GT

FIA GT: Eindelijk succes voor Saleen

De Saleens zijn de snelste auto's in FIA GT, dat is al een tijdje duidelijk. Doordat de auto's onvoldoende betrouwbaar waren, leek de concurrentie (lees: de Ferrari's) zich niet zoveel zorgen te maken over de prachtige sportauto's die al diverse poles veiligstelden. Op Magny Cours lukte het eindelijk. Michael Bartels en Uwe Alzen kwamen na drie uur racen als eerste over de streep met hun Saleen! 

Tekst: Roy van der Laan 

Vorig jaar stelden de Saleens al enkele poles veilig, tijdens de vorige race van FIA GT op Valencia deelden twee Saleens de eerste rij. Een snelle ronde rijden is wat anders dan een race zonder problemen uitrijden, zo ontdekten de Saleen-coureurs keer op keer. Nu is het dan eindelijk gelukt.
Aanvankelijk kwamen Matteo Bobbi en Gabriele Gardel als tweede over de streep met hun BMS Scuderia Italia Ferrari 550 Maranello, maar dit team kreeg 50 seconden straf vanwege het veroorzaken van een vermijdbare aanrijding waarbij Gardel zijn teamgenoot Cappellari achterstevoren duwde (!). Het duo viel daardoor terug naar de vierde plek. De JMB Racing Ferrari 575 M Maranello met Karl Wendlinger, Toto Wolff en Robert Lechner schoof daardoor op van de aanvankelijk derde plek naar de tweede plaats.   

Lachende derde

De Konrad Saleen werd aanvankelijk vierde, maar deze equipe kreeg 50 seconden straf vanwege het negeren van de zwart met oranje 'meatball' vlag. Ze kregen deze vlag vanwege het loshangende, achterste deel van de fraai geschapen body van de Saleen. Zij vielen daardoor terug naar de vijfde plaats. Luca Cappellari en Fabrizio Gollin waren letterlijk en figuurlijk de lachende derde met hun BMS Scuderia Italia Ferrari 550 Maranello.
Lucas Luhr en Sascha Maassen wonnen net als op Valencia de klasse N-GT (achtste algemeen) met hun Porsche 996 GT3-RS.
De beide Zwaan's GTR Racing Chrysler Vipers eindigden als tiende en elfde. Mike Hezemans viel uit met zijn Ferrari 575 M Maranello, Tom Coronel en Peter Kox ontbraken in het veld. 

Uitslag
:
1. Bartels/Alzen, Saleen S7
2. Wendlinger/Wolff/Lechner, Ferrari 575 M Maranello
3. Cappellari/Gollin, Ferrari 550 Maranello
4. Bobbi/Gardel, Ferrari 550 Maranello
5. Lechner Jr/Seiler/Konrad, Saleen S7
6. Peter/Babini, Ferrari 575 M Maranello
7. Campbell-Walter/Derbyshire, Lister Storm
8. Maassen/Luhr, Porsche 996 GT3-RS
9. Ortelli/Collard, Porsche 996 GT3-RS
10. Zwaan/Bouchut/Roos, Chrysler Viper GTS
11. Zwaan/Abbelen, Chrysler Viper GTS
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet