Alfa 147 Challenge 2001-2004

Alfa 147 Challenge: Rory Bertram na fabuleuze opmars van de baan gerost



Andere woorden kon Rory Bertram niet vinden voor het vroegtijdige einde van zijn tweede race op het circuit van Hockenheim, op zondag 16 mei en meetellend voor het Europees Alfa Kampioenschap. "Met mij is verder alles OK, maar ik ben gewoon van de baan 'gerost' in die tweede manche. Niet alleen geen punten, maar ook is de auto total loss," verklaarde de jeugdige Loosdrechtenaar telergesteld. Ook in de eerste race, op zaterdag, bleef de kanshebber op de Europese titel met lege handen staan nadat hij door een andere deelnemer een fikse dreun kreeg uitgedeeld. 

Race Engineer Dusan Rakic kon niet nalaten de organisatie van de European Alfa Challenge te wijzen op het gedrag van sommige deelnemers, nadat zijn rijder Bertram tot tweemaal toe de vangrail werd ingejaagd. 'Race incidents' volgens de wedstrijdleider, maar het teammanagement van Tempo-Team Racing en Rory hadden daar duidelijk andere ideeën over.

Training en eerste race
Zoals tijdens alle trainingen tot nu toe dit jaar trainde Rory weer voortreffelijk. Zijn rood-witte Alfa 147 GTA was weer in topconditie geprepareerd door Orbit Autosport op het uitdagende Formule 1 circuit van Hockenheim. Bertram: "Ja, de training verliep weer goed en ik draaide de derde tijd. Ik was best wel tevreden. Ook de start ging hartstikke goed, in tegenstelling tot een paar keer eerder dit jaar."
Na de start klom Rory al gauw op naar de tweede plaats. In de hairpin koos Bertram de buitenste lijn in een poging de koppositie te bemachtigen, maar door een doldrieste manoeuvre van de Ier Murray, die daarbij ook Campani vol raakte, werd de Alfa 147 GTA van Tempo-Team Racing keihard de vangrail ingejaagd. Einde race voor Bertram.

Tweede race
Ook bij de tweede race, op zondag, zagen de toeschouwers weer een voortreffelijke start van Bertram. "Het ging weer prima. Ik moest vertrekken vanaf de 24e en laatste plek, een heel nieuwe ervaring, maar eigenlijk ook wel leuk. Na twee ronden had ik al 15 auto's ingehaald en reed ik het gat van 100 meter naar nummer acht snel dicht. Ik was een stuk sneller dan de mannen op plek zeven en acht en kon er gemakkelijk langs. Maar die heren hadden een andere mening en tijdens de inhaal-manoeuvre kreeg ik een enorme dreun, waardoor de Alfa een halve meter airborne werd."Na de klap, waarbij de Alfa total loss raakte, wees de data uit het on-board systeem uit dat de klap in de vangrail gepaard ging met een voorwaartse kracht van 2,2 G. De Italiaan Brogi, veroorzaker van het ongerief, wilde eerst op de vuist, maar bood na het zien van de on-board camerabeelden zijn excuses aan. "Geaccepteerd, maar ik heb er weinig aan. Mijn kansen op de titel zijn verkeken."Erik de Jong van Tempo-Team Racing: "De belangen in de Europese Alfa Challenge zijn groot en dat zie je terug in het rijgedrag van sommige deelnemers. Jammer dat Rory daar dit weekend nu zelfs twee keer de dupe van is geworden. Het primaire doel van Tempo-Team Racing blijft overigens de nationale titel in de Pearle Alfa 147 GTA Challenge en met de Pinksterraces zijn wij met drie auto's weer van de partij."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet