Formule 1

Gesprekken over Formule 1-toekomst in Monte Carlo

De tien teams, de FIA en Bernie Ecclestone bespreken morgen (dinsdag 4 mei 2004) nieuwe reglementen voor Formule 1. Een ingrijpende technische wijziging is dat de motoren van de reglementaire drieliter V10 worden teruggebracht naar 2,4-liter V8. Bovendien komt er een verbod op (semi-)automatische versnellingsbakken. Verder mag elke auto per Grand Prix slecht twee sets banden gebruiken en die worden geleverd door één aangewezen producten. Misschien wel het belangrijkst: constructeurs mogen auto's en onderdelen onderling verhandelen, waardoor het voor nieuwe teams aantrekkelijk moet worden in te stappen. 

Tekst: Christiaan W. Lustig

Teams, FIA en Ecclestone bespreken reglementen
Morgen is een belangrijke dag voor de toekomst van Formule 1. In Monte Carlo komen de teams, de Internationale Automobielfederatie (FIA) en Formula One Management (van F1-baas Bernie Ecclestone) bijeen om radicale reglementswijzigingen te bespreken. Die heeft de FIA vorige week bekendgemaakt met als doel de spanning in de sport te verbeteren door de nadruk meer op de coureurs te leggen in plaats van op technologie, de kosten voor de teams drastisch te verminderen én het toetreden van nieuwe teams te bevorderen. De regels moeten per 2008, na het aflopen van de huidige Concorde-overeenkomst, ingaan. 

Motoren van drieliter V10 naar 2,4-liter V8
De regelveranderingen omvatten verschillende technische maatregelen. De meest vergaande daarvan is het terugbrengen van de motorinhoud van 3,0 naar 2,4 liter en het aantal cilinders van 10 naar 8. Bovendien moeten de motoren twee races meegaan en moeten ze gebruikmaken van een standaard, door de FIA geleverde motorbeheersysteem (ECU). Daarnaast wordt het gebruik van een handgeschakelde versnellingbak met een handmatig (voetmatig?) bediende koppeling. Ook worden het elektronisch differentieel en stuurbekrachtiging verboden. 

Per auto twee sets banden van één leverancier
De FIA brengt verder wijzigingen aan in de regels omtrent banden. Zo wordt de breedte van de voorbanden teruggebracht, terwijl de achterbanden juist breder worden. Die banden zullen bovendien worden geleverd door één producent die de FIA zal aanwijzen. Elke auto mag verder per Grand Prix nog slechts twee bandensets gebruiken. Bovendien mag een coureur geen reserveauto meer gebruiken tijdens het weekend én wordt zijn auto gedurende het hele weekend in het inmiddels bekende parc fermé gehouden. 

Teams mogen auto's en onderdelen verhandelen
Misschien wel de belangrijkste reglementswijziging van allemaal is dat het niet langer vereist is dat elk team zijn eigen auto ontwerpt en bouwt. Constructeurs mogen vanaf 2008 hun chassis' en onderdelen verkopen, lenen of ruilen aan concurrenten. De basis van het Constructeurskampioenschap wordt zodoende weggeslagen. Echter, als alternatief draagt die FIA aan per constructeur twee teams aan te wijzen die voor die constructeur punten kunnen scoren. Zodoende moeten de constructeurs aangemoedigd worden auto's beschikbaar te stellen aan andere (nieuwe) teams.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet