik had een goede auto in de natte omstandigheden, hij bracht me naar een vierde plaats [tijdens de eerste kwalificatie]. Daarna was het gewoon een kwestie van geen fouten maken: de baan droogde op, dus dan is het altijd zo dat de volgende persoon sneller is. Dus ik ben best wel blij. De tweede startrij is prima." 

Je was constant snel, vooral ook in de eerste sector. Een goede auto dus?

"Het lijkt er inderdaad op dat de Vectra erg goed is in de regen. Maar om eerlijk te zijn is het de eerste keer dat ik hem op een nat circuit heb gereden. Als we wat meer tijd hebben en we wat verbeteringen kunnen aanbrengen, dan kan hij nog veel beter worden. Maar zoals gezegd: iedereen gokte maar een beetje over de afstelling en moest direct de kwalificatie in."



Je had wel pech tijdens de Super Pole; je zat precies op het omslagpunt wat betreft de keuze voor de slick of de natweerband.

"Ja, terugkijkend, als ik het over mocht doen... dan had ik voor de slicks gekozen. De omstandigheden op de baan vroegen om slicks. Voor de veiligheid is er echter besloten om op natweerbanden te blijven rijden. Op slicks had ik Alesi [P3] wellicht wel kunnen pakken. Je hebt net wat meer vertrouwen op slicks, dat heeft voor Albers ook het verschil gemaakt." 

Toen de kwalificatie begon: chaos, iedereen leek er wel een keer af te vliegen, inclusief jezelf.
"Ja dit circuit biedt niet echt heel veel grip. Als je hier voor het eerst op een regenband naar buiten gaat, dan duurt het best lang voordat hij begint te werken. De eerste ronde gok je maar een beetje waar het rempunt ligt. Je denkt dan: nou hier moet het dan zo ongeveer zijn. Het was duidelijk dat ik wat te laat en te hard remde. De achterwielen blokkeerden en daar ging ik. Ik was blij dat ik niks raakte want ik reed behoorlijk hard toen ik spinde. Da's ook het mooie van deze baan: er is veel ruimte. Zelfs als je in het gras terecht komt of de grindbak kan je meestal nog wel verder. Hier kan je fouten maken en ermee wegkomen." 

Heb je dat dan ook in je achterhoofd? Word je niet juist voorzichtiger als je de betonnen muur hier ziet opdoemen bij het begin van het rechte stuk?

"Die bocht daar is eigenlijk volgas. Dus als je daar doorheen gaat en er liggen plassen, dan ben je eigenlijk alleen maar bezig om het wegschieten van de achterkant van de auto zo snel mogelijk op te vangen." 

Je noemt de Lausitzring altijd je favoriete circuit. Waarom eigenlijk?

"Ik vind het hier leuk omdat er veel snelle bochten zijn. Veel nieuwe circuits hebben veel korte, nauwe bochten, zoals Adria, Norisring, de eerste sector op de nieuwe Nürburgring. Je hebt hier veel snelle en middelsnelle bochten en ik ben een specialist in hogesnelheidsbochten. Ik neem veel snelheid mee de bochten in, terwijl veel rijders afremmen, insturen en dan uitaccelereren. Ik rijd vloeiender, heb een hogere snelheid in het midden van de bocht en een iets minder snelle exitspeed."


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet