Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
NK Formule Renault

NK Formule Renault: Start Uitzendbureau introduceert meerjarig autosportconcept



Start Uitzendbureau debuteert met een opmerkelijk concept in de autosport. Start gaat jonge, talentvolle coureurs in principe meerdere jaren ondersteunen, waarbij niets minder dan de Formule 1 het einddoel is. Het concept genaamd 'Startlicht' laat zich beschrijven als een Nederlandse variant op het Renault Driver Development Programme. De uitzendgigant heeft een meerjarig contract gesloten met Equipe Verschuur; nieuwe geselecteerden mogen zich bij dit team in het NK Formule Renault 2000 bewijzen.
 

Tekst: Roy van der Laan; fotografie: Chris Schotanus  

KNAF Talent First was een goed idee. Jonge, talentvolle karters kregen een kans om zich gedurende een seizoen onder optimale condities te bewijzen. Na dat eerste seizoen stopte de steun of werd flink teruggebracht. Twee van de drie KNAF Talent First-winnaars vielen na hun KTF-seizoen in een gat. Ho-Pin Tung leefde pas weer op toen hij zijn Chinese paspoort 'ontdekte', Ben Jamini reed vorig jaar geen volledig seizoen in de Formule Renault 2000 omdat het hem aan budget ontbrak. Startlicht gaat het anders doen. Talenten die goed gepresteerd hebben, mogen ook het volgende seizoen op ondersteuning rekenen. Start zal in dergelijke gevallen overigens niet het hele budget ophoesten. 

Equipe Verschuur
Startlicht is het resultaat van de samenwerking tussen Eric de Jong, algemeen directeur van Start Uitzendbureau, Michel Schaay en Frans Verschuur. Mr. Cable1 Schaay stapte na enkele succesvolle seizoenen met het Cable1 Racing Team in de Alfa merkencups over naar het Formule Renault 2000-team van Equipe Verschuur. Bij dat team houdt hij zich bezig met sponsoring. Schaay en Verschuur kenden elkaar al goed, want Verschuurs Orbit Autosport tekende tot dit jaar voor de preparatie van de Cable1 Alfa's. Start heeft een contract van drie jaar gesloten met Equipe Verschuur, met een optie op nog eens twee jaar.
Talent dat wordt uitgekozen voor het Startlicht-project, begint bij Equipe Verschuur in het NK Formule Renault 2000. De rijders kunnen vervolgens, bij bewezen geschiktheid, doorgroeien naar bijvoorbeeld de Formule 3 of de Formule Renault V6. Schaay houdt wat dit betreft de optie open dat Equipe Verschuur samen met de betreffende rijder doorgroeit. Een andere mogelijkheid, die de voorkeur verdient, is de betreffende rijder individueel te ondersteunen en bij een team met veel ervaring in de F3 of de FRV6 onder te brengen.Start Uitzendbureau introduceert meerjarig autosportconcept

Ben Jamini
De eerste rijder die in Startlicht is opgenomen, is voormalig KNAF Talent First-winnaar Ben Jamini. Hij boekte vorig seizoen enkele successen bij het Duitse SL Racing in het NK Formule Renault 2000, waaronder een dubbele zege op TT Circuit Assen. Vanwege financiële problemen maakte hij zijn seizoen niet af. Ben Jamini reed tijdens de Paasraces en de NAV Voorjaarsraces al voor Equipe Verschuur. "Toen ik met Frans tot overeenstemming kwam, was er nog geen deal met Start", vertelde hij tijdens de presentatie van Startlicht, in het hoofdkantoor van Start Uitzendbureau in Almere.
Ben Jamini lijkt een goede keuze. Na een mooie carriëre in de kartsport presteerde hij goed in de Formule Ford en de Formule Renault 2000. Als rijder lijkt hij zeker de potentie te hebben om in de nabije toekomst door te groeien. Ben Jamini heeft een contract voor een jaar, eind dit jaar worden zijn prestaties geëvalueerd. Er is alleen geld beschikbaar voor het NK Formule Renault 2000. Ben Jamini rijdt mogelijk wel het laatste raceweekeinde van het EK dit jaar. De kersverse Startlicht-coureur krijgt mogelijk in de tweede helft van het seizoen een teamgenoot. Equipe Verschuur zet in 2005 en 2006 sowieso twee auto's in. 

 

Langetermijnpolitiek
Equipe Verschuur kijkt allesbehalve positief terug op het Formule Renault-seizoen 2003. Het team begon het seizoen met de verkeerde, uit Engeland overgehaalde technici. De rest van het seizoen liep het team achter de feiten aan, pas in september werden podiumplaatsen gehaald. De start van het seizoen 2004 was ook niet goed. Ben Jamini kwam in de eerste vier races niet verder dan een zesde plek. "We waren twee weken voor de eerste races pas rond, terwijl je eigenlijk al in oktober met het nieuwe seizoen moet beginnen", verklaarde Verschuur de mindere prestaties. Hij zag eind vorig seizoen zowel hoofdsponsor Vodafone als zijn twee rijders Yelmer Buurman en Xavier Maassen vertrekken. Verschuur: "Het contract voor drie jaar is voor mij een verademing. Ik kan geen tonnen investeren in een eenjarig project, dat misschien na dat ene seizoen wordt stopgezet. Nu kan ik investeren in onderdelen, testen en in medewerkers. Ik hoef nu niet te wachten op rijders met budget, maar ik kan zelf mijn rijders uitzoeken. Onze Britse engineer Paul South moet ik dit seizoen delen met een Spaans Formule 3-team, dat is zuiver een budgetkwestie. Nu het project Startlicht van start gaat, heb ik South meteen vastgelegd voor 2005 en 2006." Een andere technische spil binnen het team is Martijn Bros, voorheen verantwoordelijk voor de Equipe Verschuur DTCC-Clio's van Tim Coronel en Donald Molenaar.

Positief
Verschuur kijkt positief op de rest van het huidige seizoen vooruit. "Ik denk dat we er op Spa, in het eerste weekeinde van juni, bij zitten. Pinksteren is te vroeg dag, we zijn dan voor 80 tot 90% klaar."
Hij zit vol plannen. Met Michel Schaay gaat hij nu op zoek naar subsponsors, die hij nu een beter aanbod kan doen dan een paar maanden geleden. Frans zit Ben Jamini op zijn huid ("hij was negen kilo te zwaar, hij is nu al vier kilo afgevallen") en hij wil een mental coach aantrekken. Daarvoor heeft hij al iemand op het oog. De mental coach zal pas in oktober beginnen, dan begint immers het seizoen 2005.
 


Je moet als fotograaf geen hoogtevrees hebben. De groepsfoto werd door Chris Schotanus op deze creatieve manier digitaal vastgelegd.

 

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet