Belcar

Spa Euro Race: Spannende 4-uursrace in de Belcar op Francorchamps

Spannende 4-uursrace in de Belcar op Francorchamps (5)De opmerkelijkste GTB-versterking komt uit de hoek van de familie Van Herck die een Mazda RX7 gingen wegplukken uit het Amerikaanse GT-kampioenschap SCCA.

Werner Van Herck: "Het betreft een wagen die opgebouwd is bij Mandeville en gerund werd door Petit-Racing dat gespecialiseerd is in wankelmotoren. Twee namen die in Amerika een goede reputatie genieten en dus zéér competitieve wagens bouwen. Vooral omdat Mandeville als chassisbouwer werkt in opdracht van Mazda Amerika. De motor is een 2-rotor van 2 x 653cc. Dus een 1300cc, voorzien van een turbo en goed voor ongeveer 400 pk. De wagen, die nog niet voorzien is van splitter, difuser en extra vleugels, en die ook nog te hoog op zijn poten staat, was in zijn huidige configuratie reeds goed voor een 1'41" in Zolder. Door het feit dat de Mazda laat werd aangeleverd, konden we nog niet testen in Francorchamps. Dit wordt dus een stap in het onbekende. Wat we wel weten is dat de motor zéér gulzig is en we het voorlopig moeten stellen met een tankinhoud van 85 liter tegen 120 liter voor de concurrentie. Het seizoen 2004 moet dienen om de wagen verder te ontwikkelen. Ik hoop te kunnen rijden met Raf Lemmens. Indien dit voorlopig niet lukt, zal vader Wim nog eens de helm van de haak moeten halen om de eerste wedstrijd in te vallen", besluit de tweevoudige Mazda MX 5 Trophy-kampioen. 



In Divisie Toerisme zullen we het verder moeten stellen zonder de BMW van Jeuris/Werckx die de Zolder Touring Cup verkiezen boven de Belcar. De combinatie van beide kampioenschappen is te slopend en in de Touring Cup willen ze de stunt van Broodcooren/De Coster van vorig seizoen evenaren. Het veld krijgt hier versterking van de US Carworld BMW M3 E46. Ondanks dat de G&A Racing al tweemaal won (éénmaal Cuyvers/ Steinberg en éénmaal Severich/Kenis), staan toch terug de regerende kampioenen Beliën/Jacobs aan de leiding van het kampioenschap, gevolgd door Moury/Morlet met de oude E36 uit de KS-stal. Ondanks het feit dat de BMW V8 van Severich/Kenis momenteel met kop en schouders boven het veld uitsteekt, hoeft Patrick Beliën zich niet echt veel zorgen te maken. Véél hangt af van de budgettaire toestand rond het project van Severich/Kenis. Als we de BMW-dealer uit Turnhout mogen geloven, is er weinig kans dat deze prachtige bolide nog lang te bewonderen is in de Belcar.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet