Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
WTCC

ETCC: BMW-rijders sterkste op Magny Cours

De vijfde en zesde ronde van het FIA ETCC, verreden op Magny Cours, zijn gewonnen door Dirk Müller en Andy Priaulx (beiden BMW 320i). Tom Coronel was weer goed bezig met zijn Carly Motors BMW 320i. In de eerste race lag hij op een prachtige vijfde plek toen de techniek hem helaas in de steek liet. In de tweede wedstrijd reed hij vanaf de laatste startpositie naar de achtste plek algemeen en de zege bij de privateers! 

Tekst: Roy van der Laan/PR 

Magny Cours is een circuit dat de BMW's goed ligt. Dat bleek al tijdens de kwalificatietraining, toen de beide Schnitzer Motorsport-teamgenoten Jörg en Dirk Müller de eerste rij innamen. Zij leidden de eerste race van start tot finish. Aanvankelijk leek Jörg te zegevieren, later nam Dirk de eerste plek over en pakte de volle puntenwinst. Augusto Farfus werd derde en daarmee de enige Alfa-coureur op het podium.
Tom Coronel maakte een geweldige start, hij klom in de eerste ronde op van de elfde naar de vijfde plek. Helaas moest hij zijn Carly Motors BMW na drie ronden in de pits parkeren met een technisch defect. 



Inhaalrace Tom
De Brit Andy Priaulx eindigde in de eerste race op de achtste plaats met zijn Team Great Britain BMW 320i. Aangezien de top acht uit de eerste race altijd in omgekeerde volgorde aan de tweede race mag beginnen, mocht Priaulx dus van pole position starten. Bij de start nam hij de kop, het veld zag hem de rest van de race niet meer terug. Achter de Brit vond bijna een race lang een mooi duel plaats tussen de drie Alfa-piloten Farfus, Gabriële Tarquini en Fabrizio Giovanardi en Jörg Müller, Tarquini en Farfus stelden uiteindelijk de tweede en derde (podium)plek veilig.

Nieuwe aandrijfas

In de pauze tussen race 1 en race 2 waren de monteurs van Carly Motors in staat de aandrijfas te vervangen zodat Tom, weliswaar achteraan, aan race twee kon beginnen. "Ik had het idee de start op dezelfde manier aan te pakken als race 1, maar dat ging niet door omdat er olie op de baan lag van de auto van Frank Diefenbacher. Ik kon dus weer direct vanaf achteraan beginnen met een inhaalrace. Toen ik auto voor auto kon inhalen realiseerde ik me hoe goed de Carly BMW was en bleek het zelfs mogelijk D'Aste in te halen die een directe bedreiging vormde voor mijn leiding in het Independents kampioenschap. Die leiding heb ik met het finishen op P8 kunnen behouden en daar ben ik natuurlijk heel erg blij mee. Ik ben alleen heel benieuwd wat er zou zijn gebeurt als ik in race 1 niet zou zijn uitgevallen. Ik denk dat ik prima had kunnen strijden om de eerste plekken met de fabrieksondersteunde auto's."

Uitslag race 1:
1. Dirk Müller BMW 320i
2. Jörg Müller BMW 320i
3. Augusto Farfus Alfa Romeo 156 S2000
4. Antonio Garcia BMW 320i
5. Gabriele Tarquini Alfa Romeo 156 S2000
6. Fabrizio Giovanardi Alfa Romeo 156 S2000
7. Jordi Gene Seat Toledo Cupra
8. Andy Priaulx BMW 320i
9. Michele Bartyan Alfa Romeo 156 GTA (1e Privateer)
10. Stefano D'Aste BMW 320i 

Uitslag race 2:
1. Andy Priaulx BMW 320i
2. Gabriele Tarquini Alfa Romeo 156 S2000
3. Augusto Farfus Alfa Romeo 156 S2000
4. Jörg Müller BMW 320i
5. Fabrizio Giovanardi Alfa Romeo 156 S2000
6. Dirk Müller BMW 320i
7. Kurt Mollekens BMW 320i
8. Tom Coronel Carly Motors BMW 320i (1e Privateer)
9. Stefano D'Aste BMW 320i
10. Alessandro Balzan Honda Accord 2.0i
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet