Belcar

Spa Euro Race: Spannende 4-uursrace in de Belcar op Francorchamps



Komende zaterdag klokslag 20 uur wordt in Francorchamps de derde manche op gang geschoten van de Belcar 2004. In tegenstelling tot de eerste twee wedstrijden, verreden op Circuit Zolder en over 125 minuten, betreft het hier een avondkoers over vier uren. Dus stipt om middernacht kennen we de winnaar van dit unieke evenement. De 4-urenkoers wordt dit jaar voor de vierde maal verreden en wordt aangewend als generale repetitie voor de komende etmaalraces in Francorchamps en Zolder. Hier kunnen eventuele derde piloten wedstrijdritme opdoen en kunnen de teams hun ritme en gewoontes aanpassen aan donkere omstandigheden. Ook kan deze 4-urenwedstrijd aangewend worden om bepaalde strategieën uit te testen voor de komende 24-urenwedstrijden. Vandaar uiteraard de komst van BMW Motorsport met de BMW E46 GTR V8 4.0. De vraag die op ieders lippen brandt, is wat het Schnitzer Team van Charly Lamm in de Belcar te zoeken heeft en of ze een vuist kunnen maken tegen de Corvette, Vipers en andere Porsches bi-turbo.
 

Tekst: Flor Schilte - Foto's: Tim Bohme en Boudewijn Pieters



Allereerst is er het feit dat BMW Motorsport met twee Schnitzer BMW's GTR aan de start wil komen van de 24 Uren van Francorchamps. Het reglement zegt dat GT-wagens die niet gehomologeerd zijn voor de FIA GT, toch kunnen deelnemen aan de Ardeense etmaalrace, indien ze ingeschreven zijn in één of ander nationaal kampioenschap. De Seat en de Mosler waarmee Duez en Neugarten vorig jaar aantraden, zijn daar ideale voorbeelden van. Idem voor de Gillet Vertigo. Door het feit dat de BMW GTR eenzelfde lot beschoren is, kan die via de Belcar of een ander nationaal kampioenschap een ticket bekomen richting 24 Uren van Francorchamps. 

 
Gillet Vertigo

Dit is momenteel een grote troef die de Zolderse promotoren in de hand hebben. De open geest van het reglement zorgt ervoor dat onze eigen teams daarvan gebruik kunnen maken. Het opent ook perspectieven voor buitenlandse teams om in de Belcar hun materiaal te laten meerijden.

De puzzel van FIA GT, RACB Sport en Belcar valt hier perfect in mekaar. Daardoor krijgen de organisatoren van de Ardeense etmaalrace dan ook een mooi deelnemersveld op de startgrid. In de lijst van toegestane wagens voor de Mediagroup Van Dyck Belcar 2004 staat de BMW GTR V8 met zijn 4-liter motor. Dat deze BMW wordt ingedeeld in de Divisie GT, is omdat deze 2-deurs Coupé speciaal voor de racerij is gebouwd en er momenteel wereldwijd maar een handvol exemplaren in omloop zijn. Deze zijn niet te verwarren met de BMW's van Severich/Kenis, De Keersmaecker/Smets en Beliën/Jacobs, die eigenlijk zuivere Toerismewagens zijn met een GTR-look. Qua look lijken ze fel op elkaar, maar ze zijn opgebouwd op een héél andere basis. 



Niettegenstaande beide BMW's GTR voor een gans seizoen inschreven, spelen ze door hun beperkte deelname geen rol van betekenis in de afwikkeling van het kampioenschap. Maar door het feit dat ze daadwerkelijk punten pakken, krijgen ze gedurende (voorlopig) twee wedstrijden de rol van scheidsrechter toebedeeld. We schrijven 'voorlopig', want het is niet denkbeeldig dat BMW Motorsport ook nog aan de start komt in andere Belcarwedstrijden. Momenteel primeren de twee etmaalraces op de Nürburgring en Francorchamps. Interessant om weten is dat men op dit moment twee nieuwe GTR's aan het opbouwen is voor de 24 Uren van Francorchamps in de ateliers van Schnitzer. De Belcar-exemplaren, die ook de 24 Uren van de Nürburgring zullen aansnijden, zijn de wagens die destijds indruk maakten in de ALMS. 


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet