DTM

DTM: Voorbeschouwing ronde twee Estoril

 



Van 30 april tot 2 mei wordt het tweede DTM-weekend van 2004 georganiseerd op het Portugese circuit van Estoril. Hoewel nieuw voor de 'moderne' DTM, is de baan niet helemaal onbekend voor de Duitse toerwagens. In 1995 en 1996 waren de Portugezen al eens gastheer van een ronde in het toenmalige ITC. Bernd Schneider zegevierde in 1995 en die prestatie zal hij ook deze maal voor ogen hebben. De eerste race van het seizoen werd verrassenderwijs gewonnen door Gary Paffett voor Christijan Albers. Schneider zal er na zijn uitvalbeurt alles aan gelegen zijn om zijn aanspraak op het kampioenschap levend te houden.

Tekst: Ralf Dennissen - Foto's: Boudewijn Pieters

De historie

Het Circuito do Estoril ligt een dikke dertig kilometer ten westen van de Portugese hoofdstad Lissabon op een rotsachtig plateau. De 4183 meter lange baan werd in 1972 geopend en bood in het begin vooral plaats aan wat Formule 2-races en sportscar-evenementen. Vanaf 1980 werd Estoril echter steeds populairder bij Formule 1-teams als testcircuit. In 1984 werd zelfs de eerste Grand Prix van Portugal georganiseerd. In deze laatste race van het seizoen werd het wk door Niki Lauda in zijn voordeel beslist; met zijn tweede plaats op Estoril won hij het kampioenschap uiteindelijk met een halve punt voorsprong op rivaal Alain Prost. In 1985 won Ayrton Senna zijn eerste Grand Prix ooit op Estoril. Die zege, plus het feit dat het komende zaterdag exact tien jaar geleden is dat Senna overleed, is dan ook de reden dat het komende raceweekend werd omgedoopt in de Ayrton Senna Memorial.





De voorbereidingen

Komende zondag rijden de 21 DTM-coureurs een race van in totaal 37 ronden, wat neerkomt op een afstand van een kleine 155 kilometer. Estoril wordt gereden met de klok mee. De baan kent negen rechterbochten en vier maal slaan de rijders linksaf. Op vijftien tot en met achttien maart van dit jaar testten de DTM-bolides overigens al in Portugal. Tijdens deze vier dagen waren achtereenvolgens Reuter (Opel), Frentzen (Opel), Albers (Mercedes) en Kristensen (Audi) het snelste. De Deen Kristensen liet de snelste tijd overall noteren met een 1:34.394.

Het kampioenschap

Christijan Albers zei het al op Hockenheim: om het kampioenschap te winnen moet je eigenlijk iedere race in de top drie eindigen. Met een tweede plaats achter de Engelsman Paffett " dit jaar debuterend in het HWA Mercedes-fabrieksteam " ligt Albers dan ook aardig op koers. Wat we niet moeten vergeten is dat regerend kampioen Bernd Schneider in leidende positie uitviel en dat ook pole-sitter Jean Alesi te maken had met problemen met zijn materiaal. De vier Mercedes-fabriekscoureurs krijgen in Portugal naar verwachting dan ook een zware dobber aan elkaar.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet